Škoda Karoq: Nové kompaktní SUV se spoustou místa a nejmodernější technikou

18.05.2017
přidejte názor
Autor: Redakce
  • Design: Moderní, dynamický designový jazyk

  • Motory: Čtyři nové agregáty, výkonné a úsporné motory TSI a TDI

  • Podvozek: Nejmodernější technika, až pět jízdních režimů, speciální režim Offroad

  • Asistenční systémy: široká nabídka pro vyšší úroveň bezpečnosti a komfortu

  • ŠKODA Connect: Infotainment systémy s kapacitními dotykovými displeji ve skleněném designu a Care Connect pro asistenci

  • Výbava: Full LED světlomety, Digital Instrument Panel

  • ŠKODA KAROQ je pokračováním SUV-ofenzívy značky

ŠKODA KAROQ je zcela nově vyvinuté, kompaktní SUV tradiční české značky. Emocionální a dynamický design s řadou krystalických prvků využívá nový designový jazyk vozů SUV značky ŠKODA. ŠKODA KAROQ nabízí nové asistenční systémy, Full-LED světlomety a vůbec poprvé ve voze značky ŠKODA také Digital Instrument Panel. Na výběr je pět motorů ve výkonovém spektru od 85 kW (115 k) do 140 kW (190 k), čtyři z nich jsou nové. Systém druhé řady sedadel VarioFlex nebo Virtuální pedál, usnadňující otevření zadního výklopného víka, jsou jen dvě z mnoha promyšlených řešení v novém, kompaktním SUV značky ŠKODA. Zvláště dlouhé předměty lze díky sklopnému opěradlu sedadla předního spolujezdce snadno přepravovat přímo v interiéru kompaktního SUV.

Nový tvar, pozměněné proporce a větší rozměry karoserie ukazují, že jde o zcela nový vůz.  ŠKODA KAROQ je SUV s charakterem: emocionální a dynamický design s řadou krystalických prvků je pojat zcela v duchu nového designového jazyka vozů SUV značky ŠKODA.

Nový model ŠKODA KAROQ měří 4 382 mm na délku, 1 841 mm na šířku a 1 605 mm na výšku. Zvětšené rozměry karoserie jdou ku prospěchu cestujícím. Prostor před koleny cestujících na zadních sedadlech činí 69 mm. Rozvor náprav 2 638 mm (u verze s pohonem všech kol 2 630 mm) naznačuje velkorysý vnitřní prostor.

Zavazadlový prostor má v pětimístném uspořádání interiéru základní objem 521 l. Při sklopených zadních sedadlech vzroste objem pro zavazadla na 1630 l. S volitelně dodávaným systémem zadních sedadel VarioFlex je základní velikost prostoru pro zavazadla variabilní a pohybuje se od 479 do 588 l. VarioFlex se skládá ze tří samostatných, individuálně nastavitelných sedadel, která lze v případě potřeby dokonce vyjmout z vozu. Maximální využitelný objem zavazadlového prostoru při dvoumístné konfiguraci a po vyjmutí sedadel činí 1 810 l.

Špičková konektivita

Díky inovativním řešením patří ŠKODA KAROQ v oblasti konektivity na vrchol segmentu. Infotainment vychází z druhé generace koncernové modulární stavebnice. Nabízí vysoce moderní funkce a rozhraní a je vybaven kapacitními dotykovými displeji. Vrcholné systémy Columbus a Amundsen disponují funkcí WiFi-hotspot. Pro infotainment Columbus je v nabídce na přání LTE modul, který umožňuje internetové připojení na bázi v současnosti nejrychlejšího mobilního standardu. S ním mohou být pasažéři připojeni k internetu či posílat e-maily ze svých telefonů a tabletů.

Nové mobilní on-line služby ŠKODA Connect jsou rozdělené do dvou kategorií: Infotainment Online sloužící pro informace a navigaci a služby Care Connect, které pomáhají při poruchách a v nouzi. Tlačítko automatického Tísňového volání (Emergency Call), které v Evropě patří ke standardní výbavě až od roku 2018, je součástí výbavy na přání v rámci služby Care Connect již dnes. Další on-line služby fungují prostřednictvím aplikace ŠKODA Connect App. S nimi lze vůz pomocí chytrého telefonu na dálku kontrolovat, konfigurovat a třeba také najít, kde jste ho zaparkovali.

