Stočené kilometry jsou v Česku stále problém. Zákazníkům zbytečně prodraží nákup ojetiny o desítky až stovky tisíc

23.11.2023
přidejte názor
Autor: Tiskový servis Auto Esa

Nízký počet najetých kilometrů je při nákupu ojetiny lákavý. Mnohdy je ale lepší upřednostnit auto s větším nájezdem a jasnou historií před na pohled málo jetou bazarovkou s nejasným původem. Stočené kilometry jsou totiž stále problémem a pro zákazníky mohou kromě starostí znamenat i úplně zbytečné navýšení pořizovací ceny. 

Trh s ojetými automobily se stále potýká s problémy kolem stočených tachometrů. Zákazníci totiž auta s nízkým nájezdem chtějí a neváhají si za ně připlatit. Jenže právě nákup stočeného automobilu znamená kromě jiných starostí také úplně zbytečně vyhozené peníze navíc, protože lidi zaplatí více, než kolik je reálná hodnota vozu. 

Vyplývá to z průzkumu společnosti carVertical. Podle něj je v Česku hodnota vozů se stočenými kilometry navyšována v průměru o celých 24 %. To znamená, že čeští řidiči mohou zaplatit až o čtvrtinu více, než je skutečná hodnota auta. V praxi tak zaplatí desítky tisíc korun za nic.

Evidenční kontrola se dnešním dnem téměř stává minulostí. Při převodu vozidla už většinou nebude potřeba
Přečtěte si také:

Evidenční kontrola se dnešním dnem téměř stává minulostí. Při převodu vozidla už většinou nebude potřeba

Česká republika v tomto směru patří k nejhorším státům, ale najdou se tací, kteří jsou na tom ještě hůře. Ve Spojeném království naroste cena auta stočením tachometru v průměru o 29 %, stejně jako v Itálii, zatímco v Litvě bylo zjištěno v průměru umělé zvýšení hodnoty stočených ojetin o 25 %. 

Na druhé straně se pak nachází Ukrajina (17 %), Polsko (19 %) a Rumunsko (20 %). Nicméně stále se jedná o vysoká čísla, která naznačují, že podvodné praktiky zřejmě v dohledné době neztratí na popularitě.

Čím novější auto, tím větší ztráty

V případě zfalšovaných údajů na tachometru je stáří vozu úzce spjato s potenciálním finančním dopadem na kupujícího. V případě 15 let starého vozu se stočeným počtem najetých kilometrů stojí za zmínku, že tento podvod může hodnotu vozu uměle navýšit v průměru o 27 %.

Pro lepší představu, za každých 100 000 kilometrů chybějících na tachometru může kupující nevědomky přeplatit přibližně 50 000 Kč. Pokud tedy tachometr ukazuje 200 000 km namísto skutečně najetých 400 000 km, může to potenciálně znamenat, že kupující za takové vozidlo zaplatí až o 100 000 Kč více, než kolik by zaplatil u férového prodejce. 

Jak stará je ideální ojetina? Pokud chcete ušetřit při nákupu a neprodělat při prodeji, nejmladším vozům se vyhněte
Přečtěte si také:

Jak stará je ideální ojetina? Pokud chcete ušetřit při nákupu a neprodělat při prodeji, nejmladším vozům se vyhněte

„Čím dražší je vůz se stočenými kilometry, tím více peněz kupující nakonec přeplatí. Tím se zdůrazňuje důležitost kontroly historie před koupí vozidla. V opačném případě může být příliš pozdě a získat peníze zpět od prodávajícího může být velmi komplikovaný proces,“ říká Matas Buzelis, automobilový expert a vedoucí komunikace společnosti carVertical.

Stočené kilometry mají rozdílný vliv na různé značky automobilů

Různé značky automobilů reagují na stočené kilometry rozdílně: zvýšení hodnoty se může pohybovat od 15 % u vozů Mazda či Dacia až po 27 % u vozů značky Land Rover. Při koupi vozu Dacia mohou řidiči přeplatit až o 50 000 Kč více, pokud u vozidla došlo ke stočení 100 tisíc najetých kilometrů. U jiných značek však mohou být finanční ztráty ještě vyšší.

Zájemci o vozidla značky Renault mohou přijít až o 56 000 Kč, dojde-li ke stočení tachometru o 100 tisíc kilometrů, u Opelu pak o 54 000 Kč a u vozidel značky Škody o 104 000 Kč. Na stočené kilometry o 100 tisíc kilometrů poté nejvíce doplácejí kupující značek Audi (147 000 Kč), Volkswagen (110 000 Kč), BMW (172 000 Kč) a především Mercedes-Benz (261 000 Kč).

  • Žádné názory
  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?