Americká automobilka Tesla dlouhou dobu mluví o plně autonomním řízení. Ačkoliv asistenční systémy používané v těchto elektromobilech fungují velmi dobře, pořád se jedná o autonomní řízení druhé úrovně. To znamená, že řidič má za všech okolností odpovědnost za auto a veškeré systémy jsou pouze podpůrné, přestože se soubor těchto systémů jmenuje Autopilot a řada lidí si myslí, že Tesly skutečně umí jezdit zcela samostatně. Teď přichází zpráva o tom, že na americkém trhu dostala první automobilka povolení používat v běžném provozu autonomní řízení třetí úrovně. Jak upozorňují Automotive News, nejedná se o domácí Teslu, ale o německý Mercedes.
Ten podle Automotive News na veletrhu CES oznámil, že získal povolení používat systém autonomního řízení třetí úrovně ve státě Nevada. Systém nese označení Drive Pilot a uveden byl už také na evropském trhu. Za příplatek 5000 eur je dostupný pro třídu S a za 7430 eur ho lze pořídit pro elektrické EQS.
Drive Pilot lze prozatím použít jen za určitých podmínek. Konkrétně ho lze aktivovat pouze na dálnicích a při rychlosti do 65 km/h. Není proto určený pro dlouhé cestování, ale pro popojíždění v kolonách. Vůz vybavený tímto systém používá kromě řady jiných senzorů také LiDAR, který automobilce Daimler dodává společnost Valeo. Tento LiDAR byl vyvinut v České republice. Konkrétně se jedná o senzor označený jako Scala 2.
Autonomní řízení třetí úrovně se od úrovně druhé liší ve zdánlivém, ale velmi podstatném detailu. Pokud dojde k jeho aktivaci, odpovědnost za automobil přebírá výrobce. Řidič se proto nemusí věnovat řízení a nemusí mít ani ruce na volantu, což systémy autonomního řízení druhé úrovně vyžadují. Automotive News zároveň připomínají, že se Mercedes snaží získat schválení pro systém Drive Pilot také v Kalifornii.