Inteligentní propojení mezi vozem a chytrým telefonem dosahuje v modelu KAROQ nové úrovně. Platforma SmartLink+ se standardy Apple CarPlay, Android Auto a MirrorLinkTM je součástí volitelné nabídky k základnímu infotainment systému Swing. Pro vyšší infotainment systémy je SmartLink+ součástí sériové výbavy. Phonebox s indukčním nabíjením připojuje chytrý telefon k anténě vozidla a současně jej bezdrátově nabíjí.

Spolehliví pomocníci: Asistenční systémy

Ve voze ŠKODA KAROQ je k dispozici široká škála asistenčních systémů. K novým komfortním systémům patří například Park Assist, Lane Assist nebo Traffic Jam Assist. K vyšší úrovni bezpečnosti přispívají systémy Blind Spot Detect, Front Assist s prediktivní ochranou chodců nebo Emergency Assist.

Pro model ŠKODA KAROQ jsou k dispozici i další asistenční systémy. Udržují dostatečný odstup před následovanými vozidly, ulehčují řidiči přejíždění z pruhu do pruhu nebo ho naopak v jízdním pruhu udržují, upozorňují na důležité dopravní značky a asistují při parkování.

Poprvé ve voze značky ŠKODA bude k dispozici tzv. Digital Instrument Panel, který řidiči vozu ŠKODA KAROQ umožňuje nastavit některé z uspořádání velkoplošného displeje v přístrojovém panelu.

ŠKODA KAROQ nabízí od výbavy Ambition volitelně Full-LED světlomety s čirou optikou. V interiéru vytváří odpovídající světelnou atmosféru nové LED-ambientní osvětlení v dekoračních lištách dveří a palubní desky, které lze nastavit v některém z deseti odstínů. 

Silné motory, agilní podvozek

Nové kompaktní a všestranné SUV má pod kapotou nejmodernější techniku. Novinkou v nabídce pohonných jednotek jsou oba zážehové a dva vznětové motory. Motorovou paletu tvoří pět pohonných jednotek, které mají zdvihové objemy 1,0 l, 1,5 l, 1,6 l, a 2,0 l. Výkonové spektrum sahá od 85 kW (115 k) do 140 kW (190 k). Všechny agregáty jsou přeplňované turbodmychadlem a mají přímé vstřikování paliva, systém Start-Stop a rekuperaci brzdné energie. Jsou mimořádně úsporné a plní emisní normu EU 6. S výjimkou nejsilnějšího vznětového motoru jsou všechny agregáty dodávány buď s šestistupňovou manuální převodovkou nebo sedmistupňovou převodovkou DSG. Motor 2,0 TDI o výkonu 140 kW (190 k) je dodáván výhradně s pohonem všech kol a novou sedmistupňovou převodovkou DSG. Nový motor 1,5 TSI je vybaven systémem Active Cylinder Management Technology, tj. funkcí odpojování dvou válců, které v určitých provozních režimech přispívá k významné úspoře paliva.

Také podvozek definuje měřítka ve svém segmentu a své kvality ukazuje i mimo zpevněné silnice. Od výbavového stupně Ambition je k dispozici také volba jízdního profilu v režimech Normal, Sport, Eco, Individual a Snow (ve verzi 4×4). Režim Offroad u verze s pohonem všech kol, jízdní vlastnosti mimo zpevněné silnice dále zlepšuje.

Strategie 2025: ŠKODA pokračuje v SUV-ofenzívě

V rámci Strategie ŠKODA 2025 bude značka v následujících letech rozšiřovat modelovou paletu o nové modely. V centru pozornosti přitom je zejména rozšíření nabídky modelů SUV. Model ŠKODA KODIAQ vstoupil nedávno na trh jako nové velké SUV značky. Model ŠKODA KAROQ představuje další milník. Uvedení na trh je naplánováno na druhou polovinu roku 2017.

Přehled témat

Design: Výrazný, dynamicky, emocionální

  • Kompaktní SUV značky ŠKODA s jasným designovým jazykem

  • Full LED světlomety a zadní svítilny s LED prvky

  • Karoserie s krátkými převisy a výraznou tornado linií

ŠKODA KAROQ je již na první pohled zcela nový vůz. Jde o nejmladšího zástupce nového designového jazyka značky ŠKODA s emocionálním a dynamickým designem a četnými krystalickými prvky. Výrazný a robustní zevnějšek vysílá jasnou zprávu: Toto je nové kompaktní SUV značky ŠKODA.

