Škoda Vision iV nabízí pohled na elektrickou budoucnost značky Škoda

04.03.2019
přidejte názor
Autor: Redakce
  • Dynamická studie VISION iV představuje další krok značky ŠKODA směrem k eMobilitě

  • Čistě elektrický crossover s karoserií kupé má systémový výkon 225 kW (306 k) a je vybaven pohonem všech kol

  • ŠKODA VISION iV poodhaluje první sériově vyráběný vůz ŠKODA na bázi platformy MEB

Plně elektrická studie ŠKODA VISION iV nabízí pohled na elektrickou budoucnost značky ŠKODA. První vůz na české automobilky na bázi modulární platformy pro elektromobily (MEB) koncernu Volkswagen představuje její další krok směrem k eMobilitě. Čtyřdveřový crossover s karoserií kupé fascinuje svými sportovními a emocionálními liniemi, a nabízí také velkorysý prostor. O dynamickou jízdu se stará pohon všech kol a dva elektromotory se systémovým výkonem 225 kW (306 k).

Délka studie VISION iV činí 4 665 mm, šířka 1 926 mm a výška 1 613 mm. Dynamická linie zajišťuje sportovní vzhled. Nové proporce s krátkou kapotou a dlouhým prostorem pro cestující naznačují již při pohledu zvenku velkorysý vnitřní prostor. Studie VISION iV tak poodhaluje konkrétní podobu prvního sériově vyráběného vozu ŠKODA na bázi modulární platformy pro elektromobily (MEB) koncernu Volkswagen.

Nový design masky chladiče značky ŠKODA a horizontální světelná lišta

Studie má horizontální světelnou lištu, která prochází po celé šíři vozu přes přepracovanou, uzavřenou masku chladiče s vertikálními jemnými lamelami a krystalickými strukturami, a spojuje LED-Matrix světlomety. Pohled zboku na studii VISION iV charakterizuje atletická karoserie, rozšířené blatníky a linie střechy ve stylu karoserie kupé. Dveře nemají kliky a otevírají se automaticky dotykem. Místo klasických vnějších zrcátek má studie kamery, které přenáší 180stupňové záběry okolí vozu do vnitřního zrcátka. Novými prvky v interiéru jsou uspořádání přístrojové desky a středové konzole v různých úrovních nebo obrazovka, která se zdánlivě vznáší.

Dva elektromotory a neustálé propojení s chytrým telefonem

Ekologický pohon studie ŠKODA VISION iV zajišťují dva elektromotory. Jeden je umístěn na přední a druhý na zadní nápravě. Studie ŠKODA VISION iV je tak vybavena pohonem všech kol, který rozděluje systémový výkon 225 kW (306 k) dle potřeby na jednotlivá kola a tím zajišťuje dynamickou a bezpečnou jízdu. Maximální dojezd činí v režimu WLTP 500 km. Baterii lze nabít za 30 minut na 80 % její kapacity. Studie se umí skvěle orientovat díky laserovým skenerům, radarovým senzorům a kamerám. Za určitých situací umí i jezdit autonomně nebo automaticky zaparkovat. Rozsáhlé možnosti konektivity umožňují přímou komunikaci s ostatními řidiči, vozy a infrastrukturou.

Infotainment systém nové generace umožňuje přístup k mnoha mobilním online službám ŠKODA a kromě ovládání gesty a hlasem umožňuje řidiči a spolujezdci propojit si chytré telefony k funkcím ovládání. Digitální klíč umožňuje otevírat a nastartovat studii VISION iV chytrým telefonem. Studie ŠKODA VISION iV také zvyšuje bezpečnost díky kontrole tepové frekvence řidiče. V případě nouze zastaví automaticky vůz na krajnici

ŠKODA VISION iV se vyznačuje prostorností a dynamickými liniemi

  • Design naznačuje jednoduché ovládání budoucích elektrických vozů ŠKODA
  • Horizontální světelná lišta prochází po celé šíři vozu a spojuje LED-Matrix světlomety
  • Nový koncept interiéru s různými úrovněmi a obrazovkou, která se zdánlivě vznáší

