- Poměr ceny a přepravní kapacity
- Motor s předpokladem dlouhodobé spolehlivosti
- Levná pojistka i servis
- Posuvné dveře (Dokker)
- Možnost sedmi míst (Lodgy)
-
- Spotřeba motoru 1.6 SCe
- Omezená bezpečnostní výbava
- Nepohodlné nastupování dozadu (Lodgy)
Jak Dokker, vzniklý jako osobní verze dodávky, tak čistokrevné MPV Lodgy mají v popisu práce vozit velké rodiny i s hromadami zavazadel. Který si tedy vybrat? Chcete sedm míst, nebo posuvné boční dveře?
Dacia si vypěstovala silnou základnu loajálních zákazníků, kteří oceňují nejen dobrý poměr hodnoty za peníze, ale i jednoduchý výběr. Kdo chce malý hatchback, dostane Sandero, kdo touží po módním SUV, vybere Dacii Duster a chatař sáhne po Loganu MCV. Jenže v zaběhnutém soukolí se vyskytlo dilema: dva modely sice odlišného původu, avšak podobného určení. Velkoprostorová Lodgy a osobní verze dodávky Dokker.
Rozhodování je o to obtížnější, že používají stejný technický základ a díky rozsáhlé racionalizaci se shoduje i značná část karoserií a interiérů. Společná je i výbava, jen její rozvržení do linií se v drobných detailech liší. Příplatky jsou však opět zpravidla obdobné a stejně vysoké. Vlastně lze hovořit o dvou stejných autech, lišících se jen střední a zadní částí karoserie. Unifikace jde tak daleko, že se shodují i přídě včetně masek, světlometů, nárazníků a blatníků. Pro objektivní srovnání jsme volili shodný motor, tedy osvědčenou nepřímovstřikovou atmosférickou šestnáctistovku Nissan HR16DE s variabilním časováním ventilů a výkonem 102 koní, která je pro český trh jedinou benzinovou volbou, a stejnou pseudoterénní výbavu Stepway. Při shodném rozvoru 2810 mm je Lodgy o 135 mm delší a na rozdíl od Dokkeru umí nabídnout sedm míst. Dokker kontruje o 132 mm vyšší stavbou a posuvnými bočními dveřmi, pro první dvě linie pravými, od verze Arctica výše oběma. Tím také zásadní jinakosti mezi vozy končí. Odlišné proporce karoserií ale přesto vyčarovaly řadu značných rozdílů, kterým se budeme věnovat dále.
Při porovnávání ceníků zjistíte, že Dokker je o chlup levnější. V základní verzi 1.6 SCe Access o rovných 10 000 Kč, v naší Stepway (a ve většině ostatních) dokonce jen o pět tisíc. V nabídce objevíte i další odlišnost, odpovídající civilnějšímu původu Lodgy. Pro ni je totiž prostřední verze dieselu 1.5 dCi s výkonem 95 k základem, který lze nahradit vrcholnou se 115 k, zatímco pro Dokker je naopak vrcholem, přičemž dieselový start tvoří stejný motor s výkonem 75 k. Ten je s cenou 303 900 Kč ve střídmé linii Open zároveň nejdostupnějším dieselem pro oba atlety, zatímco za nejlevnější vznětová Lodgy 1.5 dCi 95 k ve vyšší linii Arctica si připlatíte 45 000 Kč.
Výbava obou modelů je až na detaily shodná a v obou případech platí, že první dvě linie nabízejí zcela spartánskou výbavu (chybí mj. klimatizace, u Dokkeru též výškové nastavování volantu i řidičova sedadla, v základní linii Access pak i centrální zamykání, elektrické ovládání oken či dělené zadní sedadlo) a vyhoví jen zcela nenáročným zájemcům. Naopak prostřední Arctica už nabízí vše důležité, je ovšem o padesát devět tisíc dražší než Access. V obou > případech se však i s příplatkem za navigaci vejdete do tří set tisíc, u Dokkeru dokonce i s metalízou. Doplatit dalších 21 000 Kč za naši Stepway už je pak otázkou preferencí. Kromě zbytných (ač efektních) exteriérových doplňků totiž do výbavy přidává už jen kožený volant a 16" kola.
Jízda je příjemnější v delší a nižší Lodgy, která je navíc trochu tišší. Spojitěji a plavněji péruje a ve vyšších rychlostech čiperněji zrychluje díky lepší aerodynamice. Dokker však rovněž není špatný, velmi dlouhý rozvor (shodný s Lodgy) mu dodává stabilitu a vzhledem k exponenciálně rostoucímu vnitřnímu hluku s ním stejně nebudete chtít jezdit moc rychle, takže vás nevýhody spojené s vyšším cestovním tempem příliš trápit nebudou. Nečekaným bonusem je v obou případech na dnešní dobu příjemně citlivé řízení s dobrou zpětnou vazbou, stejně jako okamžité reakce motoru. Ten sice ani s prázdným vozem příliš necvičí (s naloženým pak každé předjíždění vyžaduje rozvahu), ale v klidném tempu je spontánní a živý. Jen by mohl být úspornější; výsledný průměr z klidného jezdění prázdným autem 7,7 a 7,8 l na 100 km (Lodgy a Dokker) bychom akceptovali před deseti lety. Na dnešní dobu je hodně vysoký a znamená, že proti některým konkurentům zaplatíte za palivo na každých sto kilometrů jízdy několik desetikorun navíc.