Prostorově vymodelovaná příď dostala  geometricky tvarované světlomety s precizními konturami. Od stupně výbavy Ambition jsou k dispozici Full LED světlomety s čirou optikou. Na spodním okraji hlavních světlometů prochází tenký světlovod, který zajišťuje homogenní denní svícení a funkci směrových světel. Pod hlavními světlomety jsou mlhové světlomety, které je možné objednat s technologií LED a Corner funkcí. Mřížka chladiče s dvojitými vertikálními lamelami je orámovaná chromovanou lištou a má lichoběžníkový tvar, typický pro vozy ŠKODA. Vzhled světlometů našel inspiraci v tradičním umění českých sklářů. Krystalické tvary, ozdobené osmi „očními řasami“ uvnitř hlavního světlometu, spoluutvářejí funkční prvek s jedinečným designem. Uprostřed kapoty motoru nese nové SUV hrdě velké logo ŠKODA.

Velký rozvor náprav naznačuje velkorysý vnitřní prostor, tak charakteristický pro vozy značky ŠKODA. Karoserie má krátké převisy, charakteristický tvar sloupku D a ostře ukončenou záď.

Přední světlomety a zadní svítilny spojuje na bocích karoserie prolis, který je společným znakem všech nově uváděných modelům značky. Blatníky mohou mít ochranné plastové lemy, typické pro vozy SUV.

Záď zvýrazňuje šířku vozidla mohutnými boky, horizontálním rozdělením výšky mezi nárazník a karoserii. Celek harmonicky sjednocují ostré prolisy a hrany. Atraktivní krystalické tvary jsou patrné i na dělených zadních skupinových svítilnách, jejichž vnitřní část je integrovaná do výklopné zádě. Zadní svítilny využívají světelné diody pro koncová, brzdová a mlhová světla. I ŠKODA KAROQ se svým nočním vzhledem hlásí k rodině vozů s okřídleným šípem ve znaku – koncová světla do tmy září charakteristickým tvarem písmena C.

Nové kompaktní SUV jezdí sériově na 16palcových nebo 17palcových kolech, která jsou v nabídce ve třech různých designech. Volitelně lze objednat kola z lehkých slitin ve velikostech 17, 18 a 19 palců.

Výbava: Digital Instrument Panel poprvé ve voze ŠKODA

  • Digital Instrument Panel: Čtyři uspořádání digitálního přístrojového panelu

  • Přední Full LED světlomety a zadní skupinové svítilny s technologií LED

  • LED ambientní osvětlení v interiéru

  • Se systémem zadních sedadel VarioFlex základní objem zavazadlového prostoru 479 až 588 l

  • Na přání dodávaná vyhřívaná přední i zadní sedadla, vyhřívaný věnec volantu

ŠKODA KAROQ je univerzální vůz pro rodinu, podnikání, práci a volný čas. Nejmodernější technika a promyšlená výbava je pro něj charakteristická, stejně jako velkorysá nabídka prostoru, praktičnost a funkčnost. Přední světlomety a zadní skupinové svítilny pracují s technologií LED, v interiéru LED ambientní osvětlení vytváří unikátní atmosféru. Poprvé je ve voze ŠKODA použit digitální přístrojový panel. Řidič může individuálně nastavovat digitální zobrazení. Phonebox ve středové konzoli lze využít nejen k bezdrátovému propojení s palubní anténou mobilního signálu, ale také pro bezdrátové nabíjení chytrých telefonů. ŠKODA KAROQ může být dále vybavena mj. vyhřívanými předními a zadními sedadly a také vyhřívaným volantem.

Poprvé ve voze značky ŠKODA bude k dispozici tzv. Digital Instrument Panel, který řidiči umožňuje zobrazovat v přístrojovém panelu některé ze čtyř uspořádání:

  • Klasické uspořádání s velkým kruhovým otáčkoměrem (vlevo) a rychloměrem (vpravo). Prostor mezi nimi lze uspořádat individuálně – zobrazuje se aktuální zábavní program nebo navigační mapa.
  • Digitální uspořádání, u kterého mapa navigačního systému nebo jiný řidičem preferovaný zdroj infotainment systému zabírá téměř celou plochu displeje, usnadňuje řidiči orientaci díky přehlednému podání informací. Aktuální rychlost jízdy, zvolený rychlostní stupeň, samočinně rozpoznané dopravní značky nebo navigační data jsou zobrazována v horní nebo spodní virtuální liště menším písmem a symboly.
  • Uspořádání Infoprofile, u kterého se ve střední části displeje nachází velký ukazatel, například navigační mapa. Vpravo, vlevo a nad mapou je místo pro individuální dodatečné informace, což může být například aktuální rychlost, navigační výhled s piktogramy, zvolený rychlostní stupeň, identifikace dopravních značek (např. rychlostní limit, zákaz předjíždění) nebo doba jízdy.
  • Redukované uspořádání, vhodné například pro jízdu v noci, digitálně zobrazuje na větším prostoru pouze dvě vybrané informace. Může to být například aktuální rychlost a zbývající dojezd na palivo v nádrži. Navíc se na displeji nahoře a dole zobrazují v menší velikosti písma základní informace (čas, atd.). S aktivním naváděním do cíle jsou uprostřed viditelné také navigační šipky.

