Škoda Vision RS: Sportovní a ekologický vůz

01.10.2018
2 nové názory
Autor: Redakce
  • DNA vozů RS odkazuje na závodní speciály 180 RS a 200 RS z roku 1974

  • Koncepční studie se inspiruje 117letou historií motorsportu značky ŠKODA

  • Sportovní charakter a emoce v kombinaci s veganskými materiály a plug-in hybridním pohonem

Kompaktní studie ŠKODA VISION RS ukazuje, jak si ŠKODA představuje budoucí sportovní vozy RS. S odkazem na 117letou historii motorsportu budou mít vozy ještě emocionálnější a sportovnější design, ale zároveň budou také šetrnější k životnímu prostředí díky použití veganských materiálů a elektrickému pohonu. Kromě toho naznačuje studie ŠKODA VISION RS podobu budoucího modelu značky ŠKODA v populárním segmentu kompaktních vozů.

Označení RS, které bylo poprvé použito v roce 1974 u závodních vozů 180 RS a 200 RS, označuje od roku 2000 sportovní modely různých modelových řad ŠKODA, jako například vůz OCTAVIA RS, FABIA RS nebo vůz ŠKODA KODIAQ RS představený na letošním pařížském autosalonu. Studie ŠKODA VISION RS ukazuje, jak mohou v budoucnu vypadat vozy RS české automobilky. Kompaktní model spojuje silný sportovní charakter s ekologickým provozem a funkčností. Dynamické linie vozu a prvky z karbonu, lehkého a pevného, technicky vyspělého materiálu, používaného v motorsportu, posouvají DNA vozů RS na ještě sportovnější úroveň.

Díky elektrickému pohonu nabízí studie ŠKODA VISION RS výborné dynamické vlastnosti a je také úsporná. Plug-in hybridní pohon kombinuje benzinový motor o objemu 1,5 l a výkonu 110 kW (150 k) s elektromotorem o výkonu 75 kW a dosahuje systémového výkonu 180 kW (245 k). K životnímu prostředí šetrný provoz tohoto pohonu dokládá hodnota emisí CO2, která činí pouhých 33 g/km. Pří jízdě na čistě elektrický pohon, a tedy bez emisí, činí maximální dojezd studie ŠKODA VISION RS 70 km.

Kromě sportovního charakteru a emocionálního designu překvapuje pětidveřová koncepční studie, jak je pro všechny vozy ŠKODA typické, také funkčností a velkým prostorem. Délka studie činí 4 356 mm a nabízí místo pro 4 cestující. Objem zavazadlového prostoru činí 430 l. Díky moderním možnostem konektivity a hlasovému asistentovi Alexa od společnosti Amazon je studie ŠKODA VISION RS připravena i na digitální budoucnost.

Výkonný a účinný plug-in hybridní pohon

Studií VISION RS činí ŠKODA další krok do budoucna a představuje elektrický pohon v modelu s označením RS. Plug-in hybridní pohon koncepční studie se systémovým výkonem 180 kW (245 k) umožňuje dynamické jízdní vlastnosti. Na čistě elektrický pohon ujede vůz vzdálenost až 70 km. Emise CO2  pouze 33 g/km dokládají mimořádnou úspornost tohoto modelu RS.

Koncepce hnacího ústrojí studie ŠKODA VISION RS kombinuje pohon na benzin a elektřinu. Motor 1,5 TSI má výkon 110 kW (150 k), elektromotor má výkon 75 kW (102 k). Systémový výkon činí 180 kW (245 k).

Plug-in hybridní pohon studie ŠKODA VISION RS přenáší hnací sílu pomocí automatické šestistupňové převodovky DSG. Studie dosahuje zrychlení z 0-100 km/h za 7,1 s; maximální rychlost činí 210 km/h. Pružné zrychlení z 80 na 120 km/h zvládá ŠKODA VISION RS za 8,9 s. Tento kompaktní sportovní vůz tak produkuje pouze 33 g CO2 na 1 km jízdy.