Studie VISION iV nabízí konkrétní pohled na budoucí elektrické vozy ŠKODA. Horizontální světelná lišta studie ŠKODA VISION iV prochází přes masku chladiče po celé šíři vozu a spojuje LED-Matrix světlomety. Minimalistický design studie ŠKODA VISION iV ukazuje, jak jednoduché bude každodenní ovládání elektrických vozů. Radost z jízdy naznačují sportovní a dynamické linie vozu. Velkorysý prostor ukazuje, že je tato studie pravý vůz ŠKODA. Novými prvky v interiéru jsou uspořádání přístrojové desky a středové konzole v různých úrovních nebo centrální obrazovka, která se zdánlivě vznáší.

Oliver Stefani, šéfdesignér společnosti ŠKODA AUTO, vysvětluje: „Výrazná příď se světelnou lištou propůjčuje studii ŠKODA VISION iV velmi moderní vzhled a přispívá k silnému, sebevědomému designu.“

Délka studie ŠKODA VISION iV činí 4 665 mm, šířka 1 926 mm a výška 1 613 mm. Rozvor činí 2 765 mm. Karoserie studie je lakována vícevrstvou barvou Ultra Yellow, která obsahuje pigmentovanou zlatou barvu a vytváří tak dojem mnoha barevných odstínů. Třpytivý povrch karoserie doplňují designové prvky v matné antracitové barvě, které propůjčují studii robustní, moderní vzhled. Design studie ŠKODA VISION iV kombinuje atleticky tvarovanou karoserii s výraznými blatníky a výraznou plynulou linií střechy ve stylu karoserie kupé. Příď a záď spojuje charakteristická Tornado linie a zvýrazňuje čisté plochy dveří bez klik, které se otvírají dotykem. Zadní protiběžné dveře mají dokonce elektrické ovládání. Namísto klasických zpětných zrcátek využívá vůz kamery, které přenáší 180stupňové záběry okolí vozu do vnitřního zrcátka. Dvaadvacetipalcová aerodynamicky optimalizovaná kola působí lehce a volně. Na paprsku každého kola je osvícený nápis ŠKODA.

Krystalické tvary a minimalistický design

Příď charakterizuje nový design typicky široké uzavřené masky chladiče ŠKODA s vertikálními jemnými lamelami a krystalickými, osvětlenými prvky. Výrazná horizontální světelná lišta v horní části masky chladiče spojuje šípovité přední světlomety, které jsou vybaveny moderní LED-Matrix technologií. Světlomety připomínají tři křišťály. Kromě toho mají další krystalické prvky, typické pro značku ŠKODA. Sportovní vzhled potrhují výrazné, velké přívody vzduchu na předním spoileru. Čistě tvarovaná, krátká kapota motoru má podsvícené skleněné logo ŠKODA

Dlouhý prostor pro cestující naznačuje velkorysý prostor v interiéru. Objem zavazadlového prostoru činí 550 l. Na mohutné zádi se nachází aerodynamická odtrhová hrana a krystalické zadní LED svítilny, které představují novou intepretaci pro vozy ŠKODA typického tvaru písmene C a společně se světelným pruhem nad zadním nárazníkem zvýrazňují šířku vozu. Dalším výrazným prvkem na plochých, elektricky ovládaných pátých dveřích je nápis ŠKODA, jehož písmena svítí červeně.