Po stranách velkého displeje jsou ve všech uspořádáních zjednodušené ukazatele stavu paliva v nádrži a teploty chladicí kapaliny.

Čtyři uspořádání digitálního přístrojového panelu definují pouze volitelný rámec. Který údaj se zobrazí, v jaké části displeje, jestli bude velký nebo malý, si volí řidič individuálně prostřednictvím listovacího tlačítka pro každou část obrazovky. Vpravo, vlevo nebo uprostřed lze také zobrazit informace o audiosystému, telefonu a asistenčních systémech (Lane Assist, Front Assist atp.) nebo stav vozu.

Mezi nové komfortní prvky výbavy patří mj. vyhřívaný věnec volantu a personalizovaný klíč. Jakmile uživatel odemkne vůz daným klíčem, všechna dříve uložená nastavení se vyvolají a aktivují, aniž by řidič musel provádět další úkony. K mnoha oblastem, kterých se tato nová funkce týká, patří mj. volba jízdního profilu, nastavení asistenčních systémů, vnitřního a vnějšího osvětlení nebo poloha elektrického nastavení sedadel.

V chladných měsících roku posádku potěší řada prvků zajišťujících tepelnou pohodu na palubě. Patří k nim mj. na přání dodávané nezávislé topení, vyhřívání předních i zadních sedadel a také vyhřívaný věnec volantu.

S mimořádnou pečlivostí se technici značky ŠKODA věnovali tématu osvětlení. ŠKODA KAROQ nabízí od výbavy Ambition volitelně Full LED světlomety s čirou optikou. Sériová výbava zahrnuje LED koncová a brzdová světla, směrová světla (žárovka), couvací světlomet (žárovka), zadní mlhové světlo (umístěné dole v zadním nárazníku) a osvětlení registrační značky. Volitelně jako součást paketu i jednotlivě lze objednat LED-mlhové světlomety s odbočovacím světlem. Světelný asistent trvale vyhodnocuje světelné podmínky a dle potřeby automaticky přepíná dálkové světlomety na tlumené. To platí pro soumrak i pro průjezdy lesem nebo tunelem. Tlumené světlomety se kromě toho automaticky aktivují při zapnutí stěračů. Multifunkční kamera dynamického světelného asistenta ve tmě rozpozná protijedoucí vozy i vozy následované a zajistí automatické ztlumení dálkových světel v těchto úsecích.

Funkce Coming Home a Leaving Home poskytují na definovanou dobu osvětlení. Okolí vozu je osvětlováno, aby cestující mohli bezpečně nastoupit nebo vystoupit. Kromě toho se při otevření dveří promítá na zem nápis ŠKODA.

V interiéru vytváří působivou světelnou atmosféru nové LED ambientní osvětlení v dekoračních lištách dveří a palubní desky, které lze nastavit v některém z deseti odstínů.

Zavazadlový prostor má v pětimístném uspořádání interiéru základní objem 521 l. Při sklopených zadních sedadlech vzroste objem pro zavazadla na 1630 l. S volitelně dodávaným systémem zadních sedadel VarioFlex je základní velikost prostoru pro zavazadla variabilní a pohybuje se od 479 do 588 l. VarioFlex se skládá ze tří samostatných, individuálně nastavitelných sedadel, která lze v případě potřeby dokonce vyjmout z vozu. Maximální využitelný objem zavazadlového prostoru při dvoumístné konfiguraci interiéru a po vyjmutí sedadel činí 1 810 l.

