Názor k článku Socialistická auta, která byla (aspoň v něčem) lepší než ta „západní“ od rrren9 - socialismus byla tvrdě konzumní doba, kdy nebylo co...

rrren9 (neregistrovaný)
socialismus byla tvrdě konzumní doba, kdy nebylo co konzumovat. Každý chtěl nějaké to západní auto, jenže než se takové dpstalo od vexláků a pinglů mezi prostý lid byl z něho vrak. Úpadek automobilek je patrný ze ztráty trhů, nejen západních, ale i orientálních. V Eisenachu byla původně výroba luxusních šestiválců 328 BMW/EMW, pak Wartburg. 311 byl ještě slušný vývozní artikl, v době vzniku. Později ztrácel a 353 už se vyvážet nedal. Trabant měl konkurenci v Gogomobilech a jíných vozících, tak se tomu tehdy říkalo, microcarech, chcete-li. Později se tento segment ze západních trhů vytratil. Oblíbené Minory byly prodávány v celé Evropě, úspěch v Le Mans přinesl prodejní efekt. Jenže byl "reorganizován" a později zrušen. Ani ta licence do SAABu prodána nebyla. Škoda od tudora do Š1000MB exportovala dobře, ale export stále klesal. Problém nebyl v konstrukcích, ale hlavně u Š1000MB to byl servis a dodávky dílů. Š 100/110 už raději vzniknout neměla. Osobní vozy Tatra znamenaly exotiku, hlavně svojí kusovou příp. maloseriovou výrobou. Navíc nebyla snaha tyto vozy vůbe vyvážet. Nákladní Tatry doplatily na orientaci na trh v SSSR podobně jako motocykly Jawa. Unikátní jízdní vlastnosti v terénu a spolehlivý vzduchem chlazený motor byly na Sibiři nepřekonatelné. A na jiné trhy se nedostaly, ale svět šel dál a vlastnosti Tater nepotřeboval. Rozhodně ne v zajímavém množství.