Startovací kabely jsou skvělý pomocník. Ale s jejich zapojením opatrně

16.08.2018
10 nových názorů
Autor: Redakce
  • 1Startovací kabely nejsou pomocníkem jen v zimě

  • Moderní auta trpí na kolapsy akumulátorů i v létě

  • Nenechte se zmást tloušťkou izolace, může pod ní být tenký drát

  • Kvalitní kabely stojí zhruba 500 Kč

Vybitý akumulátor není pouze záležitostí zimních měsíců. Moderní auta se složitou elektronikou mnohdy trpí na selhání akumulátoru i v létě. Akumulátorům rozhodně nepomáhají ani systémy stop/start, variabilní systém jejich dobíjení a krátké popojíždění s naplno zapnutými spotřebiči, kdy se nestačí pořádně dobíjet.

Takže zatímco u starších aut vydržel akumulátor třeba osm let, dnes se klidně může stát, že po půl roce nenastartujete. A tady přichází často ke slovu startovací kabely jako nejjednodušší pomocník. Ten by neměl chybět ve výbavě žádného motoristy, zejména pak u lidí, kteří mají několik aut, která neprovozují denně. A jak se říká, v nouzi poznáš přítele, zejména pak toho, který startovací kabely má.

Dnes už raději neroztlačovat

Doba roztlačování (roztahování) aut podle všeho skončila. Pokud akumulátor „zdechnul“ úplně, zkrátka v něm není ani malé napětí pro probuzení řídící jednotky a základních funkcí vozu, stejně auto neroztlačíte. Navíc hrozí poškození katalyzátoru nespáleným palivem, které se přes motor dostane do výfuku, než případně přeskočí jiskra (u zážehových aut).

Doporučujeme: Deset problematických ojetin, které potvrzují pověry o nekvalitě francouzských aut

Riziko spočívá v tom, že u auta nefunguje posilovač řízení a brzd a řízení takového vozu na laně může být pro netrénovaného jedince nesmírně namáhané. Řídit starou stopětku s motorem vzadu a úzkými pneumatikami vpředu bylo něco jiného než se bez posilovačů snažit uřídit dvoutunové SUV s širokými pneumatikami.

Někteří technici upozorňují, že acyklický chod motoru s řemenovými rozvody může vést při pokusu o roztlačení k tzv. potkání motoru. Moderní auta se startování tlačítkem často s velmi slabou baterií stejně ani neodemknou zámek řízení a nepovolí parkovací brzdu, takže se bez vnější pomoci neobejdete. Nejlepší pak jsou právě startovací kabely.

Jaké startovací kabely vybrat

Výrobci udávají vedle délky také maximální proud, typ materiálu kabelu a případně jeho průřez. Nenechte se zmást tlustou izolací, pod kterou může být tenký kabel. Praxe ukazuje, že naprosté minimum jsou 400A měděné kabely s průřezem vodiče aspoň 20 mm2. A i tak stačí spíše na běžné motory. Nějaký velký naftový šestiválec s nimi nastartovat nemusíte.

Většina současných kabelů má dobře izolované koncovky, aby se zabránilo nežádoucímu zkratu. Ohledně délky kabelů moc nešetřete, protože zákon schválnosti říká, že pokud máte jen třímetrový startovací kabel, budete potřebovat třiapůlmetrový. Někdy je totiž umístění akumulátoru v autě tak nešťastné, že musíte kabely táhnout přes dvě šířky vozu.

Doporučujeme: Kolik stojí frajeřina? Luxusní ojetiny za cenu holé Fabie a na kolik vyjde jejich provoz

S výběrem startovacích kabelů mohou pomoci spotřebitelské testy motoristických magazínů, případně zkušenosti majitelů. Ne vždy dražší znamená lepší. Obecně jsou nejlevnější kabely dostupné za zhruba 200 až 300 Kč, kvalitnější a spolehlivější stojí spíše od 500 Kč výše.

