Matthias Rabe, technický šéf koncernu Volkswagen, je přesvědčen, že i přes stále striktnější emisní limity mají klasické spalovací motory před sebou ještě dlouhou budoucnost. Řekl to v rozhovoru pro britský Autocar. Ropné společnosti podle něj totiž usilovně pracují na výrobě šetrnějších paliv.
Volkswagen Group je ve snižování emisí CO2 velmi aktivní, o čemž svědčí i nová řada čistě elektrických aut ID. V roce 2030 by měl koncern Volkswagen Group nabízet na 70 elektrifikovaných modelů, které by měly tvořit až 40 % všech prodejů. Zbytek však budou i nadále pohánět spalovací motory. Proto Rabe mluví o dlouhé budoucnosti, delší, než jim někteří předpovídají. Kromě pokračující optimalizace spalovacího procesu a následného čištění by významnou roli měla sehrát syntetická paliva, vyráběná z biomasy a dalších materiálů.
Současný bezolovnatý benzín obsahuje určité procento etanolu, ovšem to pro budoucí limity není dostatečné. Proto ropné společnosti společně s automobilkami pracují na výzkumu tzv. e-paliv, která jsou synteticky vyráběna z přírodních materiálů a v celkové bilanci tak vykazují jen minimum uhlíkatých emisí. V současné době však ještě není žádné z vyvíjených paliv připraveno pro sériovou produkci.
Rabe věří, že vývoj ekologických paliv uspíší v současnosti stále nedostatečná kapacita akumulátor a další technická omezení. Moderní výkonné akumulátory jsou navíc postorově velmi náročné. Technický šéf Vokswagen Group současně mluví o pomoci ze strany leteckých společností, které rovněž hledají k přírodě šetrnější paliva.