Dojezd na čistě elektrický pohon až 70 km
Elektromotor je napájen lithium-iontovou baterií s celkovou kapacitou 13 kWh, z nichž lze využít 9,9 kWh. Baterii lze dobít kabelem za 2,5 h v domácí nabíjecí stanici nebo přes domácí zásuvku. Jde o obzvlášť ekologický zdroj energie, pokud je elektřina vyráběna z obnovitelných zdrojů. Díky rekuperaci brzdné energie je také možné dobíjet baterii za jízdy.

Řidič má možnost výběru ze tří jízdních režimů: Normal, EV nebo Sport. Režim Normal se používá pro kombinovanou jízdu na benzin a elektřinu, režim EV pro čistě elektrický pohon. Režim Sport aktivuje řidič pro rychlou jízdu, např. na okruhu, tedy tam, kde je zapotřebí maximální výkon. Pokud se řidič rozhodne pro čistě elektrický pohon (režim EV), ujede při plně nabité baterii až 70 km, a to zcela bez emisí.

Atletické tvary a prvky převzaté z motorsportu

Exteriér studie ŠKODA VISION RS se vyznačuje kombinací dynamických a sportovních prvků, karbonových dílů a vynikající aerodynamiky vozu s harmonickou linií. Nabízí tak pohled na designový jazyk budoucích sportovních modelů značky ŠKODA. V interiéru se snoubí dynamický vzhled s minimalistickým a precizním designem. Velkým centrálním displejem, sportovními sedadly, výraznými barevnými prvky a detaily z karbonu a křišťálu rozvíjí studie ŠKODA VISION RS dále designový jazyk známý ze studie ŠKODA VISION X.

ŠKODA VISION RS představuje svůj jedinečný charakter a zcela nové designové DNA vozů s přívlastkem RS ze všech úhlů pohledu. Na skulpturálně a precizně modelované ploše kapoty motoru se nachází logo ŠKODA z osvětleného křišťálu. Osvětleny jsou také karbonové lamely masky chladiče v lesklé černé barvě, které ukazují nový, výrazný tvar, specifický pro modely RS. Karbon je použit i na bočním průduchu vzduchu, který zlepšuje aerodynamické vlastnosti studie, na otvoru pro přívod vzduchu a na předním spoileru. Otvory pro přívod vzduchu a spoiler reflektují tvar masky chladiče. Přední světlomety, které se skládají ze čtyř drahokamů, společně s ostře řezaným světlem pro denní svícení působí, jako by upřeně sledovaly silnici. Společně s mlhovým světlem dodávají vozu sportovní charakter.

Pohledu zboku dominují mohutné blatníky a pro vozy ŠKODA typická Tornado linie. Díky bočním zatmaveným bezrámovým sklům působí studie ŠKODA VISION RS delším a nižším dojmem. Zapuštěná madla dveří zaručují plynulý přechod linií karoserie. Malé vlaječky na bočních prazích z karbonu připomínají založení Československa před 100 lety.

Aerodynamicky tvarovaná zpětná zrcátka z karbonu se směrovými světly z křišťálu našla inspiraci v motorsportu. Karbonové prvky lze nalézt také na lehkých, aerodynamicky tvarovaných dvacetipalcových kolech z lehké slitiny s centrálně umístěným skleněným logem ŠKODA. Na zádi zaujme zadní nárazník bez viditelných koncovek výfuku a střešní spoiler s integrovaným třetím brzdovým světlem. Oba tyto prvky, stejně jako zadní výstupy vzduchu, jsou vyrobené z karbonu a napomáhají aerodynamickým vlastnostem vozu. Horní zadní světla z českého křišťálu připomínají svým tvarem písmeno L a společně se spodními zadními světly vytváří při jízdě v noci pro značku ŠKODA typické písmeno C. Na zádi je umístěn osvětlený nápis ŠKODA.

Interiér s prvky z křišťálu a světelnými efekty

Studií VISION RS představuje ŠKODA nový design interiéru. Nový designový jazyk zdokonaluje prvky z koncepční studie ŠKODA VISION X, představené na autosalonu v Ženevě 2018. Velkoryse široká přístrojová deska ve svém středu přejímá symetrické tvary mřížky chladiče vozu ŠKODA. Kromě mnoha karbonových prvků dominují interiéru dekorační lišty z ručně broušeného křišťálu, které v kombinaci s dotykovou obrazovkou infotainment systému vytváří originální světelné efekty. Středová konzole v kosmickém stylu, která je celá vyrobená z karbonu, a také další karbonové prvky dokládají příbuznost vozů RS s motorsportem. Minimalistická páka voliče převodovky, zabudovaná ve středové konzole, ovládá elektronické řazení automatické převodovky DSG shift-by-wire.

