Systém ZF coPILOT umožňuje vyšší bezpečnost a lepší komfort při řízení

03.06.2019
přidejte názor
Autor: Redakce
  • Integrovaný a intuitivní systém pro podporu řízení nové generace pomocí  ZF ProAI a NVIDIA DRIVE

  • Nový prožitek z řízení díky jeho částečné automatizaci: Nový Systém ZF coPILOT přebírá řízení různých manévrů

  • Lepší spolehlivost a bezpečnostní schopnosti pro částečně automatizované řízení osobních vozidel

  • Centrální počítač ZF ProAI obsahuje výkonné funkce umělé inteligence,  procesor NVIDIA DRIVE Xavier a softwarový zásobník úrovně 2+

  • K dispozici od roku 2021

Skupina ZF oznámila, že se chystá uvést na trh ZF coPILOT, inteligentní pokročilý systém pro podporu řízení (ADAS - advanced driver assistance system) zvyšující bezpečnost a komfort při řízení. Vozidla efektivně využívají schopností umělé inteligence (AI) a jsou vybavena komplexní sadou senzorů, díky kterým mohou provádět různé funkce automatického řízení, především na dálnici. Mimo to lze ZF coPILOT ovládat hlasem, a je navržen tak, aby dokázal rozpoznávat různé dopravní situace a monitorovat řízení i řidiče, a dokázal tak pomocí aktivních zásahů do řízení předejít nebezpečným situacím. Ústředí systému ZF coPILOT tvoří centrální počítač ZF ProAI s platformou NVIDIA DRIVE. Systém se připravuje pro hromadnou výrobu a na trh se dostane od roku 2021.

Pouhé tři měsíce poté, co ZF a NVIDIA oznámily, že je ZF ProAI prvním systémem, který poběží na softwaru NVIDIA DRIVE, byl systém ZF coPILOT představen na mezinárodním autosalóně  v Šanghaji. Tito výrobci vyspělých technologií společně představují atraktivní systém na úrovni „2+“ pro vyšší bezpečnost a lepší komfort při řízení osobních vozidel.

 „ZF coPILOT je vybaven umělou inteligencí, soustavou senzorů snímajících prostředí kolem vozidla v úhlu 360°, centrálním počítačem a platformou NVIDIA DRIVE a nabízí tak funkce pro bezpečnost a řízení, které přesahují výkon běžného systému úrovně 2 pro částečně autonomní  řízení. Díky tomu dosahujeme vyšší kvality částečně autonomního  řízení,“ prohlásil Torsten Gollewski, ředitel divize Řešení autonomní mobility ve skupině ZF.

Předváděcí vůz ZF coPILOT, který poprvé představíme na mezinárodním veletrhu Auto Shanghai, názorně dokazuje rozsah funkcí a s tím související výhody pro řidiče z hlediska pohodlí a bezpečnosti: vozidlo dokáže za určitých podmínek samostatně vykonávat konkrétní jízdní manévry, například nájezd a výjezd z dálnice.  Větší pohodlí při jízdě na dálnici systém ZF coPILOT zajišťuje  kombinací pokročilé funkce tempomatu s aktivní asistencí při řízení a asistencí pro udržování vozidla v jízdním pruhu. Kromě toho umí ZF coPILOT aktivně přejíždět z pruhu do pruhu, předjíždět a zařazovat se do pruhu. Systém dále umí neustále analyzovat prostředí kolem vozidla, rozpozná chodce, vozidla přijíždějící z protisměru a křižovatky.

V systému ZF coPILOT jsou také integrovány senzory a funkce pro monitorování řidiče, které mohou v případě potenciálně nebezpečných situací spustit výstrahu. Příkladem je situace, kdy se řidič nesoustředí na jízdu, je něčím rozptýlen nebo prokazuje náznaky ospalosti. Kromě inteligentního navigačního systému včetně „MyRoute“ - interaktivní mapy, která rozpoznává opakující se trasy - je součástí ZF coPILOT také rozpoznávání hlasu, aby řidič mohl za jízdy hlasovými příkazy pohodlně aktivovat, obsluhovat a deaktivovat jednotlivé asistenční funkce, pokud se rozhodne řídit samostatně bez asistence.

Soustavu ZF senzorů, integrovaných do předváděcího vozidla tvoří čelní radar, čtyři rohové radary a celkem osm kamer. Dvě kamery snímají vozovku z přední části, jedna kamera ze zadní části, dvě kamery jsou integrovány do bočních zpětných zrcátek a jedna kamera sleduje řidiče. Systém vyžaduje vysokou schopnost zpracování dat, aby byl schopen vyhodnocovat takové velké množství dat, snímaných v reálném čase komplexní sadou senzorů. Přesně to má na starosti centrální počítač ZF ProAI Gen2, na kterém je systém ZF coPILOT nainstalován, a především vysoce výkonný a energeticky nenáročný procesor NVIDIA DRIVE Xavier. Díky němu může počítač ZF ProAI integrovat a kompletně samostatně ovládat předučené algoritmy, na kterých spočívají všechny asistenční služby pro řízení vozidla. Systém je flexibilní, lze jej odstupňovat a bez problémů aktualizovat. Výrobci vozidel mají kromě toho možnost do systému integrovat další funkce z vlastního vývoje nebo od společnosti ZF.

ZF ProAI je součástí produktové série, která se skládá ze čtyř modelů od úrovně 0 po úroveň 5, a pokrývá tak celou provozní škálu automobilového průmyslu. Nejvýkonnější model ZF ProAI RoboThink zvládá zpracovávat až 600 biliónů operací za sekundu (600 teraOPS), je tak na trhu doslova nejvýkonnějším super-počítačem s funkcemi umělé inteligence v odvětví mobility.

Pokročilá podpora řízení - kdykoliv a jakkoliv je zapotřebí

Řízení vozidel s asistencí jízdy na vysoké úrovni automatizace (SAE Level 3) není v mnoha zemích povoleno aktuálními zákony. Z tohoto důvodu je systém ZF coPILOT založen na částečné automatizaci asistence jízdy (úroveň SAE Level 2), která od řidičů vyžaduje nepřetržité sledování silničního provozu. Avšak vylepšené technologie úrovně 2+ od výrobců ZF a NVIDIA poskytují spolehlivou a praktickou asistenci při řízení, protože se chovají jako „kopilot“, který svého řidiče podporuje.

„Jsme přesvědčeni, že rozšíření úrovně automatizace na Level 2+, mezi které se systém ZF coPILOT řadí, je pro mnohé výrobce automobilů velmi atraktivní. Díky svému širokému spektru funkcí nabízí zákazníkům přidanou hodnotu z hlediska bezpečnosti a pohodlí při řízení - a to za konkurenční cenu“, prohlásil Torsten Gollewski.

  • Žádné názory
  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?