Ve Velké Británii snížili rychlost na dálnicích. Z původních 70 mil za hodinu (112 km/h) na nových 60 mil, tedy 97 km/h. Zatím jde o vybrané úseky dálnic M1, M6, M602 a M5, na kterých se má testovat, jaký vliv bude mít nižší rychlost na výskyt emisí ve vzduchu.
Snížení rychlosti platí ve dne i v noci. Testovací období je naplánované na rok až 15 měsíců, pokud ale bude potřeba, může ho příslušná správa ještě prodloužit. Motoristé, kteří nebudou snížení rychlost v daných úsecích reflektovat a pojedou původních 70 mil v hodině, mohou dostat pokutu 100 liber (2890 Kč) a tři trestné body.
Vláda si od projektu slibuje, že se podaří zjistit, zda má snížení rychlosti vliv na nižší množství emisí CO2 a také prachových částic. Upozorňuje na to, že během posledních dvaceti let se hustota dopravy ve Velké Británii zvedla o čtvrtinu. Kampaň za čistší vzduch už vede i britská Strana zelených.
Vyšší rychlost, méně nehod
Velká Británie není zdaleka jedinou zemí, která sáhla po snižování rychlosti na dálnicích. Na konci loňského roku k podobnému kroku přistoupilo i Nizozemsko. Snížení bylo ještě vyšší – z původních 130 na 100 km/h. Důvodem byla také ekologie, podle nizozemské vlády přesahují emise dusíku evropský průměr hned čtyřnásobně.
Rychlost se před několika lety snížila také v Rakousku. Na mnoha úsecích tamních dálnic se objevily značky IG-L, tedy 100km/h zóny podle zákona na ochranu ovzduší. Na druhou stranu se na jiné dálnici naopak zavedlo na zkoušku 140 km/h, aby tamní vláda zjistila, o kolik emise stoupnou zvýšením rychlosti o 10 km/h. A jak na tom bude nehodovost.
Vyhodnocení bylo hotovo na konci loňských prázdnin. Podle měření se zvýšením maximální povolené rychlosti ze 130 na 140 km/h zvýšily celkové produkce emisí CO2 o zanedbatelných 1,2 až 1,6 procenta. Počet nehod se zraněními navíc v daném místě klesl. Přesto Rakousko projekt zatím ukončilo a rychlost se vrátila na původní hodnotu.