Technologická společnost Delphi představuje systém aktivního vypínání válců, který již příští rok najde uplatnění v sériových autech „jednoho velkého výrobce“. Systém je určen výhradně pro zážehové motory. Od současných systémů pro deaktivaci válců se liší především tím, že umí vypínat jakýkoli válec auta, klidně jen jeden, nebo třeba všechny.
Elektronický mozek systému deaktivace válců od Delphi se rozhoduje 32 000krát za minutu a před každým cyklem každého válce se rozmýšlí, jestli daný válec bude potřebovat, nebo ne. Pokud poklesne zátěž motoru, systém vyhodnotí, kolik válců a které je vhodné odpojit. Pak uzavře sací i výfukové ventily a neprovede zážeh.
Doporučujeme: Analýza — Vrátí se spolu s reálnějším měřením spotřeby do hry větší motory?
Největší úspory paliva se dosáhne u atmosférických velkoobjemových motorů s větším počtem válců. Podle Delphi lze u nich očekávat reálnou úsporu až 15 %. Současné downsizované motory s přeplňováním slibují potenciál další úspory asi 6 až 8 %.
Systém od Delphi by mohl dostat současné zážehové motory s emisemi CO2 a spotřebou paliva na úroveň dieselů, což by podle Delphi udělalo z dieselů nepotřebnou záležitost. Spousta motorů by tak spadla do nižších daňových sazeb a auta s nimi by se stala výrazně levnější. V některých zemích jsou totiž daně za provoz a nákup auta s vyššími emisemi CO2 neuvěřitelně vysoké v řádu tisíců eur.
Teoreticky by také aktivní vypínání válců od Delphi mohlo zachránit větší motory, například šesti- a osmiválce, ve větších luxusnějších autech. Delphi předpokládá, že s tímto systémem osloví i výrobce velkých dvanáctiválců jako třeba Ferrari nebo Aston Martin. K takovým značkám velké víceválcové motory zkrátka patří.
Doporučujeme: Budoucnost motorů — Hybridní litrový tříválec, litrový výkon 220 koní a spotřeba pod pět litrů
Ovšem vypínání válců od Delphi může najít uplatnění například i v hybridech, především pak v mild-hybridech s elektrickou asistencí, u kterých spalovací motor běží prakticky neustále. Tam očekává Delphi úsporu 5 až 10 %.
Delphi také uvádí, že jeho systém je pro automobilky velice výhodný, neboť každé uspořené procento emisí CO2 bude stát na motoru v přepočtu asi 1000 korun, zatímco podobné systémy, které jsou nyní v prodeji, stojí zhruba dvojnásobek.