Staré diesely nejsou tak škodlivé, jak se myslelo. Ovzduší se přes pandemii nezlepšilo

22.04.2020
13 nových názorů
Zdroj: Archiv MF
  • Podle německého měření neklesly během pandemie emise, které měly z velké části způsobovat stará dieselová auta

  • Naftovým vozům se přitom připisoval až 80procentní podíl na tvorbě NO2 v ovzduší

  • Takové zjištění může vzít půdu pod nohama ekologickým aktivistům

  • Německá města přehodnotí, zda má cenu zakazovat vjezd starším vozům do jejich center

Německý Stuttgart plánoval zavést zákaz vjezdu do centra pro všechna auta s naftovým motorem, která nesplňují emisní normu Euro 6. Chtěl tak snížit množství emisí oxidu dusičitého (NO2), za něž podle ekologických aktivistů mohou právě tato auta. Teď se ale ukazuje, že to není tak úplně pravda. I přes pokles dopravy kvůli pandemii koronaviru se množství emisí radikálně nesnížilo. Zjistil to německý magazín Focus, na což jak první v Česku upozornil server iDnes.cz.

Němečtí novináři porovnávali veřejně dostupná data s různých stanic měřících kvalitu ovzduší. Konkrétně šlo o údaje z února a března 2020, kdy v Německu panoval plný provoz, se současnou situací utlumenou koronavirem. Výsledek byl prakticky stejný – 40 mikrogramů emisí oxidu dusičitého na metr krychlový.

Jsou elektromobily opravdu ekologičtější? Záleží na státu, v ČR to není žádná sláva
Přečtěte si také:

Jsou elektromobily opravdu ekologičtější? Záleží na státu, v ČR to není žádná sláva

Takové zjištění je problémem pro ekologické aktivisty v čele s lobbistickou organizací na ochranu životního prostředí Deutsche Umwelthilfe. Ta právě aktivně prosazuje zákazy naftových aut do měst s tím, že mají na svědomí až 80 procent emisí NO2. Šéf Strany Bavorska Florian Weber teď vyzval k rozpuštění tohoto spolku a jeho členy označil za šarlatány.

Zrušte zákazy, žádají řidiči

„Proč hodnoty neklesají i přes pokles provozu, vyvolává otázky, které by měly objasnit odpovědné orgány ochrany životního prostředí,“ cituje iDnes.cz tajemníka spolkového ministerstva dopravy Steffena Bilgera. Německá spolková agentura pro životní prostředí se ale zatím brání s tím, že je ještě brzy na vyhodnocení dopadu koronavirové pandemie na ovzduší.

Hon za emisemi zabije auta na CNG. Přitom jsou klimaticky šetrnější než elektromobily
Přečtěte si také:

Hon za emisemi zabije auta na CNG. Přitom jsou klimaticky šetrnější než elektromobily

Odpůrce zákazů vjezdu dieselů do města ale už zjištění o neklesajících emisích popostrčilo k tomu, aby žádali jejich okamžité zrušení. Podle některých politiků je vhodné podpořit automobilovou dopravu v době koronaviru i proto, že používání hromadné dopravy je reálným rizikem, zatímco riziko používání starých dieselů je spíš abstraktní. Poukazují také na to, že majitelé starších aut častěji patří do rizikové skupiny.

Tlak na zákaz starých dieselů přitom už přiměl řadu motoristů k tomu, aby si za své peníze pořídili nová auta. Například ve zmiňovaném Stuttgartu je už podle statistik jen 6,6 procenta starých naftových vozů, které nesplňují Euro 6. Podle německých novinářů má tak mnohem větší dopad na tvorbu emisí počasí, tedy hlavně teplota a vítr. Někteří proto nyní volají po potrestání těch, kteří za dané restrikce nesou odpovědnost.

Brittni (neregistrovaný)
Greetings! Very useful advice within this post! It is the little changes that will make the most important changes. Many thanks for sharing!|
Ferdinand (neregistrovaný)
Hey There. I found your blog using msn. This is an extremely well written article. I'll make sure to bookmark it and come back to read more of your useful info. Thanks for the post. I'll certainly return.|
Lenna (neregistrovaný)
This site was... how do you say it? Relevant!! Finally I've found something that helped me. Thanks!|
Samuel (neregistrovaný)
Greate article. Keep writing such kind of information on your page. Im really impressed by your site.
Alec (neregistrovaný)
When someone writes an article he/she maintains the idea of a user in his/her mind that how a user can understand it. Therefore that's why this post is amazing. Thanks!|
Billy (neregistrovaný)
When some one searches for his essential thing, therefore he/she desires to be available that in detail, therefore that thing is maintained over here.|
Irving (neregistrovaný)
Admiring the time and energy you put into your website and detailed information you offer. It's nice to come across a blog every once in a while that isn't the same out of date rehashed information. Great read! I've saved your site and I'm including your RSS feeds to my Google account.|
Fran (neregistrovaný)
Good web site you have got here.. It's difficult to find high quality writing like yours these days. I honestly appreciate individuals like you! Take care!!|
Sanora (neregistrovaný)
Hello, every time i used to check blog posts here in the early hours in the dawn, for the reason that i love to find out more and more.|
Micheal (neregistrovaný)
Hmm it seems like your website ate my first comment (it was extremely long) so I guess I'll just sum it up what I submitted and say, I'm thoroughly enjoying your blog. I as well am an aspiring blog blogger but I'm still new to the whole thing. Do you have any helpful hints for first-time blog writers? I'd genuinely appreciate it.|
download adguard premium hack (neregistrovaný)
I like the valuable information you provide in your articles. I will bookmark your blog and check again here frequently. I'm quite sure I will learn lots of new stuff right here! Best of luck for the next!|
acronis true image license key (neregistrovaný)
Unquestionably consider that that you stated. Your favorite justification seemed to be at the web the simplest thing to bear in mind of. I say to you, I certainly get irked at the same time as other people think about worries that they just don't know about. You controlled to hit the nail upon the highest and also outlined out the entire thing with no need side-effects , other people could take a signal. Will probably be back to get more. Thanks|
Pražský cyklista (neregistrovaný)
"Německá města přehodnotí, zda má cenu zakazovat vjezd starším vozům do jejich center" Obecně známý online dnešní doby je Parlamentnílisty.cz a tam byl podobný text čekal, nicméně na tomto webu toto považuji za skutečně tragické. Jestli máte pocit, že v rámci budoucího života na této planetě není potřeba omezovat individuální vypouštění skleníkových plynů, či smrtelně-jedovatých PM částic tak je to tu odpad a co víc: správně nahuštěná pneumatika podle měření během jízdy vypustí do ovzduší 5,8 gramu částic NEE. Ve srovnání s limitem pro pevné částice z výfukových plynů, který je stanoven na 4,5 miligramů na kilometr, jde o tisícinásobný rozdíl.
  • Našli jste v článku chybu?