 

Pohonné jednotky: Čtyři nové úsporné motory

  • Paleta motorů: dva zážehové, tři vznětové

  • Výkonové spektrum motorů od 85 kW (115 k) do 140 kW (190 k)

  • Motor 2,0 TDI o výkonu 140 kW (190 k) a točivém momentu 400 Nm standardně dodáván s pohonem všech kol

  • Úsporný a dynamický tříválcový motor 1,0 TSI

  • Motor 1,5 TSI s aktivním řízením válců ACT

ŠKODA KAROQ má pod kapotou nejmodernější techniku. Novinkou v nabídce pohonných jednotek jsou oba zážehové motory a dva vznětové motory. Motorovou paletu tvoří pět pohonných jednotek, které mají zdvihové objemy od 1,0 l, přes 1,5 l a 1,6 l, až po 2,0 l. Výkonové spektrum pokrývá škálu od 85 kW (115 k) do 140 kW (190 k). Všechny agregáty jsou přeplňované turbodmychadlem a mají přímé vstřikování paliva, systém Start-Stop a rekuperaci brzdné energie. Jsou mimořádně úsporné a plní emisní normu EU 6. Všechny agregáty jsou dodávány buď s šestistupňovou manuální převodovkou nebo sedmistupňovou převodovkou DSG. Motor 2,0 TDI o výkonu 140 kW (190 k) je dodáván výhradně s pohonem všech kol a novou sedmistupňovou převodovkou DSG. Nový motor 1,5 TSI je vybaven systémem Active Cylinder Management Technology, tj. odpojováním dvou válců, které v určitých provozních režimech přispívá k významné úspoře paliva.

Zážehové motory:

  • Nový motor: 1,0 TSI/85 kW (115 k), točivý moment 200 Nm, maximální rychlost 187 km/h, zrychlení 0 - 100 km/h za 10,6 s, kombinovaná spotřeba 5,2 l/100 km, kombinované emise CO2 117 g/km
  • Nový motor: 1,5 TSI/110 kW (150 k), točivý moment 250 Nm, maximální rychlost 204 km/h, zrychlení 0 - 100 km/h za 8,4 s, kombinovaná spotřeba 5,1 l/100 km, kombinované emise CO2 119 g/km

Vznětové motory:

  • Nový motor 1,6 TDI/85 kW (115 k), točivý moment 250 Nm, maximální rychlost 188 km/h, zrychlení 0 - 100 km/h za 10,7 s, kombinovaná spotřeba 4,5 l/100 km, kombinované emise CO2 118 g/km
  • 2,0 TDI/110 kW (150 k), točivý moment 340 Nm, maximální rychlost 207 km/h, zrychlení 0 ‑ 100 km/h za 8,9 s, kombinovaná spotřeba 4,4 l/100 km, kombinované emise CO2 115 g/km

Všechny údaje platí pro verzi s pohonem předních kol a manuální šestistupňovou převodovkou.

  • Nový motor: 2,0 TDI/140 kW (190 k), točivý moment 400 Nm, maximální rychlost 211 km/h, zrychlení 0 - 100 km/h za 7,8 s, kombinovaná spotřeba 5,3 l/100 km, kombinované emise CO2 138 g/km.

Motor 1,0 TSI má tři válce, výkon 85 kW (115 k) a dosahuje maximálního točivého momentu 200 Nm. Tento motor vyniká dynamickým nárůstem výkonu, jadrným zvukem a nízkou spotřebou. ŠKODA KAROQ akceleruje s motorem 1,0 TSI z 0 na 100 km/h za 10,6 s, dosahuje maximální rychlosti 187 km/h a průměrné spotřeby 5,2 litru na 100 kilometrů. K přenosu hnacího momentu slouží standardně dodávaná šestistupňová manuální převodovka nebo na přání dodávaná sedmistupňová převodovka DSG.

Zvláštností zcela nového agregátu 1,5 TSI o výkonu 110 kW (150 k) je aktivní management válců (Active Cylinder Management Technology, ACT). Řídicí jednotka motoru vyřazuje druhý a třetí válec samočinně z činnosti, pokud jejich výkon není zapotřebí. Motor tak v určitých provozních režimech ušetří až 0,5 litru paliva na 100 kilometrů. ACT je v činnosti od 1 400 do 4 000 min-1 a do rychlosti 130 km/h. ŠKODA KAROQ s motorem 1,5 TSI sprintuje z 0 na 100 km/h za 8,4 s, dosahuje maximální rychlosti 204 km/h a průměrné spotřeby 5,1 litru na 100 kilometrů. I zde je pro přenos hnacího momentu k dispozici šestistupňová manuální převodovka nebo sedmistupňová převodovka DSG.

Všechny vznětové motory jsou výlučně přeplňované čtyřválcové agregáty TDI s přímým vstřikem paliva a čtyřventilovou technikou. Vstupní varianta je motor 1,6 TDI s výkonem 85 kW (115 k) a s maximálním točivým momentem 250 Nm. Kompaktní SUV s ním z 0 na 100 km/h zrychluje za 10,7 s, dosahuje maximální rychlosti 188 km/h a průměrné spotřeby 4,5 litru na 100 kilometrů. Hnací moment přenáší buď šestistupňová manuální převodovka nebo sedmistupňová převodovka DSG.

