Že jsou normy pro měření spotřeby paliva a emisí mnohdy zcela mimo realitu, to už snad nemusíme připomínat. Vždyť i kvůli tomu se zavedlo nové měření spotřeby, označované souhrnně zkratkou WLTP. Má být reálnější. Aktuální normy jsou zkrátka úplně „mimo mísu“, což po mnoha podobných studiích z Evropy i USA nejnověji potvrdil i výzkum Australské automobilové asociace. Podle ní nejhorší auta vypouštějí 7x více škodlivin a mají o 59% vyšší spotřebu, než by odpovídalo homologaci. Průměrem testovaných aut je o 23 % vyšší spotřeba.
Doporučujeme: Kratší převody a žádný stop-start? Nové měření spotřeby změní auta
Absolutním rekordmanem se stal nejmenovaný plug-in hybrid, který zaznamenal v testu více než čtyřnásobné překročení hodnot udávané spotřeby. Asociace chce poukázat na rostoucí problém a potřebu zavedení reálnějších testů. Připomíná, že moderní auta jsou skutečně vyvíjena především s ohledem na dvacetiminutové laboratorní testy, nikoli na reálný provoz. Asociace vybrala třicet různých modelů a projela trasu složenou ve stejném poměru z dálnice, okresní silnice a městského provozu. Jízda trvala 90 minut.
Jak ukazuje asociace v podrobném dokumentu, vybrala dvě možné trasy. V jedné se naměřené rozdíly pro jednotlivá auta mezi různými jízdami lišily o 5 %, v druhé jen o 3 %. Jeden test se prováděl s tzv. studeným startem, druhý s ohřátým motorem. I to se promítlo do výsledků.
Testována byla různá auta plnící normu Euro 2, Euro 4, Euro 5 a Euro 6. Čím novější emisní norma, tím větší odchylky od skutečnosti byly zaznamenány. Vozy Euro 4 překročily udávanou spotřebu v průměru o 16 %, vozy Euro 5 o 23 % a vozy Euro 6 dokonce o 42 %. Jen připomínáme, že normy Euro nijak nestanovují limitní spotřebu, pouze omezují obsah škodlivin ve výfukových plynech.
Doporučujeme: Na reálné spotřebě už nezáleží. Ta „papírová“ ušetří lidem víc
Z třícítky testovaných vozů (tabulku konkrétních modelů a motorizací bohužel asociace neuvádí) pouze čtyři odpovídaly po studeném startu s minimálním rozdílem v reálném provozu udávané spotřebě a jen jeden vůz (diesel dle normy Euro 4) dokonce dosáhl nižší spotřeby než je udáváno. Pokud jde o škodliviny ve výfukových plynech, nejhůře na tom byly diesely. Z dvanácti testovaných aut překročilo schválené normy 11 vozů, jeden hříšník překročil dovolené hodnoty NOx dokonce sedmkrát.