Značka Subaru dosáhla loni významného milníku. K výkonu z roku 2015 přidala tři procenta a poprvé tak překonala metu milionu prodaných vozů – konkrétně 1,012 milionu. Ještě v roce 2012 přitom celosvětové prodeje Subaru jen těsně vyšplhaly nad sedmisettisícovou hranici.
Také počet vyrobených aut – 1,025 milionu – byl pro japonskou automobilku rekordní. V globálním měřítku nicméně zůstává Subaru malým hráčem. Pro kontext: Mazda prodá po celém světě za rok asi půldruhého milionu aut, Škoda (nepřítomná v Severní Americe) 1 127 700. Subaru je ale v pozici okrajové značky spokojené a do mainstreamu se nehrne. Na novinářské prezentaci ve finském Rovaniemi to uvedl David Dello Stritto, ředitel marketingu, prodeje a PR v Subaru Europe.
„Poprvé jsme prodali přes milion aut,“ řekl. „Ale přiznejme si to, pořád jsme malá automobilka. Jenže víte co? Nám tato pozice vyhovuje.“ Stritto dále vysvětlil, že i kvůli svým výrobním kapacitám Subaru netouží stát se automobilkou hlavního proudu a raději upevňuje pozice okrajové značky pro zákazníky, kteří vědí, proč si vybrali právě Subaru. „Občas slyším, že naše auta nejsou krásná. Upřímně – to nikdy nebylo součástí zadání,“ řekl. Plánovací i vývojová oddělení automobilky se podle něj soustředí na vlastnosti, jichž si zákazníci u Subaru cení nejvíc: spolehlivosti, všestrannosti a bezpečnosti.
Největším trhem je pro Subaru Severní Amerika, kde se loni prodalo 665,3 tisíce aut se stylizovaným souhvězdím plejád na masce. Následuje domácí Japonsko se 156 tisíci kusy, Austrálie (47 tis.) a Čína (46 tisíc vozů). Evropa je pro Subaru nejmenším trhem, značka zde prodala 40,7 tisíce aut.
Čtyři z pěti prodaných Subaru jsou SUV
Stejně jako jinde ve světě tvoří většinu prodejů v Evropě modely z řady SUV. Do ní Subaru počítá Forester, Outback a XV. Tyto tři typy dohromady představují čtyři pětiny (81 %) všech Subaru prodaných v Evropě a v segmentu SUV zajistily značce podíl 1,1 %. Meziročně se Subaru na tomto trhu zlepšilo o výrazných 14 procent.
Doporučujeme: Test Subaru Forester 2.0i Lineartronic – Po faceliftu opravdu sympatický
Velká část prodaných modelů má systém EyeSight, který v sobě sdružuje několik asistenčních a bezpečnostních systémů. Vozy Subaru dokážou díky EyeSight nejen zastavit před překážkou, ale mají třeba i adaptivní tempomat s možností brzdit až do zastavení. Což některé mnohem větší automobilky neumějí nabídnout dodnes. EyeSight je na trhu od roku 2008 a jezdí už ve více než milionu aut. Na evropském trhu je aktuálně k dispozici v modelech Outback a Levorg. „72 procent majitelů Outbacku uvádí, že EyeSight byl při výběru vozu významným faktorem,“ řekl Stritto. „A 25 procent dokonce tvrdí, že už jim EyeSight pomohl zabránit nehodě.“
Téma bezpečnosti má u Subaru dlouhou tradici. Firma začala provádět bariérové zkoušky už v roce 1965, jako první z japonských automobilek. Většina zákazníků si nicméně značku spojuje primárně s pohonem všech kol a z toho plynoucí všestranností. První čtyřkolkou Subaru bylo kombi Leone 4WD z roku 1972. To může být pro značku výhodné v době, kdy poptávka po pohonu všech kol dosahuje historických maxim. Stritto ve své prezentaci uvedl, že v roce 2016 měly „čtyřkolky“ už patnáctiprocentní podíl. Subaru je přitom jejich celosvětově největším výrobcem.
Firma aktuálně používá různé koncepce pohonu. Modely s manuální převodovkou používají klasický mechanický diferenciál s viskózní spojkou a pevným rozdělením hnací síly, zatímco auta vybavená variátorem Lineatronic mají elektronicky ovládanou lamelovou spojku. Sportovní model WRX STi si uchovává specifický středový diferenciál DCCD tvořený kombinací samosvorného mechanického diferenciálu a elektromagnetické spojky.
Kam dál?
V následujících letech plánuje Subaru uvést každoročně na trh nejméně jeden nový model. Evropu teprve čeká příchod nejnovější Imprezy. Na autosalonu v Ženevě se představí její „dobrodružná“ varianta jménem XV. A protože před flotilovými limity emisí není úniku, bude se u Subaru také elektrifikovat. V polovině roku 2018 přijde plug-in hybrid, na rok 2021 je naplánovaný elektromobil. Ještě o dva roky dříve ale Subaru představí nový downsizovaný turbomotor zatím neupřesněných parametrů.
Technickým základem příštích modelů je nová platforma, představená v souvislosti s nejnovější Imprezou. Má o 5 mm nižší těžiště, o 70 procent vyšší pevnost v krutu a o 40 procent účinněji pohlcuje energii nárazu. V domácím Japonsku se Impreza s touto platformou prodává od listopadu a už oslovila přes 11 tisíc zázazníků – více než čtyřikrát tolik, než automobilka podle svých slov očekávala. Nová Impreza je také první japonský vůz vybavený airbagem pro chodce.
Doporučujeme: Subaru WRX i WRX STI omládly. Mají být pohodlnější a sportovnější
Koncern Fuji Heavy Industries, jehož je Subaru součástí, oslaví letos 100 let existence. S průmyslovou výrobou začal v roce 1917 pod názvem Nakajima Aircraft. K prvnímu dubnu letočního roku se skupina přejmenuje na „Subaru Corporation“.
Jisté je, že ani s novým názvem a novými produkty nevyroste Subaru v masového výrobce konfekčních aut. „Budeme růst,“ říká Stritto. „A budeme přítomní na všech světových trzích. Pořád ale zůstaneme značkou pro specifickou, jasně ohraničenou cílovou skupinu.“