Oliver Stefani vysvětluje: „Minimalistický design, který podtrhují například kamery namísto zpětných zrcátek nebo chybějící kliky dveří, naznačuje již předem jednoduché ovládání elektrických vozů značky ŠKODA. Zajímavý vzhled propůjčují studii podsvětlené designové prvky a nová technologie světel.“

Vzdušný, prostorný interiér s novými designovými prvky

Interiér studie VISION iV, kterým se budou inspirovat i budoucí elektrické vozy značky ŠKODA, přebírá designové prvky studie VISION E a dále je rozvíjí. Designéři společnosti ŠKODA AUTO využili chybějící středový tunel k překvapivému novému uspořádání přístrojové desky a středové konzole. Vznikl tak velmi prostorný interiér. Nejnižší část mezi řidičem a spolujezdcem nabízí mnoho odkládacích míst. Nad ní se nachází pohyblivá a velmi dobře přístupná středová konzole, na které jsou ovládací prvky. Na středové konzoli je také místo pro dva mobilní telefony, které lze pomocí Wi-Fi připojit k infotainment a ovládacímu systému a bezdrátově nabíjet.

Přístrojová deska, která přejímá kontury přídě vozu, se skládá ze dvou jemně a jednoduše navržených vrstev. Designovou linii dále podtrhuje ozdobný šev a ambientní osvětlení. Centrální velká obrazovka umístěná vysoko v přístrojové desce, která se zdánlivě vznáší, má opěrku pro ruku, která dotykovou obrazovkou obsluhuje. Kvalitní, měkčený povrch se specifickou úpravou, která napodobuje krystalickou strukturu, bude použit ve všech budoucích vozech ŠKODA. Přístrojovou desku a výplně dveří zdobí také materiál ze syntetické velurové kůže Ultrasuede®. Ultrasuede® je prémiové mikrovlákno, jehož výroba je velmi šetrná k životnímu prostředí.

Spodní část přístrojové desky zdobí dekorační prvky z matně lakované břízové dýhy, která je velmi lehká, ale přitom tvárná a pevná. Tyto prvky nahrazují klasické průduchy ventilace a navozují pocit přirozeného proudění vzduchu. Lamely vyrobené z pravého dřeva se táhnou téměř po celé šíři interiéru a potvrzují tak zaměření designérů značky ŠKODA na detail. Toto zaměření je patrné i na osvětlených madlech dveří, které působí trojrozměrným dojmem a svým tvarem připomínají klasické vozy ŠKODA, jako například vůz ŠKODA POPULAR. Vzdušný a prostorný interiér studie ŠKODA VISION iV dále podtrhuje panoramatická skleněná střecha.

Nový design volantu a otočná sedadla

Nový design má i volant studie ŠKODA VISION iV. Je vybaven dvěma paprsky a namísto obvyklého loga ŠKODA má nápis ŠKODA. Kovový rámeček na volantu kopíruje tvar přídě vozu. Velmi kvalitní tlačítka na volantu se vyznačují elegantním designem a umožňují jednoduché ovládání. Volba jízdního režimu Driving Mode Select se ovládá na volantu. Všechny ovládací prvky jsou tak umístěny na jednom místě a řidič je má hned po ruce. Pocit vzdušnosti interiéru umocňují velmi lehká, otočná sedadla. Sedáky jsou vyrobeny z materiálu Dinamica®. Dinamica® je alternativní umělý materiál k velurové kůži, který nevyužívá živočišné komponenty. Tento materiál je perforovaný a má zlatavě třpytivé designové prvky. Dinamica® se částečně skládá z recyklovaných polyesterových vláken, které se používají při výrobě triček nebo PET lahví. Při výrobě recyklovaných polyesterových vláken je vypouštěno o přibližně 80 % méně emisí CO2 než při výrobě běžných materiálů. Opěradla jsou potažena látkou z veganských vinylových vláken. Průchod v horní části opěradla má perforovaný povrch se zlatým vzorem. Prostor pro nohy zdobí všívané koberce z přírodní vlny, které jsou biologicky rozložitelné.

