Kromě studie elektromobilu Škoda Vision E vystavuje česká automobilka na mezinárodním autosalonu v Šanghaji také další dvě novinky. Tedy novinky pro čínské publikum, z Evropy už obě známe. Jde o SUV Škoda Kodiaq (Číňané název vyslovují přibližně jako „Kódia-ko“) a Octavii Combi v provedení se čtyřmi světlomety.
Kodiaq pro čínský trh se technicky od toho našeho příliš neliší. Má však mnohem více chromu – na klikách, okolo spodních partií karoserie po celém obvodu a také v interiéru. Nabídka kol končí velikostí 19 palcůKodiaq se od evropské varianty liší jen v detailech. Čínský zákazník má rád auta zdobnější, proto na tamním Kodiaqu najdeme třeba chromované kliky, velkou chromovanou lištu pod zadním nárazníkem a množství chromovaných detailů v kabině, od přidané lišty před spolujezdcem až po oddělovače tlačítek na středovém panelu. Nástupní lišty jsou podsvícené a kola maximálně 19palcová.
Další rozdíly? „V Číně jsou mnohem populárnější hnědé interiéry a používáme zde také dekory se vzhledem dřeva, které už v Evropě nejsou tolik žádané jako v minulosti,“ vysvětlil na náš dotaz Jakub Šulc z tiskového oddělení SAIC Volkswagen.
Označení nabízených motorizací působí dojmem, že Škoda montuje do čínských modelů úplně jiné pohonné jednotky, ale není to pravda. Jde o nám dobře známé čtyřválce TSI, jenže celý koncern VW používá v Číně jednotné obchodní označení motorů podle točivého momentu. Existuje pro ně převodní tabulka, kterou se pokoušíme získat. Vrcholná motorizace pro Kodiaq se tak jmenuje TSI 380.
Pod názvem Octavia Combi zařazuje Škoda do své čínské nabídky model, který vypadá jako náš Scout po faceliftu. Prodává se ale jen s pohonem předních kol a jedním z nabízených motorů je 1.6 MPI. Naopak chybějí dieselyŠkoda Octavia Combi je v podstatě náš Scout po faceliftu. S tím rozdílem, že v Číně se bude nabízet jen s pohonem předních kol. Liftback zatím zůstává v předfaceliftované podobě bez dělených světel. Škoda zkoušela nabízet kombík na čínském trhu už dříve, ale bez většího úspěchu. Šlo totiž o importované vozy zatížené vysokými dovozními cly. Tentokrát se zde bude auto i vyrábět, samozřejmě v kooperaci s partnerskou společností SAIC Volkswagen.
Octavia liftback zatím v Číně zůstává u nedělených světlometů. Všimněte si ale, že i ona má chromované lišty na karoserii
Kromě stánku značky Škoda jsou škodovky v Šanghaji k vidění i v expozici partnerské firmy SAIC Volkswagen v jiném pavilonuO drobných kulturních odlišnostech ve srovnání s evropským trhem tak spíše než rozdíly v produktu svědčil odlišný styl úvodní show před zahájením tiskové konference na stánku Škody. Dramatická hudba, dravé taneční vystoupení i barevné ladění tanečníků a videa do těžkých zlatých, stříbrných a červených tónů výrazně kontrastovaly s klidnou, světlou prezentací značky Škoda na evropských autosalonech. Projev předsedy představenstva Škody Auto Berhnarda Maiera sledoval z první řady i nejvyšší šéf skupiny Volkswagen Matthias Müller.
Čína je pro Škodu mimořádně významným trhem. V roce 2016 zde značka prodala asi 317 000 aut, tedy přibližně čtvrtinu své celkové produkce.