Sportovní Mazda s motorem Wankel? Problémem není technologie, ale byznys

17.10.2017
přidejte názor
Autor: Redakce
  • Mazda vývoj motoru Wankel nevzdává

  • Další sportovní model ve výrobním programu ale asi nebude

  • Nadějnou budoucnost má motor jako generátor elektřiny

  • Zejména severoamerický trh potřebuje „range extender“

Fanoušci netrpělivě čekají na zprávy o duchovním nástupci sportovních vozů Mazda s motorem Wankel. Poslední modely byly označeny jako RX-7 a RX-8 a před časem Mazda ukázala koncept RX-Vision, který naznačil podobu takového modelu. Jenže s výrobou a prodejem sporťáku s motorem Wankel s otáčivým pístem to není tak jednoduché.

Problém ale není v technologii. Ano, motor Wankel má z principu fungování hořší účinnost a v minulosti se potýkal nejen se zvýšenou produkcí emisí, ale i s nižší spolehlivostí, respektive nutností pravidelně měnit stírací těsnění rotujícího pístu. Mazda ale podle všeho v nové generaci tohoto motoru problémy vyřešila (nebo aspoň eliminovala) a pohonná jednotka nyní běží podle posledních zpráv spolehlivě a relativně efektivně ve vývojovém středisku Mazdy.

Doporučujeme: Galerie: Mazda oslavuje 50 let motoru Wankel. Jen tak se do aut nevrátí

Tak proč není v sériovém autě a nedělá radost nadšencům? Protože tak jednoduché to není. Problémem je především najít funkční obchodní model pro takové auto, což potvrdil i Mitsuo Hitomi, šéf vývoje agregátů automobilky Mazda v rozhovoru pro Automotive News. Mazda zkrátka nevěří tomu, že by se projekt dalšího sportovního vozu s touto unikátní koncepcí motoru zaplatil.

Kde se Wankel vzal? box_color=#000000
Německý konstruktér a vynálezce Felix Wankel byl fascinován plynovými turbínami. Už ve svých 17 letech přednesl první myšlenku na křížence pístového motoru s turbínou. V roce 1924 (to mu bylo 22 let) poprvé koncepci sepsal a v roce 1929 získal první patent. K vývoji se vrátil až po válce. První funkční prototyp sestrojil díky automobilce NSU v roce 1957. Motor s rotujícím pístem byl ve své době kompaktní, výkonný a především měl mimořádnou kulturu chodu a nízký počet částí. Byl velmi jednoduchý na seřízení a servis. V prvním sériovém autě se objevil v roce 1964 (NSU Spider) a v roce 1967 ho dostal model NSU Ro80, který byl vyvinut cíleně pro tento motor. Postupem času se začaly objevovat nedostatky jako snížená spolehlivost a s ropnou krizí se začala více sledovat i spotřeba. V 70. letech se také začaly řešit emise, se kterými na tom Wankel nikdy nebyl kvůli spalování oleje nejlépe. Jediná automobilka, která vývoj nevzdala, byla Mazda. Její první auto s tímto typem motoru přišlo v roce 1967. Wankel se občas objevil i v jiných aplikacích, kde je potřeba malý motor o velkém výkonu – typicky v motocyklech, vodních skútrech, letadlech či modelářství.

V současné nabídce je totiž Mazda MX-5, která potřebuje samostatnou platformu. Automobilka dokonce spojila síly s Fiatem, aby se náklady rozpadly ve větším objemu výroby a byla šance, že celý projekt bude ziskový. Další podobně zaměřený sportovní model by nemusel být tak úspěšný.

Šéf vývoje agregátů Mitsuo Hitomi vidí budoucnost motoru Wankel v Mazdách spíše v nějakém plug-in hybridu nebo elektromobilu, kde by mohl kompaktní motor Wankel fungovat jako tzv. „range extender“, tedy generátor pro prodloužení dojezdu. Takový vůz má Mazda v plánu na rok 2019.

Cílový by měl být hlavně severoamerický trh, kde jsou podle Mazdy mnohem větší vzdálenosti a také průměrná vzdálenost pro denní dojíždění většiny lidí je větší než třeba v Evropě, Číně nebo Japonsku. Pro takové použití je čistý elektromobil nedostatečný.

  • Žádné názory
  • Našli jste v článku chybu?