Bezemisní pohon díky dvěma elektromotorům

  • Studie využívá modulární platformu pro elektromobily (MEB) koncernu Volkswagen

  • ŠKODA VISION iV má systémový výkon 225 kW (306 k) a je vybaven pohonem všech kol

  • Lithium-iontová baterie má kapacitu 83 kWh a umožňuje maximální dojezd 500 km dle režimu WLTP

Studie ŠKODA VISION iV skvěle kombinuje bezemisní provoz a vynikající dynamické vlastnosti. Studie VISION iV je první čistě elektrický vůz ŠKODA poháněný bateriemi na bázi modulární platformy pro elektromobily (MEB) koncernu Volkswagen. Pohon zajišťují dva elektromotory, které mají systémový výkon 225 kW (306 k). Maximální dojezd činí ve WLTP režimu 500 km. Lithium-iontovou baterii lze nabít na 80 % kapacity za 30 minut. O bezpečnou a dynamickou jízdu se stará inteligentní pohon všech kol.

Christian Strube, člen představenstva společnosti ŠKODA AUTO odpovědný za oblast Technického vývoje, říká: „Charakteristickou vlastností elektromotorů je dostupnost maximálního točivého momentu již při rozjezdu. Tím je zaručena velmi dobrá odezva na sešlápnutí plynového pedálu. Studie VISION iV dosahuje nejlepšího zrychlení, jaké bylo kdy možné u vozu značky ŠKODA zažít. Navíc jezdí bez emisí, je tichá a nabízí skvělou trakci.“
ŠKODA použila pro studii VISION iV modulární platformu pro elektromobily (MEB) koncernu Volkswagen. Bezemisní provoz zajišťují dva elektromotory. Jeden je umístěn na přední a druhý na zadní nápravě. Koncepční vůz je tak vybaven pohonem všech kol, který reaguje dle aktuální situace. Systémový výkon činí 225 kW (306 k), maximální rychlost činí 180 km/h. Díky maximálnímu točivému momentu, který je k dispozici okamžitě a bez prodlevy, dosahuje studie ŠKODA VISION iV zrychlení z 0-100 km/h již za 5,9 s. Zrychlení z 80-120 km/h zvládá za méně než 4 s. Maximální dojezd dle režimu WLTP činí až 500 km.

Lithium-iontová baterie nabita na 80 % své kapacity za 30 minut

V platformě MEB je z důvodu úspory místa uložena vysokonapěťová baterie na chráněném místě v podlaze mezi nápravami. Kapalinou chlazená lithium-iontová baterie má kapacitu 83 kWh a na 80 % své kapacity ji nabijete za 30 minut. Nabíjení je možné pomocí kabelu. Ovládání toku energie mezi elektromotory a baterií je řízeno elektronicky.

Rozdělení hnací síly pohonu všech kol zajišťuje inteligentní elektronika, která se stará při zrychlení o optimální využití trakce všech čtyř kol. Plynulé a souběžné řízení rozdělení hnací síly se přitom vždy odvíjí od aktuálního požadavku řidiče a aktuálních podmínek, ve kterých se studie VISION iV právě nachází. Inteligentní pohon všech kol se tak vždy stará o maximální míru dynamiky, jízdní stability a bezpečnosti.

Inovativní technologie zajišťují bezpečnost a komfort

  • Jízdní asistenti pomáhají řidiči při autonomním řízení i při parkování
  • ŠKODA VISION iV komunikuje s ostatními řidiči, vozidly a infrastrukturou
  • Studie VISION iV využívá k orientaci kamery, laserové skenery a radarové senzory

Inovativní technologie použitá ve studii ŠKODA VISION iV zlepšuje bezpečnost i pohodlí cestujících. Pro orientaci v prostoru a rychlé reakce na vzniklé situace je studie vybavena mnoha laserovými skenery, radarovými senzory a kamerami. Rozsáhlé možnosti konektivity studie VISION iV umožňují také přímou komunikaci s ostatními řidiči, vozy a infrastrukturou. Studie ŠKODA VISION iV je tak schopna v určitých situacích jezdit autonomně nebo automaticky zaparkovat.

