Souboj nejrychlejších dieselů na trhu: BMW 750Ld vs. Porsche Panamera vs. Audi SQ7

4 nové názory
Autor: Redakce
  • Motor použitý v BMW 750Ld představuje nejsilnější vznětový šestiválec na trhu 

  • Systém přeplňování dostal místo dřívější trojice hned čtyři (!) turbodmychadla

  • Výsledkem jsou parametry 400 koní a 760 Nm

  • Vyzkoušeli jsme, jak tento motor akceleruje v kombinaci s prodlouženou řadou sedm 

  • Realita je lepší než to, co dříve předvedlo Audi SQ7

  • Na Porsche Panamera 4S Diesel ale tento šestiválec nestačí 

V nedávné době se na trhu objevilo hned několik vskutku zajímavých vznětových motorů. Řeč je samozřejmě o koncernových automobilkách Audi a Porsche, které poprvé využily v sériových modelech nový vznětový osmiválec o objemu čtyř litrů. Zatímco SQ7 se pyšní elektricky poháněným kompresorem, Panamera tuto věc nemá. Přesto se ale prezentuje jako nejrychlejší dieselový vůz na trhu. Jenže to není vše. Zhruba před rokem také BMW představilo zajímavý příspěvek na téma výkonných dieselů. Automobilka nahradila dříve třikrát přeplňovaný naftový šestiválec čtyřikrát přeplňovanou novinkou. Rázem je na trhu nejsilnější dieselový šestiválec vůbec a právě ten nám aktuálně dělá v redakci společnost.

Doporučujeme: Test Audi SQ7 TDI — Superdiesel

Konkrétně jsme si převzali k testu BMW 750Ld xDrive, tedy „sedmičku“ s prodlouženým rozvorem náprav. A samozřejmě jednou z věcí, která nás nejvíce zajímá, jsou schopnosti čtyřikrát přeplňovaného šestiválce v praxi, takže jsme hned na úvod změřili akceleraci a výsledky porovnali s dříve naměřenými hodnotami Porsche Panamera 4S Diesel a Audi SQ7. Mimochodem, brzy se vypravíme také na brzdu, abychom zjistili reálný výkon.

Využívá spíše tři

Vznětový třílitrový řadový šestiválec představený minulý rok v květnu nabízí vskutku úctyhodné parametry. Maximální výkon dosahuje 294 kW (400 k) při 4400 ot./min, točivý moment vrcholí v rozmezí dvou až tří tisíc otáček hodnotou 760 Nm. Už od 1000 ot./min ovšem máte k dispozici 450 Nm. Největší pozornost samozřejmě poutá počet turbodmychadel. Ta jsou celkem čtyři.

_DSC0673 Prodloužené BMW řady 7 měří na délku více než 5,2 m a váží lehce přes dvě tuny. Akceleraci 0-100 km/h ale zvládne za 4,7 s
_DSC0686 Čtyřikrát přeplňovaný diesel běžně využívá dvě nízkotlaká a jedno vysokotlaké turbo. To druhé se zapojí nad hranicí 2500 ot./min

Stejně jako u třikrát přeplňovaného šestiválce BMW je systém rozdělen na nízkotlakou a vysokotlakou část. Ta druhá zmíněná stále využívá dvojici menších turbodmychadel s variabilní geometrií lopatek. Hlavní změna se tedy odehrála v nízkotlaké části, kde bylo jedno velké turbodmychadlo nahrazeno dvojicí menších, která by tak měla rychleji reagovat. Jak ale BMW upozorňuje, většinou jsou v činnosti obě nízkotlaká turbodmychadla a jedno vysokotlaké. Pokud ovšem dojde k intenzivní akceleraci z volnoběžných otáček, nízkotlaká turbodmychadla jsou odpojena obtokovými ventily. Druhé vysokotlaké turbo začíná pracovat po překročení hranice 2500 ot./min.