Jak startovací kabely zapojit?

Návodů je sice plno, ale pochybujeme, že ho má každý schovaný a že si ho pamatuje. Ve stresu člověk zapomene, jak se jmenuje a kde bydlí, natož aby si pamatoval schéma zapojení startovacích kabelů.

Než začnete zapojovat kabely, nechte startované auto sice odemčené, ale vypnuté, tedy s vypnutým zapalováním. Naopak pomocné vozidlo nechte nastartované a vypněte všechny nepotřebné spotřebiče, tedy světla, vyhřívání oken, klimatizaci, rádio, vyhřívání sedadel... Minimalizujete tak odběr vlastního akumulátoru. Budete potřebovat každý Volt. Tím, že necháte pomocné auto nastartované, zabráníte vybití jeho akumulátoru, respektive motor si dostatek proudu vyrobí a při běžné jízdě se pak zdravý akumulátor pomocného vozidla zase dobije.

Doporučujeme: Nejlepší ojetá auta do 100 000 Kč, která jsou levná na provoz

Nejprve jeden kabel (nejčastěji červený s označením +, ale ne vždy to tak je) připojíme na kladný (+) pól vybitého akumulátoru a druhý konec připojíme až pak na kladný pól nabitého akumulátoru.

Druhým krokem je připojení druhého záporného kabelu (nejčastěji má černou barvu). Ten nejprve připojíme na záporný pól nabitého akumulátoru a druhý konec teprve nyní připojíme na tzv. ukostřené místo startovaného vozidla s vybitým akumulátorem. Mnoho aut k tomu má přímo na bloku motoru vyznačený bod. Trochu to zajiskří, ale to je zcela normální.

Co dělat po nastartování?

Když vůz nastartuje, můžeme po chvilce kabely odpojovat v obráceném pořadí, tedy nejprve uvolníme záporný kabel z ukostřeného místa, následně odpojíme záporný pól z akumulátoru pomocného vozidla. Pak odpojíme kladný pól druhého kabelu z akumulátoru pomocného vozidla a nakonec odpojíme kladný pól ze startovaného vozidla.

Doporučujeme: Pět dobrých, ale nesmírně rizikových ojetin, které vás mohou stáhnout z kůže

Necháme obě auta nastartovaná. Zatím nezapínáme všechny spotřebiče, používáme jen ty nejnutnější. U startovaného vozidla je potřeba jezdit, aby se akumulátor dobíjel alternátorem. Pokud byste motor vypnuli během následující zhruba půl hodiny, s největší pravděpodobností znovu nenastartujete.

Ovšem i v tom může být zádrhel, zejména pokud je nějaká vada na systému dobíjení. Skončilo by to tak, že vůz po chvíli zase zhasne a přestane jet. Problém s alternátorem ale zpravidla odhalí jen servis s diagnostikou a potřebným vybavením. Ne vždy je tedy chyba na straně akumulátoru. Každopádně skutečnost, že vůz přestane dávat jiskru (u zážehových aut) značí, že akumulátor se nedobíjí a je právě problém v oblasti alternátoru.

Pomocník do auta i garáže

Chápeme, že ne každý chce startovací kabely vozit neustále u sebe. Zabírají místo, v kufru chrastí a dělají neplechu. Ale nikdy nevíte, kdy je budete potřebovat a je jedno, jestli je zima nebo léto. Je nám jasné, že doba, kdy si motoristé na silnicích ochotně vzájemně pomáhali, je pryč, takže to si musí každý rozmyslet sám, zda chce kabely vozit i pro případ, že bude někdo z lidí v okolí potřebovat pomoc. Nikdy neví, kdy ji bude potřebovat on sám.

