Vybitý akumulátor není pouze záležitostí zimních měsíců. Moderní auta se složitou elektronikou mnohdy trpí na selhání akumulátoru i v létě. Akumulátorům rozhodně nepomáhají ani systémy stop/start, variabilní systém jejich dobíjení a krátké popojíždění s naplno zapnutými spotřebiči, kdy se nestačí pořádně dobíjet.
Takže zatímco u starších aut vydržel akumulátor třeba osm let, dnes se klidně může stát, že po půl roce nenastartujete. A tady přichází často ke slovu startovací kabely jako nejjednodušší pomocník. Ten by neměl chybět ve výbavě žádného motoristy, zejména pak u lidí, kteří mají několik aut, která neprovozují denně. A jak se říká, v nouzi poznáš přítele, zejména pak toho, který startovací kabely má.
Dnes už raději neroztlačovat
Doba roztlačování (roztahování) aut podle všeho skončila. Pokud akumulátor „zdechnul“ úplně, zkrátka v něm není ani malé napětí pro probuzení řídící jednotky a základních funkcí vozu, stejně auto neroztlačíte. Navíc hrozí poškození katalyzátoru nespáleným palivem, které se přes motor dostane do výfuku, než případně přeskočí jiskra (u zážehových aut).
Doporučujeme: Deset problematických ojetin, které potvrzují pověry o nekvalitě francouzských aut
Riziko spočívá v tom, že u auta nefunguje posilovač řízení a brzd a řízení takového vozu na laně může být pro netrénovaného jedince nesmírně namáhané. Řídit starou stopětku s motorem vzadu a úzkými pneumatikami vpředu bylo něco jiného než se bez posilovačů snažit uřídit dvoutunové SUV s širokými pneumatikami.
Někteří technici upozorňují, že acyklický chod motoru s řemenovými rozvody může vést při pokusu o roztlačení k tzv. potkání motoru. Moderní auta se startování tlačítkem často s velmi slabou baterií stejně ani neodemknou zámek řízení a nepovolí parkovací brzdu, takže se bez vnější pomoci neobejdete. Nejlepší pak jsou právě startovací kabely.
Jaké startovací kabely vybrat
Výrobci udávají vedle délky také maximální proud, typ materiálu kabelu a případně jeho průřez. Nenechte se zmást tlustou izolací, pod kterou může být tenký kabel. Praxe ukazuje, že naprosté minimum jsou 400A měděné kabely s průřezem vodiče aspoň 20 mm2. A i tak stačí spíše na běžné motory. Nějaký velký naftový šestiválec s nimi nastartovat nemusíte.
Většina současných kabelů má dobře izolované koncovky, aby se zabránilo nežádoucímu zkratu. Ohledně délky kabelů moc nešetřete, protože zákon schválnosti říká, že pokud máte jen třímetrový startovací kabel, budete potřebovat třiapůlmetrový. Někdy je totiž umístění akumulátoru v autě tak nešťastné, že musíte kabely táhnout přes dvě šířky vozu.
Doporučujeme: Kolik stojí frajeřina? Luxusní ojetiny za cenu holé Fabie a na kolik vyjde jejich provoz
S výběrem startovacích kabelů mohou pomoci spotřebitelské testy motoristických magazínů, případně zkušenosti majitelů. Ne vždy dražší znamená lepší. Obecně jsou nejlevnější kabely dostupné za zhruba 200 až 300 Kč, kvalitnější a spolehlivější stojí spíše od 500 Kč výše.
Jak startovací kabely zapojit?
Návodů je sice plno, ale pochybujeme, že ho má každý schovaný a že si ho pamatuje. Ve stresu člověk zapomene, jak se jmenuje a kde bydlí, natož aby si pamatoval schéma zapojení startovacích kabelů.
Než začnete zapojovat kabely, nechte startované auto sice odemčené, ale vypnuté, tedy s vypnutým zapalováním. Naopak pomocné vozidlo nechte nastartované a vypněte všechny nepotřebné spotřebiče, tedy světla, vyhřívání oken, klimatizaci, rádio, vyhřívání sedadel... Minimalizujete tak odběr vlastního akumulátoru. Budete potřebovat každý Volt. Tím, že necháte pomocné auto nastartované, zabráníte vybití jeho akumulátoru, respektive motor si dostatek proudu vyrobí a při běžné jízdě se pak zdravý akumulátor pomocného vozidla zase dobije.
Doporučujeme: Nejlepší ojetá auta do 100 000 Kč, která jsou levná na provoz
Nejprve jeden kabel (nejčastěji červený s označením +, ale ne vždy to tak je) připojíme na kladný (+) pól vybitého akumulátoru a druhý konec připojíme až pak na kladný pól nabitého akumulátoru.
Druhým krokem je připojení druhého záporného kabelu (nejčastěji má černou barvu). Ten nejprve připojíme na záporný pól nabitého akumulátoru a druhý konec teprve nyní připojíme na tzv. ukostřené místo startovaného vozidla s vybitým akumulátorem. Mnoho aut k tomu má přímo na bloku motoru vyznačený bod. Trochu to zajiskří, ale to je zcela normální.
Co dělat po nastartování?
Když vůz nastartuje, můžeme po chvilce kabely odpojovat v obráceném pořadí, tedy nejprve uvolníme záporný kabel z ukostřeného místa, následně odpojíme záporný pól z akumulátoru pomocného vozidla. Pak odpojíme kladný pól druhého kabelu z akumulátoru pomocného vozidla a nakonec odpojíme kladný pól ze startovaného vozidla.
Doporučujeme: Pět dobrých, ale nesmírně rizikových ojetin, které vás mohou stáhnout z kůže
Necháme obě auta nastartovaná. Zatím nezapínáme všechny spotřebiče, používáme jen ty nejnutnější. U startovaného vozidla je potřeba jezdit, aby se akumulátor dobíjel alternátorem. Pokud byste motor vypnuli během následující zhruba půl hodiny, s největší pravděpodobností znovu nenastartujete.
Ovšem i v tom může být zádrhel, zejména pokud je nějaká vada na systému dobíjení. Skončilo by to tak, že vůz po chvíli zase zhasne a přestane jet. Problém s alternátorem ale zpravidla odhalí jen servis s diagnostikou a potřebným vybavením. Ne vždy je tedy chyba na straně akumulátoru. Každopádně skutečnost, že vůz přestane dávat jiskru (u zážehových aut) značí, že akumulátor se nedobíjí a je právě problém v oblasti alternátoru.
Pomocník do auta i garáže
Chápeme, že ne každý chce startovací kabely vozit neustále u sebe. Zabírají místo, v kufru chrastí a dělají neplechu. Ale nikdy nevíte, kdy je budete potřebovat a je jedno, jestli je zima nebo léto. Je nám jasné, že doba, kdy si motoristé na silnicích ochotně vzájemně pomáhali, je pryč, takže to si musí každý rozmyslet sám, zda chce kabely vozit i pro případ, že bude někdo z lidí v okolí potřebovat pomoc. Nikdy neví, kdy ji bude potřebovat on sám.
Dalším řešením z nouze může být také tzv. jump starter, oznnačovaný také jako booster, tedy záložní výkonný akumulátor. Ten má ovšem smysl spíše v servisech. Samozřejmě je to ale také pomocník, který dokáže vybitý akumulátor oživit bez toho, aby bylo nutné přistavovat jiné auto a startovat pomocí jeho akumulátoru.