V nedávné době se na trhu objevilo hned několik vskutku zajímavých vznětových motorů. Řeč je samozřejmě o koncernových automobilkách Audi a Porsche, které poprvé využily v sériových modelech nový vznětový osmiválec o objemu čtyř litrů. Zatímco SQ7 se pyšní elektricky poháněným kompresorem, Panamera tuto věc nemá. Přesto se ale prezentuje jako nejrychlejší dieselový vůz na trhu. Jenže to není vše. Zhruba před rokem také BMW představilo zajímavý příspěvek na téma výkonných dieselů. Automobilka nahradila dříve třikrát přeplňovaný naftový šestiválec čtyřikrát přeplňovanou novinkou. Rázem je na trhu nejsilnější dieselový šestiválec vůbec a právě ten nám aktuálně dělá v redakci společnost.
Doporučujeme: Test Audi SQ7 TDI — Superdiesel
Konkrétně jsme si převzali k testu BMW 750Ld xDrive, tedy „sedmičku“ s prodlouženým rozvorem náprav. A samozřejmě jednou z věcí, která nás nejvíce zajímá, jsou schopnosti čtyřikrát přeplňovaného šestiválce v praxi, takže jsme hned na úvod změřili akceleraci a výsledky porovnali s dříve naměřenými hodnotami Porsche Panamera 4S Diesel a Audi SQ7. Mimochodem, brzy se vypravíme také na brzdu, abychom zjistili reálný výkon.
Využívá spíše tři
Vznětový třílitrový řadový šestiválec představený minulý rok v květnu nabízí vskutku úctyhodné parametry. Maximální výkon dosahuje 294 kW (400 k) při 4400 ot./min, točivý moment vrcholí v rozmezí dvou až tří tisíc otáček hodnotou 760 Nm. Už od 1000 ot./min ovšem máte k dispozici 450 Nm. Největší pozornost samozřejmě poutá počet turbodmychadel. Ta jsou celkem čtyři.
Stejně jako u třikrát přeplňovaného šestiválce BMW je systém rozdělen na nízkotlakou a vysokotlakou část. Ta druhá zmíněná stále využívá dvojici menších turbodmychadel s variabilní geometrií lopatek. Hlavní změna se tedy odehrála v nízkotlaké části, kde bylo jedno velké turbodmychadlo nahrazeno dvojicí menších, která by tak měla rychleji reagovat. Jak ale BMW upozorňuje, většinou jsou v činnosti obě nízkotlaká turbodmychadla a jedno vysokotlaké. Pokud ovšem dojde k intenzivní akceleraci z volnoběžných otáček, nízkotlaká turbodmychadla jsou odpojena obtokovými ventily. Druhé vysokotlaké turbo začíná pracovat po překročení hranice 2500 ot./min.
Doporučujeme: Test Porsche Panamera 4S Diesel — Skutečně nejlepší diesel na trhu
Na čtyřlitrové koncernové osmiválce to ale nestačí, přestože ty používají dvě turba, kterým v nejnižších otáčkách pomáhá v případě Audi SQ7 elektrický kompresor. Mimochodem, Porsche elektrický kompresor nenasadilo, protože údajně nejde o tak obrovské a těžké SUV a tím pádem si s danou hmotností poradí dvojice turbodmychadel i bez pomoci elektrického kompresoru. Každopádně motor v Porsche disponuje parametry 310 kW (422 k) a 850 Nm, v případě Audi SQ7 se bavíme o výkonu 320 kW (435 k) a točivém momentu 900 Nm.
BMW na Panameru nestačí
BMW 750d oficiálně zvládne akceleraci z nuly na 100 km/h za 4,6 s, testované provedení s prodlouženou karoserií potřebuje o desetinku sekundy více. Samozřejmostí je automat a pohon všech kol xDrive, respektive systém řízeného startu, který po obligátní proceduře (sportovní režim převodovky, kontrola trakce přepnutá do sportovního režimu) nastaví 3000 ot./min a po uvolnění brzdového pedálu vyrazí obří BMW vpřed.
To je docela zajímavá podívaná, protože tohle auto měří na délku 5238 mm a i ve sportovním režimu má celkem měkké pérování. Takže se příď výrazně nadzvedne, zatímco síla akcelerace vás napasuje do sedadla. Za 4,7 s jsme opravdu překonali 100 km/h, do deseti sekund po startuje jede BMW 750Ld 150 km/h a se solidním elánem pokračuje dále.
Doporučujeme: Jak zrychluje čtyřoký vrchol? Změřili jsme akceleraci všech verzí nové Škody Octavia RS
Jenže na Panameru to nestačí. Té jsme naměřili 4,3 s, přičemž na rozdíl od BMW se musela vypořádat s lehce mokrou vozovkou. Výkonný šestiválec v obrovském mnichovském sedanu ale dynamicky nepatrně překonává papírově silnější Audi SQ7. Rozdíl při sprintu 0-170 km/h jsou zhruba čtyři desetiny sekundy.
Naměřené hodnoty všech tří aut najdete níže v tabulce:
Naměřené hodnoty | BMW 750Ld | Porsche Panamera 4S Diesel | Audi SQ7 |
---|---|---|---|
ZRYCHLENÍ Z MÍSTA | |||
0-50 km/h (s) | 0,92 | 1,71 | 1,75 |
0-100 km/h (s) | 4,68 | 4,31 | 4,84 |
0-130 km/h (s) | 7,47 | 6,72 | 7,65 |
0-150 km/h (s) | 9,80 | 8,74 | 10,14 |
0-170 km/h (s) | 12,80 | 11,30 | 13,19 |