Dvoulitrový vznětový motor je k dispozici ve dvou výkonových stupních. Obě verze vynikají klidným během a vysokým točivým momentem. Motor 2,0 TDI o výkonu 110 kW (150 k) je volitelně k dispozici se šestistupňovou manuální převodovkou nebo se sedmistupňovou převodovkou DSG. Točivý moment 340 Nm je k dispozici v rozsahu od 1 750 do 3 000 min-1. ŠKODA KAROQ s motorem 2,0 TDI o výkonu 110 kW (150 k), pohonem čtyř kol a manuální převodovkou zrychluje z 0 na 100 km/h za 8,7 s, dosahuje maximální rychlosti 196 km/h a spokojí se s průměrně 5,0 litry paliva na 100 kilometrů.

Maximální výkon silnější verze motoru 2,0 TDI nyní činí 140 kW (190 k). Špičkový motor je sériově dodáván s pohonem všech kol a sedmistupňovou převodovkou DSG. Maximální točivý moment dosahuje hodnoty 400 Nm, je k dispozici v rozsahu od 1 750 do 3 250 min-1 a zaručuje působivý zátah a sportovní zrychlení. Kompaktní SUV s motorem 2,0 TDI o výkonu 140 kW (190 k) zrychluje z 0 na 100 km/h za 7,8 s, dosahuje maximální rychlosti 211 km/h a průměrné spotřeby 5,3 litrů paliva na 100 kilometrů.

Poznámka: Všechny hodnoty jsou předběžné.

Pečlivě konstruovaný podvozek, inteligentní pohon všech kol

  • Pečlivě konstruovaný a odladěný podvozek

  • Režim Offroad pro verze s pohonem všech kol

Podvozek definuje měřítka ve svém segmentu a své kvality ukazuje i mimo zpevněné silnice. Od výbavového stupně Ambition je k dispozici také volba jízdního profilu v režimech Normal, Sport, Eco, Individual a Snow (ve verzi 4×4). Režim Offroad u verze s pohonem všech kol jízdní vlastnosti mimo zpevněné silnice dále zlepšuje.

Robustní, komfortně naladěný podvozek vozu ŠKODA KAROQ propůjčuje vozu univerzální vlastnosti, včetně suverénního zvládání jízdy mimo zpevněné silnice. Důležitým faktorem je vyvážené rozložení hmotnosti na jednotlivé nápravy a daleko dopředu posunutá přední náprava typu MacPherson se spodními trojúhelníkovými rameny a s ocelovým pomocným rámem. Rozchod předních kol činí 1 576 milimetrů.

Čtyřprvková zadní náprava ve verzi s pohonem všech čtyř kol je vyrobena převážně z vysokopevnostní oceli, rozchod zadních kol činí 1 541 milimetrů. Podélná ramena zachycují suvné síly při akceleraci a brzdění. Tři příčná ramena udržují kolo vždy v optimální poloze vůči vozovce a zaručují precizní vedení.

Díky adaptivním tlumičům Dynamic Chassis Control (DCC) má řidič nového kompaktního SUV ŠKODA KAROQ k dispozici tři režimy nastavení podvozku: Comfort, Normal a Sport. Elektricky ovládané ventily ovlivňují způsob práce tlumičů. Počítač řídí způsob práce v závislosti na stavu vozovky, preferovaném stylu jízdy a vybraném režimu. DCC přispívá k aktivní bezpečnosti tím, že při zvláště dynamickém projíždění zatáček samostatně přepíná do režimu Sport a zajišťuje tak o vyšší stabilitu, lepší přilnavost pneumatik a kratší brzdné dráhy. Adaptivní tlumiče DCC jsou k dispozici ve verzi s pohonem všech kol pro 1,5 TSI a obě verze 2,0 TDI společně s výběrem jízdního profilu od stupně výbavy Ambition.

Výběrem jízdního profilu může řidič ovlivňovat charakteristiky řízení, činnost řazení převodovky DSG a nastavení dalších režimů ve verzích Normal, Eco, Sport a Individual. Individuální nastavení lze uložit až pro tři uživatele vozidla ve volitelném personalizovatelném klíči.

