Automobilka Hyundai dnes českým novinářům poprvé oficiálně představila model Kona Hybrid. Technicky nejde o úplnou revoluci, protože tentomalý crossover v podstatě převzal techniku modelu Ioniq. Spolu s tím ale byly také oznámeny plány na nadcházející roky, které se samozřejmě nesou ve znamení hromadné elektrifikace. Na rozdíl od velké většiny výrobců ale Hyundai chce vsadit rovněž na vodíkový pohon.
Hyundai Kona Electric je jednou z letošních elektrifikovaných novinek této značky, která před časem představila rovněž modernizovaný Ioniq. V obou případech jde o součást strategie, na jejímž konci stojí alespoň jeden elektrifikovaný model v každé modelové řadě. Jako minimum počítá Hyundai mild-hybridní pohony. Příští rok má být tímto způsobem elektrifikováno 75 % nabídky, úplně všechny modely osobních aut značky Hyundai mají mít nějakou formu elektrifikace nejpozději v roce 2025. Mimochodem, tento krok si vyžádá v přepočtu zhruba 900 miliard korun.
Stávající nabídku elektrifikovaných vozů doplní v příštím roce plug-in hybridní varianty crossoverů Tucson a Santa Fe. Naopak plug-in hybridní Kona se údajně nechystá. Ještě důležitější novinkou ale bude v nadcházejícím roce první model postavený na platformě E-GMP. V zásadě jde o stejný krok, jaký učinil koncern VW s platformou MEB. I Hyundai tak připravuje zcela nový základ přímo určený moderním elektromobilům s modulární baterií uloženou pod podlahou. Vrcholné modely založené na této technice by měly ujet 500 km. Pracovat se bude s napětím 800 V a s možností dobíjet výkonem až 400 kW. První sériový vůz bude navazovat na koncept『45』a samozřejmě půjde o crossover.
Nejen elektromobily, ale také vodík
Na rozdíl od naprosté většiny výrobců Hyundai pracuje rovněž na vodíkovém pohonu, který by alespoň podle vyjádření lidí z českého zastoupení měl najít větší uplatnění minimálně u nákladních aut. Už minulá generace ix35 existovala v provedení využívajícím k pohonu palivové články, minulý rok na některé evropské trhy vstoupila novinka v podobě crossoveru Nexo. Ten by se teoreticky mohl prodávat i u nás a podle všeho k nám časem dorazí. Potíž je ale v tom, že na našem území neexistují moderní vodíkové plnicí stanice. Příští rok by měly být otevřeny první čtyři. Aktuálně jedinou vodíkovou stanici u nás najdete v Neratovicích. Není veřejně přístupná a ani není stavěná podle požadavků současných vodíkových automobilů. Pracuje s příliš nízkým tlakem, takže do vozu reálně dodá poměrně málo paliva. Pro zajímavost, české zastoupení jedno Nexo vlastní a podle zkušeností vůz ujede v okolí Prahy více v momentě, když ho někdo dojede dotankovat do Drážďan než do Neratovic. Nexo oficiálně slibuje dojezd 666 kilometrů.
Hyundai chce vodíkový pohon dále rozvíjet. Do roku 2030 hodlá vyrobit 700 000 jednotek palivových článků, přičemž 200 000 z tohoto počtu by měla tvořit jiná zařízení než automobily. V úvahu připadají různé mobilní generátory elektrické energie. Ty by mimochodem mohly sloužit také jako záložní zdroje pro urychlení dobíjení elektromobilů na vzdálených místech, kde není dostatečně silná rozvodná síť pro rychlonabíjecí stanice. Stejný typ generátoru pak automobilka hodlá použít pro dobíjení závodního elektrického Velosteru, který se bude účastnit série závodů elektrických cestovních vozů ETCR.
V příštím roce pak Hyundai dodá do Švýcarska prvních 50 vodíkových nákladních automobilů, k jejichž pohonu budou sloužit dva palivové články. Pracuje se rovněž na tahači s designem odkazujícím na lokomotivy třicátých let.
Ačkoliv bude elektrifikovaných aut i v rámci nabídky značky Hyundai čím dál více, automobilka zatím neohlásila definitivní konec spalovacích motorů. I do budoucna se počítá jak s přítomností zážehových jednotek v nabídce, tak s přítomností dieselů.