Problém stočených tachometrů je nekonečný fenomén. Ačkoliv se proti umělému zlepšování stavu ojetých aut bojuje dlouhodobě, nepoctivci si vždycky najdou cestu, jak zamaskovat nejen reálný stav ujetých kilometrů, ale také třeba nějaké škody. Podle informací společnosti carVertical tak sice podíl ojetin se stočeným tachometrem trochu klesl, ale pořád se pohybuje kolem pěti procent.
Kolik peněz bylo utraceno zbytečně?
Smysl umělého snižování ujetých kilometrů je samozřejmě v tom, že auto s nižším nájezdem má potenciálně větší cenu. Když pak takový vůz zájemce koupí, reálně dostane věc s mnohem nižší hodnotnou, než kolik zaplatil. Tenhle rozdíl si prodávající strčí do své kapsy. A jak vyplývá z kumulovaných čísel, nepoctiví prodejci si tu kapsu dokážou pořádně namastit.
Společnost carVertical totiž spočítala celkovou částku, kterou zákazníci z jednotlivých zemích kvůli stočeným tachometrům přeplácí. Nejhůře je na tom Polsko, Francie a Itálie.
Jen v Polsku řidiči ročně přeplatí nejméně 1,1 miliardy eur. Jinak řečeno to znamená, že z okna zbytečně vyhodili skoro třicet miliard korun. Francouzi ročně zaplatí o 0,8 miliardy eur více, než by museli. Kupující ojetých vozů v Itálii zaplatí více o 720 milionů eur.
„Vyřešit fenomén podvodů s tachometry není snadné. Právě využití mezinárodních údajů o počtu skutečně najetých kilometrů, poškození, vlastnictví a registraci z více než 40 zemí ale může zákazníkům v době hojného dovozu vozů ze zahraničí významně pomoci,“ vysvětluje Matas Buzelis ze společnosti carVertical.
Vyhnout se nákupu stočené ojetiny bývá někdy docela obtížné. Zejména pokud jde o auto přivezené ze zahraničí. V podstatě jedinou možností je prověření historie auta, případně je určitě dobré vzít si při nákupu na pomoc odborníka, který dokáže zhodnotit stav auta bez ohledu na to, co říká počítadlo kilometrů.
Zdroj: carVertical