Připomínkou závodních vozů jsou i speciální poutka ve výplních dveří. Typickým prvkem Simply Clever jsou příchytné gumičky v odkládacích schránkách. Části dveřních výplní zdobí karbonové lišty. Opěradla ergonomicky tvarovaných sportovních sedadel vypadají, že se vznášejí.

ŠKODA VISION RS - Rozměry
Délka [mm] 4 356
Výška [mm] 1 431
Šířka [mm] 1 810
Rozvor [mm] 2 650
Objem zavazadlového prostoru [l] 430

 

Digitální budoucnost: Stálé připojení a dostupnost

Digitalizace a konektivita jsou dva hlavní pilíře Strategie 2025 společnosti ŠKODA AUTO. Studie ŠKODA VISION RS naznačuje další krok do digitální budoucnosti, ve které budou řidič a vozidlo stále ve spojení a budou spolu komunikovat přes internet. Do služeb ŠKODA Connect je nyní integrován i hlasový asistent Alexa od společnosti Amazon.

Výrazným prvkem v interiéru je velká centrální obrazovka na přístrojové desce, která umožňuje ovládání mnoha funkcí vozidla, jako například výběru tří jízdních režimů, ale i mnoha funkcí infotainment systému a konektivity. Stejně jako u studie ŠKODA VISION X lze barevnou dotykovou obrazovku s vysokým rozlišením vysunout stisknutím tlačítka a použít ji jako nabíjecí dokovací stanici pro chytrý telefon, který vytvoří internetové připojení. Studie ŠKODA VISION RS je tak vždy online a nabízí přístup k mobilním online službám ŠKODA Connect. Služby ŠKODA Connect se dělí na oblasti Infotainment Online, Care Connect a Tísňové volání. Mezi služby Infotainment Online patří například Dopravní informace online. Služby Care Connect zahrnují i Proaktivní servisní službu, která v případě potřeby naváže spojení se zákaznickým servisem nebo odborným servisem. Po aktivaci aktivních zádržných systémů naváže Tísňové volání automaticky spojení s centrálou Tísňového volání. Tísňové volání lze spustit i manuálně stisknutím tlačítka.

Zapojení jazykového asistenta Alexa od společnosti Amazon
Zapojení hlasového asistenta Alexa společnosti Amazon do služeb ŠKODA Connect představuje další krok do digitální budoucnosti. Pomocí reproduktoru Amazon Echo nebo aplikace Alexa na chytrém telefonu si může řidič vozu ŠKODA zjistit údaje o vozidle na dálku nebo pohodlně z domova. Nejprve si musí stáhnout aplikaci Alexa ŠKODA Connect Skill a připojit se ke svému uživatelskému účtu ŠKODA Connect. Po jednoduchém dotazu odpoví Alexa například, kolik benzinu zbývá v palivové nádrži, zda jsou dveře a okna zavřeny nebo kdy je příští termín servisní prohlídky. Po úspěšné pilotní fázi v Německu a Velké Británii mohou řidiči vozů ŠKODA po celém světě v budoucnu využívat novou službu v anglickém a německém jazyce. Třetím nabízeným jazykem je francouzština a již brzy bude služba k dispozici i ve španělské verzi.

Maty (neregistrovaný)
Ekologičtější proč ne, ale aby rvali do něčeho co má označení RS což všeci máme jakožto jejich sportovní auto ten jejich plug-in mi příjde trošku škoda
Lukáš Kindl (neregistrovaný)
Další předesingovaná obluda to už tam není někdo kdo má rozum to bude zas předražený . Hlavně označení RS už snad budete dávat na každé auto to co vidím je samé rso i když je fakt že všechno začíná vypadat stejně
  • Našli jste v článku chybu?