Dalším řešením z nouze může být také tzv. jump starter, oznnačovaný také jako booster, tedy záložní výkonný akumulátor. Ten má ovšem smysl spíše v servisech. Samozřejmě je to ale také pomocník, který dokáže vybitý akumulátor oživit bez toho, aby bylo nutné přistavovat jiné auto a startovat pomocí jeho akumulátoru.

Milosss (neregistrovaný)
Myslím si, že užitečný článek. Dík moc. Právě se startováním jsem měl u svého auta problém minulou zimu. Snažil jsem se ho nastartovat pomocí kabelů (samozřejmě správně zapojených) ale bez úspěchu. Nakonec se ukázalo, že byla v tahu autobaterie. Dávalo to ale docela smysl. Už byla hodně stará a když jsem ji kupoval novou, tak nepatřila zrovna mezi ty nejdražší. Místo ní jsem si tedy raději z https://www.filsonstore.cz/autobaterie-akumulatory/ objednal mnohem kvalitnější, tak snad mi dlouho vydrží.
Michal (neregistrovaný)
me by zajimal pripad kdy pomocne vozidlo bude osazeno 55ah baterkou a startovane vozidlo cca 90ah baterkou !jeste nikdy se mi nepovedlo v uvadenem pripade vozidlo nastartovat?
Kódlik (neregistrovaný)
Už jen rozdíl 90 Ah a 55Ah něco napovídá, na jakém automobilu je akumulátor použitý. Teoreticky startér u 90Ah baterie může mít dvojnásobný startovací výkon a ani součet kapacity 55Ah a dobíjecí proud připojeného alternátoru ještě opravdu není zárukou, že vykryje požadavky pro úspěšný start.
Peter Blava (neregistrovaný)
Netreba hrubé káble, to je mýtus. Treba pridať plyn, čím sa zvýši napätie a dobíjať minimálne 5, 10minút. Veľa vodičov štartuje hneď po pripojení, čo je blbosť.
Kódlik (neregistrovaný)
...podle Ohmova zákona na průřezu velmi záleží, jelikož úbytek napětí je přímo úměrný průřezu (odporu) kabelu a protékajícím proudem. A když k tomu přičteme případné přechodové odpory připojovaných svorek, tak při použití slabého kabelu může vzniknout tak velká ztráta napětí na vytvořeném obvodu, že nám pak pro nastartování nějaký ten mV bude chybět.
tadeáš (neregistrovaný)
Ještě se někde uvádělo (spíš ve starší literatuře) že to spolu s připojením (−) pólu na bloku motoru zamezí vzniku jiskry nad vybitou baterkou. Což by mohlo bejt problematický v situaci, kdy má baterka vadný články a zbejvající funkční články sou přebitý a plynujou. Což je závada, která se na první pohled projevuje stejně, jako pouhá vybitá baterka. Osobně ale propojuju baterky rovnou pólama k sobě, hledat někde kus kovu, ke kterýmu se to dá přichytit, považuju za zbytečný. Pořadí taky moc neřeším. A pořád žiju.
L. Falteisek (neregistrovaný)
Dobrý den, nerozumím jedné věci: Z jakého důvodu se doporučuje tak konkrétní pořadí zapojování kabelů? Chápu, že je dobré úplně připojit nejdřív jeden kabel a pak druhý, aby člověk omylem neškrtl kontakty o sebe. Ale proč záleží, jestli dřív plus nebo mínus? Dokud obvod není úplný, tak v něm nemůže téct proud a je jedno, které místo bude spojeno jako poslední. Kde je chyba? Děkuji za případné vysvětlení.
tadeáš (neregistrovaný)
A trochu by mě zajímalo, jak autor došel k cenovce kvalitních kabelů zhruba 500 Kč. Když vezmu optimum, který se bude dát rozumně používat, tak mi vyjde 8 metrů vodiče 25mm². Vhodnej je třeba svařovací Simplex. Jenže ten v maloobchodě koupím za 640 Kč a ještě mi chyběj nějaký svorky.
  • Našli jste v článku chybu?