Možná jste zaznamenali, že emisní zkoušky na STK jsou letos o dost přísnější. Nově se data posílají online z STK do databáze ministerstva dopravy a ani technik nemůže ručně hodnoty upravit. Ministerstvo si od toho slibuje, že se podaří odhalit auta neplnící emisní normy, mimo jiné ta s vytlučeným filtrem pevných částic, a zabrání se podvodům na STK.
A jaká je skutečnost? I auto, které má očividně odstraněný částicový filtr, měřením emisí projde. Jako důkaz přináší Asociace emisních techniků a opravářů (ASEM) výsledky svého měření Škody Octavia RS 2.0 TDI-PD, která má částicový filtr ve standardní výbavě. Ano, je to ta ojetina, před kterou v našich článcích varujeme jako před extrémně rizikovou.
Doporučujeme: Dieselgate na pokračování — Citroën C4 Cactus překročil emise v reálném provozu o 730 %
O co při testovacím měření šlo? Asociace použila auto, u kterého bylo od samého počátku zřejmé, že se „něco dělo“ s jeho emisním systémem. Vizuálně bylo možné zřetelně poznat, že do tělesa filtru pevných částic někdo zasahoval. Druhým důkazem bylo silné znečistění výfukové koncovky sazemi. Už v tomto stádiu by měl emisní technik vozidlo označit jako nevyhovující. Podle české normy však auto zkouškou projde.
ASEM upozorňuje, že na stanicích emisí je používáno staré zařízení s příliš velkými tolerancemi. Po zasunutí sondy používané na kontrolách emisí, kterými vozidla procházejí před technickou kontrou, totiž Octavia RS TDI žádný problém nevykázala. Podle metodiky používané při schváleném měření emisí byla v pořádku, ačkoliv reálně byla kouřivost o 3000 % vyšší než normálně. Další podrobnosti se dočtete na webu ASEM. ASEM vznáší na základě výsledků měření otázku, zda jsou tedy emisní testy opravdu kontrolou vypouštěných emisí, nebo se jedná o prosté vybírání výpalného od majitelů aut.