Na slavnostní prezentaci ve vídeňské Akademii výtvarných umění dnes Škoda odhalila modernizovanou podobu svého bestselleru. Přiznejme si, že o velké překvapení se nejednalo. Už dříve totiž automobilka pustila do světa první fotografie, informace o motorech a také ceny Octavie pro rok 2017. Dnes ráno k nim navíc přibyly oficiální české ceny derivátů Škoda Octavia RS a Škoda Octavia Scout.
Nejvýraznější změnou je pochopitelně nově tvarovaná příď s dělenými světlomety. Jejich vnitřní části opticky rozšiřují masku chladiče a od hlavních vnějších těles je dělí nepřehlédnutelná diagonální mezera. U značky Škoda je tak výrazný zásah do designu dvojnásob odvážný. Jednak proto, že až donedávna se značka profilovala vysloveně konzervativně. A zadruhé proto, že Škoda Octavia je jejím nejprodávanějším modelem.
Od roku 1996 se vyrobilo už pět milionů Octavií. V loňském roce jich Škoda prodala po celém světě 436 000, což představuje 40 procent celkového odbytu. V České republice byl podíl Octavie na celkových prodejích přibližně třetinový (34,5 %). Případná nemilost zákazníků by se tak v tomto případě projevila obzvlášť bolestně.
Doporučujeme: 9 důvodů, proč se bude Škoda Kodiaq prodávat víc než dobře
My ale nemáme o osud Octavie obavy. Už proto, že si nemyslíme, že množina autorů negativních komentářů, které po zveřejnění prvních fotografií zaplavily internet, má nějaký významný průnik s množinou lidí, kteří Octavie doopravdy kupují.
Nová světla volitelně i s Full-LED
Přední světlomety jsou v základním provedení halogenové, mají však LED denní svícení. Za příplatek (u Style, RS a Scoutu sériově) bude ale Škoda nabízet Full-LED provedení s adaptivní funkcí a na přání i asistentem dálkových světel. Adaptivní světlomety automaticky upravují tvar a velikost světelného kuželu podle rychlosti jízdy, profilu silnice a okolních světelných podmínek.
Lehkým osvěžením prošel také interiér. U lépe vybavených variant je nejviditelnější změnou infotainment Columbus s obrazovkou o úhlopříčce 9,2 palce. Jeho součástí jsou internetové služby Škoda Connect, které známe třeba už z Kodiaqu. Ke Škoda Connect patří i mobilní aplikace, jejímž prostřednictvím můžete na dálku ověřit stav paliva v nádrži nebo zahoukat a zablikat – třeba když hledáte auto na parkovišti.
Přestože dřívější zprávy hovořily o motoru 1.5 TSI, na začátku prodeje zůstává modernizovaná Škoda Octavia u dosavadních jednotek 1.4 TSI. V nabídce je celkem sedm motorizací včetně jedné varianty G-Tec (na stlačený zemní plyn). Základ palety motorů tvoří už známý tříválec 1.0 TSI, který jsme před časem porovnávali se starší jednotkou 1.2 TSI:
Doporučujeme: Škoda Octavia 1.0 TSI vs. 1.2 TSI – Černobílá záležitost?
Zatímco v minulosti měla Octavia schválně omezenou nabídku kombinací motorů a převodovek, nyní lze všechny motory kombinovat s dvouspojkovým automatem DSG.
Zabrzdí před chodcem
Technika zůstává v zásadě stejná jako dosud. Nepočítáme-li zvýšení výkonu varianty RS o 10 koní, je pravděpodobně nejzásadnější konstrukční změnou rozšíření rozchodu zadních kol. U modelů s výkonem do 110 kW, které mají vlečenou zadní nápravu, je rozchod širší o 20 mm (1540 mm). Nejsilnější verze TSI, všechny varianty s pohonem všech kol a verze G-TEC mají víceprvkovou zadní nápravu, jejíž rozchod narostl o tři centimetry (1542 mm). Od výbavového stupně Style a u motorizací s výkonem od 110 kW výš si můžete objednat adaptivní tlumiče DCC s přepínatelnými režimy.
Podrobné technické údaje všech verzí modernizované Octavie si můžete otevřít nebo stáhnout v následujících souborech PDF:
- Technické údaje Škoda Octavia 2017 vznětové motory
- Technické údaje Škoda Octavia 2017 zážehové motory
- Technické údaje Škoda Octavia 4x4 2017
- Technické údaje Škoda Octavia G-Tec 2017
- Technické údaje Škoda Octavia RS 2017
- Technické údaje Škoda Octavia Combi 2017 zážehové motory
- Technické údaje Škoda Octavia Combi 2017 vznětové motory
- Technické údaje Škoda Octavia Combi 4x4 2017
- Technické údaje Škoda Octavia Combi G-Tec 2017
- Technické údaje Škoda Octavia Combi RS 2017
V rámci modernizace rozšířila Škoda také nabídku elektronických asistenčních systémů. Pro zákazníky Octavie bude naprostou novinkou systém prediktivní ochrany chodců, který v rychlostech 10 až 60 km/h začne sám brzdit, pokud do jízdní dráhy vstoupí chodec. Dalšími novinkami pro Octavii jsou sledování mrtvých úhlů, upozornění při couvání do silnice a také asistent pro jízdu s přívěsem.
Doporučujeme: Od Felicie po Octavii RS: 10 nejlepších ojetin značky Škoda
Prodejci Škody přijímají objednávky na modernizovanou Octavii už od konce listopadu. První zákazníci by se měli dočkat svých aut ještě před začátkem jara.
Další podrobnosti o faceliftu Škody Octavia obsahuje tisková mapa: