V minulosti se objevily případy krádeží aut, které na pohled vypadají velmi jednoduše. Zloděj k takovém vozu přijde, chvíli něčím manipuluje, pak vezme za kliku, nasedne a odjede. Vše probíhá rychle a tiše. Když se pak auto náhodou podaří nalézt, není na něm žádné poškození. Podmínkou toho, aby celá akce proběhla podle popsaného scénáře, je přítomnost systému bezklíčového odemykání a startování. Stačí zesílit signál vozu tak, aby dosáhl až ke klíčku uloženém kdesi v domácnosti (normální dosah je třeba metr). Auto se pak zachová, jako kdyby majitel stál vedle něj. Nejde o malý problém, jak ukazuje aktuální studie ADAC.
V rámci studie německý autoklub otestoval 237 různých modelů. Plně odolaly pouze tři. Další tři bylo možné zesílením signálu pouze nastartovat, ale odemknout ne. Zloděj by se tedy musel dostat dovnitř násilím. V jednom případě naopak bylo možné auto odemknout, ale nešlo ho nastartovat. U ostatních 230 modelů nebyl problém je se zařízením za zhruba 100 eur odemknout, nastartovat a odjet. Že to celé jde skutečně dost rychle, o tom vás přesvědčí video zachycující jednu takovou krádež:
Cestu, jak krádežím přes bezklíčkový systém zabránit, ukazuje automobilka Jaguar Land Rover. Právě ta vyrábí tři zmíněné modely, které nebylo možné ani odemknout, ani nastartovat. Systém totiž zjišťuje dobu komunikace mezi automobilem a klíčkem a z toho je vypočítává vzdálenost klíče od vozu. Pokud je podezřele velká, respektive pokud komunikace probíhá podezřele dlouho, vůz se prostě neodemkne.
Kompletní přehled všech testovaných vozů najdete na konci článku. V seznamu modelů, které lze snadno ukrást, jsou mimo jiné Škoda Karoq, Octavia, Rapid Spaceback i Superb. ADAC zároveň otestoval i čtyři motocykly, protože i ty dnes mají systém bezklíčkového odemykání a startování. Konkrétně šlo o BMW 1200 GS, BMW 1200 RS, Ducati Multistrada 1200 D-air a KTM Super Duke R. Odcizení se nebránil žádný z nich.
Existují různé triky, jak podobným krádežím zabránit. Obecně jde o to, aby se ke klíčku odloženém někde v domácnosti signál vozu vůbec nedostal. Třeba obal z hliníkové folie vás ale podle testů ADAC stoprocentně neochrání. Pokud chcete mít úplnou jistotu a bohužel nemáte nové Discovery, Range Rover nebo I-Pace, nejlepší bude systém bezklíčkového odemykání deaktivovat. V návodech obvykle najdete nějaký postup, jak se to dělá. My jsme si to ukazovali nedávno v našich Videodojmech na Subaru Outback. Jenže to pak je samozřejmě příplatek za bezklíčkový systém úplně zbytečný. ADAC proto vyzývá výrobce, aby na svých systémech zapracovali. Cestu ukázal právě Jaguar Land Rover.
Bezklíčové odemykání…
Zde je kompletní přehled testovaných modelů: