Na stanicích ČEZ můžete dobíjet i bez registrace. Je to snadné, ale poněkud drahé

přidejte názor
Autor: Redakce
  • Na veřejných dobíjecích stanicích můžete běžně dobíjet elektromobily poté, co si vyřídíte registraci a začnete platit měsíční paušál 

  • ČEZ ale nabízí také možnost dobití přes aplikaci Polyfazer Direct 

  • V takovém případě vám stačí pouze chytrý telefon, žádnou registraci ani čip nepotřebujete 

  • Vše je celkem jednoduché, ale poněkud drahé

Nedávno do naší redakce na pár dnů zavítal Jaguar I-Pace, první elektromobil od velké prémiové evropské automobilky. Zatímco dříve nám při testech obyčejných elektromobilů většinou postačila domácí zásuvka, kde se auto nabilo přes noc, I-Pace už by u běžné zásuvky stál příliš dlouho. Proto bylo nutné využít rychlonabíjecí stanici. V současnosti můžete bezplatně nabíjet třeba u stanic postavených u prodejen Lidl, nebo samozřejmě u zpoplatněných stanic ČEZu, případně PRE. Jenže k jejich zprovoznění už je potřeba registrace. Pak dostanete čip a začnete platit měsíční paušál. Málo se ovšem ví, že ČEZ nedávno začal nabízet také možnost jednorázového dobití bez předchozí registrace. Přesně tu jsme během testu I-Pace využili.

Stačí pouze telefon 

Jak to funguje? Stačí si stáhnout aplikaci Polyfazer Direct do svého chytrého telefonu. Ta nabízí mapu, možnost vyhledat nejbližší dobíjecí stanici, seznam stanic a především funkci přímých plateb. Každá dobíjecí stanice ČEZ má na sobě identifikační nálepku obsahující QR kód. Ten skrz aplikaci vyfotíte, čímž dojde k identifikaci. Případně můžete také manuálně zadat ID stojanu nebo využít NFC štítek.

Dobijeni cez_7Dobijeni cez_1Dobijeni cez

Následně je potřeba vybrat, pomocí jakého konkrétního kabelu se má vůz nabíjet, a zadat údaje o platební kartě. Voilà, máme hotovo. Stanice se aktivuje a dobíjení je zahájeno. Vy už pak pouze na telefonu sledujete, jak vám přibývají kilowatthodiny do elektromobilu a jak vám mizí peníze z karty. Dobré je, že na dálku můžete dobíjení zastavit nebo nastavit finanční limit. Po ukončení nabíjení aplikace vystaví fakturu, kterou si můžete třeba stáhnout do telefonu.

Šikovným detailem aplikace je rovněž fakt, že přímo v telefonu u konkrétních dobíjecích stanic vidíte, zda se tam zrovna nějaký elektromobil nabíjí a které typy kabelů nejsou obsazené. K dispozici jsou rychlodobíjecí konektory CHAdeMo a DC Combo. Nabíjet můžete i pomaleji prostřednictvím zásuvky Mennekes, ale pro tu potřebujete vlastní kabel.

Funguje to? 

Jako se vším, i zde nám napoprvé chvilku trvalo, než jsme na všechno přišli. Obecně ale lze říci, že je tahle dobíjecí aplikace velmi jednoduchá. Tedy pokud funguje. Na první pokus se totiž nabíjení vůbec nezahájilo, přestože aplikace dobíjení hlásila. Po odpojení kabelu pak nešlo nabíjení ze stejného kabelu spustit znovu. Aplikace pořád ukazovala, že je kabel obsazen, přestože se z něj žádný vůz nenabíjel. Dobíjet jsme zkoušeli u centrály ČEZ na Praze 4, kde je naštěstí více dobíjecích stanic. Nakonec pomohlo přejet za roh, kde už se I-Pace skamarádil s nabíječkou hned napoprvé.

Dobijeni cez_5 Nabíjení bez registrace prostřednictvím aplikace Polyfazer Direct je poněkud drahé, ale jako nouzové řešení poslouží dobře. Protože zrovna u téhle stanice postávala sdílená elektrická koloběžka, stáhli jsme ještě jednu aplikaci, aby to testování sdílené čisté elektrické budoucnosti bylo kompletní

Druhým úskalím je cena. Pokud si vyřídíte klasickou registraci, budete u ČEZu platit měsíčně 545 korun a můžete dobíjet, kde chcete a jak dlouho chcete. Jednorázové dobití se ale účtuje po minutách. Pomalé nabíjení (22 kW) vyjde na 1,5 Kč/min, zatímco rychlonabíjení stojí 7,2 Kč/min. Ceny jsou navíc aktuálně snížené, protože ČEZ na ně vyhlásil do odvolání akci -30 %. Plná oficiální cena je 9 Kč/min, respektive 1,8 Kč/min.

A tak se snadno stane, že za takové plné nabití Jaguaru I-Pace, který měl před zahájením dojezd zhruba 20 km, zaplatíte 1300 korun, což byl náš případ. V těchto zimních podmínkách vůz ujede při běžném stylu jízdy zhruba 240 km. Kilometrové náklady tedy vycházejí na pěkných 5,4 Kč/km. Nebo jinak. Za téměř přesně tři hodiny jsme odebrali 78,26 kWh, což stálo 1296 Kč. Jedna kWh vyšla na 16,5 Kč. To je zhruba čtyřikrát víc, než kolik činí průměrná cena kWh pro české domácnosti.

Nouzové řešení

Aplikace Polyfazer Direct ale nemá ambici sloužit pro běžné denní používání. Kdo vlastní (nebo dlouhodobě využívá) elektromobil, ten si logicky zařídí paušál, protože je násobně výhodnější. Navíc dobíjení na 100 % v momentě, kdy se platí za minuty, je také nesmysl, protože se elektromobil rychle nabije na 80 % a zbývající procenta už naskakují pomalu.

Faktura Po skončení dobíjení vystaví aplikace fakturu. V našem případě stálo dobití zhruba 1300 Kč, ale to je extrém. Běžní zákazníci budou takto dobíjet kratší dobu

Ve finále tak jde o zajímavou možnost pro lidi, kteří si chtějí třeba soužití s elektromobilem vyzkoušet a nějakým nedopatřením k němu nedostanou čip, nebo jako nouzové řešení. Svižné dobití třeba na 50 % bude stát daleko méně a určitě to je lepší řešení než třeba odtah nebo nekonečné čekání u domácí zásuvky. Navíc rychlost nabíjení je zrovna v případě I-Pace jednou z jeho slabších stránek.

(Mimochodem, na vysokou cenu nabíjení nás ochotně upozornil náhodný kolemjdoucí, evidentně fanoušek elektromobilů, s doporučením, ať raději jedeme k Lidlu, kde to je zdarma. Takže díky.)

  • Žádné názory
  • Našli jste v článku chybu?