Doporučujeme: Test Porsche Panamera 4S Diesel — Skutečně nejlepší diesel na trhu

Na čtyřlitrové koncernové osmiválce to ale nestačí, přestože ty používají dvě turba, kterým v nejnižších otáčkách pomáhá v případě Audi SQ7 elektrický kompresor. Mimochodem, Porsche elektrický kompresor nenasadilo, protože údajně nejde o tak obrovské a těžké SUV a tím pádem si s danou hmotností poradí dvojice turbodmychadel i bez pomoci elektrického kompresoru. Každopádně motor v Porsche disponuje parametry 310 kW (422 k) a 850 Nm, v případě Audi SQ7 se bavíme o výkonu 320 kW (435 k) a točivém momentu 900 Nm.

BMW na Panameru nestačí 

BMW 750d oficiálně zvládne akceleraci z nuly na 100 km/h za 4,6 s, testované provedení s prodlouženou karoserií potřebuje o desetinku sekundy více. Samozřejmostí je automat a pohon všech kol xDrive, respektive systém řízeného startu, který po obligátní proceduře (sportovní režim převodovky, kontrola trakce přepnutá do sportovního režimu) nastaví 3000 ot./min a po uvolnění brzdového pedálu vyrazí obří BMW vpřed.

bmw_750d_vs_audi_vs_porsche Jak je vidět v grafu, Porsche Panamera 4S Diesel (zelená křivka) je skutečně nejrychlejší. Protože je v grafu pouze nejlepší pokus, mohlo by se zdát, že se Audi SQ7 (modrá) vyrovná BMW (červená). Jenže Audi jsme neměřili na stejném místě, takže je graf pouze orientační. Více řeknou vypočítané hodnoty

To je docela zajímavá podívaná, protože tohle auto měří na délku 5238 mm a i ve sportovním režimu má celkem měkké pérování. Takže se příď výrazně nadzvedne, zatímco síla akcelerace vás napasuje do sedadla. Za 4,7 s jsme opravdu překonali 100 km/h, do deseti sekund po startuje jede BMW 750Ld 150 km/h a se solidním elánem pokračuje dále.

Doporučujeme: Jak zrychluje čtyřoký vrchol? Změřili jsme akceleraci všech verzí nové Škody Octavia RS

Jenže na Panameru to nestačí. Té jsme naměřili 4,3 s, přičemž na rozdíl od BMW se musela vypořádat s lehce mokrou vozovkou. Výkonný šestiválec v obrovském mnichovském sedanu ale dynamicky nepatrně překonává papírově silnější Audi SQ7. Rozdíl při sprintu 0-170 km/h jsou zhruba čtyři desetiny sekundy.

Naměřené hodnoty všech tří aut najdete níže v tabulce:

Naměřené hodnoty BMW 750Ld Porsche Panamera 4S Diesel Audi SQ7
ZRYCHLENÍ Z MÍSTA
0-50 km/h (s) 0,92 1,71 1,75
0-100 km/h (s) 4,68 4,31 4,84
0-130 km/h (s) 7,47 6,72 7,65
0-150 km/h (s) 9,80 8,74 10,14
0-170 km/h (s) 12,80 11,30 13,19
Cobo (neregistrovaný)
Za jakých podmínek akcelerovalo SQ7? Maj velice podobný čas s panamerou tak to vypadá že taky na vlhku. Proto by jako měřitelnou dynamiku bylo vhodné spíš vždy vyhodnotit např čas 0-170 po odpočtu času 0-50 (poté už asi těmto čtyřkolkám trakce nechybí). Pak je totiž SQ7 rychlejší něž bmw i když ve vyšších rychlostech určitě mnohem více bojuje s aerodynamikou.
Jirka (neregistrovaný)
Asi jsem natvrdlý nebo neumím počítat nebo obojí, ale kde jsou ty více než 3 sekundy ve sprintu 0-170 km/h? Já tam vidím necelé 4 desetiny.
Michal (neregistrovaný)
Staré dobré pořekadlo - objem hrnců a jejich počet ničím nenahradíš. Přeplňovaný osmiválec je prostě silnější než několikrát dopovaný šestiválec.
  • Našli jste v článku chybu?