ŠKODA nabízí ve studii VISION iV technologie, které nabízejí novou úroveň bezpečnosti a pohodlí. Rozsáhlé možnosti konektivity umožňují komunikaci s ostatními řidiči, vozidly a infrastruktur, jakými jsou například národní dopravní centra, a umožňují tak rychleji a přesněji reagovat na aktuální situaci v silničním provozu. Při samostatném nebo autonomním řízení a při parkování pomáhají řidiči ve studii VISION iV mnoho asistentů.

Přesnou orientaci v prostoru umožňují moderní laserové skenery a radarové senzory. Údaje zpracovává výkonný procesor s nejvyšší možnou kapacitou. To umožňuje velmi přesné fungování a rychlé reakce asistenčních systémů, mezi které patří například asistent pro jízdu v kolonách. Studie ŠKODA VISION iV umožňuje automatizované řízení úrovně 3, což znamená, že se může například zcela ujmout řízení na dálnici. Systémy přitom řídí předjíždění, vyhýbání, zrychlují a brzdí. V nebezpečných situacích je řidič vyzván, aby se ve stanoveném čase opět chopil volantu. Od úrovně 3 komunikují vozy automaticky i mezi sebou a vyměňují si informace o případných nebezpečných situacích. Studie ŠKODA VISION iV umí také komunikovat s infrastrukturou.

Infotainment systém poslední generace s hlasovým ovládáním a ovládáním gesty

  • Přímé zapojení chytrých telefonů do infotainment systému s možností ovládání
  • Rozsáhlé možnosti konektivity umožňují vždy přístup ke službám Infotainment Online a Care Connect
  • Studii ŠKODA VISION iV lze odemknout digitálním klíčem pomocí chytrého telefonu

Studie ŠKODA VISION iV nabízí infotainment systém poslední generace. Infotainment systém poslední generace nabízí přístup k mnoha mobilním online službám ŠKODA včetně oblastí Infotainment Online a Care Connect. Na přání může být infotainment systém ovládán celými větami, gesty nebo chytrými telefony cestujících, které jsou přímo propojeny přes moderní středovou konzoli přímo s infotainment systémem studie VISION iV. Chytrý telefon lze použít také jako digitální klíč, který umí studii VISION iV otevřít a také nastartovat.

Studie ŠKODA VISION iV je skvěle připravena na požadavky moderní společnosti a nabízí rozsáhlé možnosti propojení chytrého telefonu jako součásti infotainment systému s možnostmi ovládání. Dveře je možné otevřít pomocí digitálního klíče v chytrém telefonu. Řidič a spolujezdec si mohou mobilní telefony uložit na místo ve středové konzoli. Telefony lze také indukčně nabíjet a bezdrátově připojit k funkcím infotainment systému poslední generace. Studii ŠKODA VISION iV lze ovládat i gesty. Díky inteligentnímu rozpoznání hlasu, které je podporováno online, tak infotainment systém rozpozná i celé věty nebo nářečí.

Po otevření dveří přivítá řidiče specifické uvítací logo na samostatně stojící obrazovce. Stálé připojení k internetu pomocí sítě 5G umožňuje používání mnoha mobilních online služeb ŠKODA, jakými jsou například Infotainment Online a Care Connect. Oblast Infotainment Online zahrnuje v reálném čase Dopravní informace online, informace o počasí, ceny paliv nebo informace o volných parkovacích místech. Služby Care Connect zahrnují Proaktivní servisní službu a Služby vzdáleného přístupu k vozu (Remote Access), která je dostupná přes aplikaci ŠKODA Connect App nebo webový portál ŠKODA Connect.

O skvělý hudební přednes ve voze se stará prémiový Sound System. O zdraví a bezpečnost řidiče se stará studie VISION iV sama. Díky sledování pohybu očí dokáže rozpoznat pokles koncentrace řidiče. Také kontroluje srdeční tep a v případě zjištění kritických hodnot vydá varovný signál. V případě nouze automaticky zastaví vůz na krajnici.

  • Žádné názory
  • Našli jste v článku chybu?