Splněný sen českých motoristů? Tohle auto má obrovský kufr a umí jezdit zadarmo

2 nové názory
Autor: Redakce
  • Elektromobil Aptera „Never Charge“ má zvládnout kratší jízdy bez potřeby pohonných hmot dodávaných zvenku

  • Díky solárním článkům v karoserii si zvládne sám vyrobit energii k ujetí vzdálenosti přes 60 km

  • Dvoumístná Aptera je zhruba stejně velká jako Porsche 911

  • Ceny mají začínat v přepočtu na 800 000 Kč

Podle schválené evropské legislativy budou muset nová auta prodávaná od roku 2030 vykazovat průměrnou spotřebu přibližně 2,5 l/100 km. Proto se automobilky vydávají cestou elektromobilů, které mají nulové výfukové emise CO2, což v logice evropských homologačních předpisů znamená také nulovou spotřebu. Energie spotřebovaná na výrobu elektřiny se totiž do průměrných flotilových emisí nezapočítává.

Připravovaný elektromobil společnosti Aptera je ale jiný případ. Má mít nulovou spotřebu i ve skutečnosti, nejenom v homologačním cyklu WLTP. Přesněji řečeno, elektřinu potřebnou ke provozu si sám vyrobí. Zákazník ho nebude muset nabíjet, pokud denně neujede více než zhruba 65 km, píše magazín InsideEVs.

Nová zpráva ukázala na největší problém elektroaut. Zákazníci je nechtějí
Přečtěte si také:

Nová zpráva ukázala na největší problém elektroaut. Zákazníci je nechtějí

Aptera v příplatkové variantě „Never Charge“ bude mít fotovoltaické články integrované do karoserie,. Díky extrémně aerodynamické karoserii, nízké hmotnosti okolo 815 kg a účinné hnací soustavě s elektromotory integrovanými v kolech by vůz měl dosahovat spotřeby energie jen asi 6,2 kWh/100 km. Většina dnes dostupných elektromobilů se přitom nedostane pod 16 kWh.

Aptera by ale měla zvládnout i větší vzdálenosti. S volitelnou 100kWh baterií vychází dojezd na nějakých 1600 km. Při délce 4,44 m a šířce 2,24 m má půdorys srovnatelný s běžnými sportovními kupé. Také výška 1,36 m je na úrovni Porsche 911. Jen rozchod kol 1,97 m je na poměry normálních vozů poněkud extrémní. Díky dvoumístné koncepci zbylo konstruktérům překvapivě hodně místa na zavazadla – 710 litrů. Pokud jde o dynamiku, se zrychlením 0-100 km/h za tři sekundy a nejvyšší rychlostí 160 km/h by auto mělo být použitelné i v dálničním provozu.

I auta se spalovacími motory spotřebovávají elektřinu. Sice nepřímo, ale málo jí není
Přečtěte si také:

I auta se spalovacími motory spotřebovávají elektřinu. Sice nepřímo, ale málo jí není

Firma zatím shání od investorů další peníze na dokončení vývoje a přípravu výroby. S jejím zahájením počítá v roce 2020. Ceny vozů se mají pohybovat od 34 000 USD (800 tis. Kč) za základní 40kWh model až po 59 000 USD (1,4 mil. Kč) za vrcholnou 100kWh Apteru. Cenu varianty „Never Charge“ však zatím neznáme. Nadšení z příslibu dostupné mobility by mohl tlumit také nepříjemný fakt, že společnost už v roce 2011 jednou zkrachovala.

  • Našli jste v článku chybu?