Stane se boj za udržitelnou mobilitu neudržitelný? Kvůli elektromobilům přijde v Evropě o práci půl milionu lidí

06.12.2021
6 nových názorů
Autor: Tiskový servis Škoda Auto
  • Podle studie sdružení dodavatelů automobilového průmyslu CLEPA přijde kvůli přechodu na elektrickou mobilitu o práci půl milionu lidí 

  • Výroba elektromobilů naopak přinese nové příležitosti, ale ne v takové míře a navíc v jiném časovém období a v jiných lokalitách 

  • Řešením by mohlo být zachování více druhů pohonu

Evropská komise by si přála, aby nejpozději v roce 2035 skončil v rámci EU prodej vozů vybavených spalovacím motorem. Stále ještě není jisté, zda tento krok bude opravdu schválen, přechod na elektrickou mobilitu si ale zcela určitě vyžádá transformaci velké části automobilového průmyslu. A to patrně přinese ztrátu pracovních pozic. Podle aktuální studie evropského sdružení dodavatelů automobilového průmyslu (CLEPA) je v ohrožení zejména sektor dodavatelů zaměřených na díly pro spalovací motory.

Ten aktuálně v Evropě zaměstnává zhruba 599 tisíc lidí. Podle zmíněné studie tento počet klesne do roku 2030 na 513 tisíc a do roku 2035 na 153 tisíc. Pokud dojde k naplnění scénáře, na jehož konci budou pouze elektromobily, pak v roce 2040 tento sektor zaměstná už jen 98 tisíc. Studie předpokládá celkový pokles o 501 tisíc pracovních míst.

Volkswagen přestane prodávat auta se spalovacími motory do roku 2035. Stejný krok patrně učiní i ostatní výrobci, a to včetně Škody
Přečtěte si také:

Volkswagen přestane prodávat auta se spalovacími motory do roku 2035. Stejný krok patrně učiní i ostatní výrobci, a to včetně Škody

Všeobecně se má za to, že náhradou budou pracovní pozice nově vzniklé právě kvůli rostoucí produkci bateriových elektromobilů. Podle studie sdružení CLEPA je zde ale několik problémů. Pracovní místa, která má vygenerovat výroba elektrických pohonů, by měla narůst do roku 2040 na 272 tisíc. V současnosti je v tomto sektoru zaměstnáno 46 tisíc lidí. Odhadovaný celkový přírůstek je 226 tisíc pozic ve srovnání s více než půl milionem pozic ztracených z produkce dílů pro spalovací motory. Zhruba 275 tisíc lidí by tak mohlo na evropském pracovním trhu zůstat bez práce.

Druhým problémem je fakt, že zhruba 70 % nově vzniklých míst díky produkci elektromobilů je vázáno na výrobu akumulátorů. V Evropě by se měla stavět řada závodů na výrobu baterií (některé by mohly vzniknout i u nás), často jde ale o projekty, které jsou zatím jen ve fázi návrhů. Sdružení CLEPA upozorňuje, že se evropské úřady v tomto směru musí spoléhat na kompenzaci v odvětí, které se na území EU teprve vyvíjí. Přechod od spalovacích motorů k elektromobilům pak bude od zaměstnanců vyžadovat také jiné dovednosti a dost bude záležet i na lokalitě.

Česká gigafactory koncernu VW je nejistá. Stavět se zatím budou tři tisíce dobíjecích bodů na pozemcích ŘSD
Přečtěte si také:

Česká gigafactory koncernu VW je nejistá. Stavět se zatím budou tři tisíce dobíjecích bodů na pozemcích ŘSD

Velkým problémem může být i časový rámec těchto změn, protože do roku 2025 CLEPA očekává nárůst pozic jak v oblasti výroby elektromobilů, tak v oblasti spalovacích motorů. Jestliže dnes oba zmíněné sektory zaměstnávají v Evropě 645 tisíc lidí, v roce 2025 to má být 747 tisíc a v roce 2030 celkem 692 tisíc lidí. Mezi lety 2030 a 2035 ale studie předpovídá dramatický propad, kdy zmizí 360 tisíc pozic u dodavatelů dílů pro spalovací motory. Podle sdružení se sice zdá, že se bavíme o době, která nastane až za devět let, jenže z pohledu vývoje nových produktů je rok 2030 doslova za dveřmi.

