Kromě studie elektromobilu Škoda Vision E vystavuje česká automobilka na mezinárodním autosalonu v Šanghaji také další dvě novinky. Tedy novinky pro čínské publikum, z Evropy už obě známe. Jde o SUV Škoda Kodiaq (Číňané název vyslovují přibližně jako „Kódia-ko“) a Octavii Combi v provedení se čtyřmi světlomety.
Kodiaq se od evropské varianty liší jen v detailech. Čínský zákazník má rád auta zdobnější, proto na tamním Kodiaqu najdeme třeba chromované kliky, velkou chromovanou lištu pod zadním nárazníkem a množství chromovaných detailů v kabině, od přidané lišty před spolujezdcem až po oddělovače tlačítek na středovém panelu. Nástupní lišty jsou podsvícené a kola maximálně 19palcová.
Další rozdíly? „V Číně jsou mnohem populárnější hnědé interiéry a používáme zde také dekory se vzhledem dřeva, které už v Evropě nejsou tolik žádané jako v minulosti,“ vysvětlil na náš dotaz Jakub Šulc z tiskového oddělení SAIC Volkswagen.
Označení nabízených motorizací působí dojmem, že Škoda montuje do čínských modelů úplně jiné pohonné jednotky, ale není to pravda. Jde o nám dobře známé čtyřválce TSI, jenže celý koncern VW používá v Číně jednotné obchodní označení motorů podle točivého momentu. Existuje pro ně převodní tabulka, kterou se pokoušíme získat. Vrcholná motorizace pro Kodiaq se tak jmenuje TSI 380.
Škoda Octavia Combi je v podstatě náš Scout po faceliftu. S tím rozdílem, že v Číně se bude nabízet jen s pohonem předních kol. Liftback zatím zůstává v předfaceliftované podobě bez dělených světel. Škoda zkoušela nabízet kombík na čínském trhu už dříve, ale bez většího úspěchu. Šlo totiž o importované vozy zatížené vysokými dovozními cly. Tentokrát se zde bude auto i vyrábět, samozřejmě v kooperaci s partnerskou společností SAIC Volkswagen.
O drobných kulturních odlišnostech ve srovnání s evropským trhem tak spíše než rozdíly v produktu svědčil odlišný styl úvodní show před zahájením tiskové konference na stánku Škody. Dramatická hudba, dravé taneční vystoupení i barevné ladění tanečníků a videa do těžkých zlatých, stříbrných a červených tónů výrazně kontrastovaly s klidnou, světlou prezentací značky Škoda na evropských autosalonech. Projev předsedy představenstva Škody Auto Berhnarda Maiera sledoval z první řady i nejvyšší šéf skupiny Volkswagen Matthias Müller.
Čína je pro Škodu mimořádně významným trhem. V roce 2016 zde značka prodala asi 317 000 aut, tedy přibližně čtvrtinu své celkové produkce.