Konečné zúčtování však v této kategorii přináší praktičnost. A zde Lodgy prohrává v disciplínách, kde jsme to nečekali. Například kvůli pevným úchytům bez možnosti posuvu jsou sedadla druhé řady poměrně vpředu, aby umožňovala nástup do třetí řady při zachování rozumné šířky dveří. Jenže to činí nastupování do druhé řady nejen poněkud krkolomným, ale zároveň omezuje i místo pro nohy tamtéž. A přesto se do třetí řady nenastupuje kolem tlustého C-sloupku snadno. Lodgy také, i přes baculaté proporce, překvapivě nabízí ve druhé řadě méně místa na šířku. Pohled do takřka bezedného kufru naopak potěší, jeho rozměry jen obtížně hledají konkurenci. A spolu s téměř 600kg užitečnou hmotností umožňují i velké stěhování. Přesto je ložná hrana o 5 cm výše než u Dokkeru (60 proti 55 cm) a osoba vyšší než 183 cm se uhodí hlavou o vyklopené dveře. Tento problém se Dokkeru s křídlovými dveřmi netýká vůbec. Dokker samozřejmě drtivě vyhrává i nabídkou místa pro hlavu, ačkoliv zrovna v této disciplíně i Lodgy plní dobrý standard. Jen klobouk z hlavy si v ní musíte sundat…
Dokker má sice o 10 cm kratší ložnou plochu, vynahrazuje to ale o plných 18 cm výše uloženým krytem a celkově výrazně vyšším prostorem pro zavazadla. Při pokusu o jeho plné využití je ovšem třeba dávat pozor na velmi ekonomicky provedené a zpracované čalounění stropu, trčící přímo do ložného prostoru. Ani obložení ostatních ploch nevypadá, že by si dalo líbit dlouhodobé špatné zacházení. S variabilitou nepočítejte ani u jednoho z konkurentů, u Lodgy navíc výrazně překážejí sklopená sedadla třetí řady. Naštěstí jdou docela snadno vyjmout z auta, jejich subtilní uchycení ovšem vyvolává otázky, zda by vydrželo silnější náraz vozu. Celkově je jejich přítomnost sice přínosem, avšak natolik relativizovaným různými vedlejšími nevýhodami, že jejich doobjednání za 18 000 Kč doporučujeme důkladně zvážit.
Velkým trumfem Lodgy jsou posuvné zadní boční dveře. Sice vylučují otevírání příslušných bočních oken (někteří konkurenti už stahovací okna v „šoupačkách“ nabízejí), stačit musí jen vyklápění, ale nesmírně zlepšují využitelnost ve městě. A přímo revolučně usnadňují, spolu s vysokou světlostí dveřního otvoru, i ukládání dětské sedačky. A ty také přiklonily jazýček vah, dosud oscilující kolem neutrální polohy, definitivně ve prospěch Dokkeru.
Ani jeden z konkurentů se nenarodil pro rychlé transevropské lety, zejména ne s testovaným motorem. Velkou rodinu však na dovolenou dovezou klidným tempem oba. Lodgy trochu pohodlněji, Dokker zase mnohem praktičtěji. A to je spolu s poněkud nižší cenovkou pro mladou rodinu důležitější zpráva.
Dacia Dokker vs. Dacia Lodgy: Verdikt
Oba nabízejí v klidném tempu překvapivě příjemné svezení, i když pokusy o vyšší cestovní rychlost narazí na omezený potenciál a vysokou spotřebu motoru 1.6 SCe plus velmi ekonomické odhlučnění. Hlavní devízou je znamenitý vnitřní prostor a dnes už i výbava bez okatých mezer, samozřejmě za stále příjemné ceny. Ani v jednom případě však nečekejte variabilitu, což volitelně sedmimístné Lodgy omezilo prostor ve druhé řadě i pohodlnost nastupování. Dokker je v tomto ohledu lepší, i když je ještě trochu hlučnější a pomalejší. Jenže to cílové skupině zřejmě vadit nebude, a proto vítězí.
Foto: Petr Bača
Technické údaje | Dacia Dokker 1,6 SCe | Dacia Lodgy 1,6 SCe |
---|---|---|
MOTOR | ||
Konstrukce: | zážehový řadový čtyřválec, uložený vpředu napříč | zážehový řadový čtyřválec, uložený vpředu napříč |
Zdvihový objem válců (cm3): | 1598 | 1598 |
Nejvyšší výkon (kW/min-1): | 75/5500 | 75/5500 |
Nejvyšší točivý moment (N.m/min-1): | 150/4000 | 150/4000 |
Převodovka: | pětistupňová manuální | pětistupňová manuální |
Poháněná kola: | přední | přední |
JÍZDNÍ VÝKONY | ||
Akcelerace 0-100 km/h (s): | 12,3 | 11,4 |
Nejvyšší rychlost (km/h): | 170 | 172 |
Spotřeba paliva kombinovaná (l/100 km): | 7,8 | 7,7 |
ROZMĚRY A HMOTNOSTI | ||
Délka (mm): | 4363 | 4498 |
Šířka (mm): | 1751 | 1751 |
Výška (mm): | 1814 | 1682 |
Rozvor náprav (mm): | 2810 | 2810 |
Provozní hmotnost (kg): | 1149 | 1139 |
Nejvyšší přípustná hmotnost (kg): | 1794 | 1788 |
Objem zavazadlového prostoru (l): | 625 | 725 |
Objem palivové nádrže (l): | 50 | 50 |
PROVOZNÍ NÁKLADY | ||
Záruka auto/lak/rez (roky): | 3/2/6 | 3/2/6 |
Servisní interval (km/roky) | 20 000/1 | 20 000/1 |
Průměrná sazba servisní práce (Kč/h): | 817 | 817 |
Zákonná a havar. pojistka na rok (Kč): | 15 752 | 16 144 |
Servisní náklady na 1. rok/15 000 km (Kč) | 3500 | 3500 |