Pohon všech čtyř kol nového kompaktního SUV zaručuje optimální jízdní vlastnosti i na kluzkém povrchu nebo při jízdě s těžkým přívěsem. Systém využívá elektronicky řízenou lamelovou mezinápravovou spojku, umístěnou u zadní nápravy. Různé senzory (např. snímač otáček kol, snímač úhlu natočení kol, senzor příčného a podélného zrychlení, snímač polohy plynového pedálu, snímač otáček motoru, snímač krouticího momentu atd.) neustále vyhodnocují jízdní situaci a předávají naměřené hodnoty elektronice pohonu čtyř kol, která spočítá a zajistí optimální rozdělení hnací síly.

Volitelně je na výběr režim Offroad, který zajišťuje optimální jízdní vlastnosti mimo zpevněné silnice. Pro zlepšení trakce v režimu Offroad umožní protiprokluzový systém ASR větší prokluz a elektronická závěrka diferenciálu EDS reaguje ostřeji a rychleji. V případě potřeby se navíc aktivuje asistent při jízdě do kopce a z kopce – posledně jmenovaný udržuje konstantní řidičem zvolenou rychlost. Také volitelné tlumiče DCC mění způsob práce, reakce na přidání plynu je o něco pomalejší. Protiblokovací systém ABS pracuje s menší intenzitou, takže se před koly nahromadí zemina, která vytvoří klín a zlepší tak brzdné schopnosti vozu na nezpevněném povrchu.

Pro náročnější provozní podmínky lze vůz ŠKODA KAROQ vybavit paketem pro špatné cesty. Ten ochraňuje před mechanickým poškozením (např. při kontaktu s nerovnostmi vozovky nebo na štěrku) a zabraňuje před vniknutím nečistot (prach, písek, bahno) do motorového prostoru nebo svazků elektroinstalace. K paketu pro špatné cesty patří ochranný kryt pod motorem, ochrana elektroinstalace, brzdových a palivových vedení pod vozem a další plastové kryty karoserie.

Elektronická závěrka diferenciálu (EDS) umožňuje rovnoměrné a snadné rozjezdy na vozovce s různě adhezivním povrchem. Když se při rozjezdu protáčí kolo na jedné straně nápravy, elektronická závěrka diferenciálu jej cíleně přibrzdí a postará se o přenos síly na lépe zabírající kolo.

Asistenční systémy: Moderní asistenční systémy na palubě

  • Asistenční systémy z vozů vyšších tříd

  • Adaptivní tempomat (ACC) využívající data z radaru

  • Front Assist včetně funkce nouzové brzdy City s prediktivní ochranou chodců

  • Blind Spot Detect a asistent pro vyjíždění z parkovacích míst Rear Traffic Alert

  • Automatické Rozpoznávání dopravních značek

ŠKODA KAROQ nabízí mnoho asistenčních systémů, které jsou běžně vyhrazeny vozům vyšších tříd. Slouží k ochraně chodců, udržují toto kompaktní SUV v dostatečném odstupu od vozu před sebou, ulehčují řidiči přejíždění z pruhu do pruhu nebo naopak jízdu v pruhu, pomáhají mu při parkování a upozorňují jej na důležité dopravní značky.

Asistenční systémy v abecedním pořadí:

Adaptivní tempomat (ACC), využívá data z radaru, udržuje nejen zvolenou rychlost, ale také požadovaný odstup od vozu před sebou – asistent umí snížit rychlost nebo automaticky zabrzdit před hrozící kolizí. Řidič může vedle rychlosti konfigurovat v odstupňovaných krocích také vzdálenost a dynamiku regulace.

Emergency Assist je společnou funkcí adaptivního tempomatu a asistenta pro jízdu v pruzích. Zasáhne v případě, kdy by řidič nebyl schopen jízdy, v krajním případě až samočinným zastavením vozidla.

Asistent pro rozjezd do kopce umožňuje rozjezd ve svahu bez rizika, že by se vůz rozjel zpět. Není přitom nutno zatahovat ruční brzdu.

Standardně dodávaný Front Assist včetně funkce nouzové brzdy City s prediktivní ochranou chodců využívá radarový senzor. Princip radaru umožňuje velký akční rádius a pracuje spolehlivě i při špatné viditelnosti.  Pokud systém rozpozná hrozící kolizi, zasáhne v jedné ze čtyř úrovní činnosti. V případě potřeby aktivuje automatické brzdění až do úplného zabrzdění. Funkce nouzového brzdění City je aktivní do rychlosti 34 km/h. Sériové rozpoznávání osob doplňuje Front Assist: V rychlostech od 10 do 60 km/h spustí nouzové brzdění, když hrozí, že nějaký chodec nebezpečně zkříží směr jízdy vozidla. Při rychlosti nad 40 km/h následuje ještě navíc varování před kolizí.