Česká pracovní síla v ohrožení není

Pokud se EU bude držet svých plánů na striktní přechod k elektromobilitě, pak na tuto změnu nejvíce doplatí v Německu (-121 tisíc pracovních míst), Itálii (-74 tisíc), Španělsku (-72 tisíc) a v Rumunsku (-56 tisíc). České republiky by se podle uvedené studie tato změna příliš dotknout neměla. Sektor zaměřený na díly pro spalovací motory zaměstnával v roce 2020 zhruba 41 tisíc osob a stejné množství by měla pojmout výroba dílů pro elektromobily očekávaná na našem území v roce 2040.

Podle organizace CLEPA by ale bylo ideální, kdyby EU nelpěla na bezemisní mobilitě a i po roce 2035 zachovala mix pohonných systémů umožňující hybridní pohony a využití syntetických paliv. Toto řešení by podle aktuální studie přineslo při výrazném poklesu emisí CO2 v roce 2040 také 200 tisíc pracovních míst navíc.

Podle návrhu Evropské komise by se v EU měly po roce 2035 prodávat pouze automobily s nulovou produkcí emisí naměřenou podle stávajících cyklů. Použití bateriového pohonu se tedy explicitně nenařizuje, zároveň ale podle této definice není možné vsadit na spalovací motory spalující syntetická paliva, protože taková kombinace při zachování současných metodik měření emise produkuje.

Kalfa (neregistrovaný)
Celá Evropa je v současnosti na hraně energetického kolapsu, v příštích letech ti MAŠÍBLi hodlají ještě odstavit zbytek uhelných a jaderných zdrojů, přitom varování bylo prokazatelné a výrazné již před 5 lety, v lednu 2017, kdy se Německo potácelo nad propastí blakoutu - inverze při vysokém tlaku, takže ani nefoukalo, ani sluníčko hradbu nízkých mraků neprosvítilo a zachránil je dovoz z těch fuj špinavých zdrojů. Důležitější ale je, že se o tom nepsalo a dodnes nepíše, protože to byla přece marginálie. Pro lepší info : https://byznys.ihned.cz/c1-65608320-obnovitelne-zdroje-vzaly-s-delsimi-mrazy-za-sve-bez-jadra-a-uhli-to-jeste-dlouho-nepujde Takže doplňující otázka : Co budou majitelé eletromobilů v podobné situaci dělat? Hodlají tito apoštolové moderní hlouposti místo zásobovacích, sanitních a hasičských aut opět nasadit tisícíletími prověřená koňská spřežení nebo ještě lépe nákladní bicykly?
Petr (neregistrovaný)
No co by asi tak majitelé elektromobilů dělali? Zřejmě to budou movitější lidé vlastnící dům, takže tam na střechu postaví FVE a budou nabíjet ze sluníčka (zadarmo - takže se stanou ještě movitějšími). V zimě to sice bude horší, ale přes jaro, léto a podzim to půjde. No a jinak budou užívat ty fuj zdroje. Ono to ale nebude s jejich špinavostí tak horké. u nás je přes 50 % zdrojů tzv. čistých.
Mirek (neregistrovaný)
No jo, už vidím, jak za inverze a nebo v mlze dobíjíte pomocí fotovoltaiky. A nedej bože, pokud by na to spoléhala celá země. To pak bude efektivně v píp. Jo, Apoštolové hlouposti z EK co poroučí slunci a větru se vyrovnají Apoštolům komunistické hlouposti z bolševického politbyra co pro změnu poroučeli větru dešti. I ten výsledek bude stejný. Naprostá katastrofa.
nobody (neregistrovaný)
A kdo ty nepraktické, drahé, elektrokřápy s životností cca 8 let a omezeným dojezdem bude kupovat? I 85 % Němců se nedávno vyslovilo, že elektromobil nechtějí. S růstem ceny elektřiny padá i jejich "výhoda" v levnějším provozu, proti spalovacím motorům.
Petr (neregistrovaný)
No kdo, zřejmě i vy. Důvody - Pro petroauta - zvýšené daně na palivo a maziva, daně za užívání silnic a dálnic, daně za znečištění ovzduší a životního prostředí. Pro elektroauta - tyto daně nebudou a možná budou pobídky. A tím pádem budete mít vyřešen problém s argumentem drahé křápy a drahý provoz. No a když na to nebudete mít, tak přejdete na kolo.
Hellebrand (neregistrovaný)
Jako že, Němci zruší svoje pracovní místa a zachovávají ty ve Škodě. Začněte používat mozek.
  • Našli jste v článku chybu?