Řízení ulehčuje i volitelný systém Blind Spot Detect a asistent pro vyjíždění z parkovacích míst Rear Traffic Alert. Od rychlosti 10 km/h sledují dva senzory na zádi silnici za kompaktním SUV. Pohybuje-li se v mrtvém úhlu jiný vůz, nebo pokud se rychle blíží, rozsvítí se varovná LED-kontrolka na ploše příslušného vnějšího zpětného zrcátka. Pokud řidič přesto zapne směrové světlo, zabliká LED jasně a rychle. Při couvání z příčného parkovacího místa nebo při zajíždění se ozve varovný tón doplněný optickým alarmem na palubním monitoru, pokud se ze strany blíží jiný vůz. Pokud je to nutné, zabrzdí ŠKODA KAROQ samostatně.

Od rychlosti 65 km/h pomáhá řidiči při udržení se v jízdním pruhu i asistent pro jízdu v pruzích (Lane Assist). Využívá k tomu kameru v nožce vnitřního zrcátka. Pokud se kompaktní SUV blíží značení na silnici bez zapnutého směrového světla, pomůže systém řidiči zůstat ve stopě – pomocí jemného zásahu do řízení.

Rozpoznávání dopravních značek, využívající počítačové zpracování obrazu kamery, identifikuje nejběžnější dopravní značky a zobrazuje je jako piktogramy na digitálním přístrojovém panelu a/nebo na displeji navigačního systému. To platí i pro aktuální rychlostní omezení a zákazy předjíždění. Pokud je za mokra předepsaná nižší rychlost, rozeznají senzory vozu déšť. Časově omezené rychlostní limity jsou zobrazovány jen v relevantních časech.

Na základě chování při řízení identifikuje rozpoznávání únavy (Driver Alert) odchylky od normálního způsobu jízdy a tím i polevující koncentraci řidiče. Systém analyzuje 15 minut po spuštění motoru chování při řízení a výsledek ukládá jako základ pro signál. V této analytické fázi musí být udržována rychlost minimálně 65 km/h. Zřejmé odchýlení od charakteristického způsobu řízení ukazuje na únavu řidiče. Optické upozornění na kombinovaném přístroji doporučí přerušení jízdy.

ŠKODA Connect a Infotainment: Zábava, informace, asistence

  • Na výběr čtyři systémy infotainmentu

  • Ovládání funkcí gesty

  • Mobilní online služby jako rozšíření palubního infotainment systému

  • Care Connect: Samočinné Tísňové volání a pomoc na cestě

  • Vzdálený přístup k vozu

  • Portál ŠKODA Connect přenáší služby do domácího počítače 

Cestující jsou díky mobilním službám ŠKODA Connect vždy online. Intuitivně ovládané systémy se dělí do dvou kategorií: služby Infotainment Online přináší zábavu a informace a služby Care Connect podporují a asistují. Součástí nabídky jsou mimo jiné navigace v reálném čase s doporučením objížděk pří dopravní zácpě, automatické Tísňové volání nebo funkce Poslední parkovací pozice, která řidiče dovede k zaparkovanému vozu. Trasy je možno programovat doma a online přenést do vozu. Novinkou je také ovládání gesty, ulehčující ovládání řady funkcí.

Systémy infotainmentu pracují rychle, nabízejí četné funkce a rozhraní a jsou vybaveny kapacitními dotykovými displeji.

Na výběr jsou čtyři hardwarové varianty: hudební systémy Swing (sériově) a Bolero a systémy navigace a infotainmentu Amundsen a Columbus. Displeje volitelných systémů infotainmentu Bolero, Amundsen a Columbus v novém skleněném designu zdokonalují kvalitní přístrojovou desku.

Sériový hudební systém Swing nabízí čtyři reproduktory, displej s uhlopříčkou 6,5“, slotem na SD kartu a dvěma USB zásuvkami (vpředu a jednou další pro nabíjení vzadu), pomocí nichž lze pohodlně ovládat mobilní přístroje. Vpředu na středové konzoli je k dispozici také 230 V zásuvka. Na přání je dodáváno Bluetooth připojení chytrého telefonu, tuner pro digitální příjem rádia DAB+ a čtyři další reproduktory vzadu.

Bolero má dotykový 8“ displej s vysokým rozlišením a ušlechtilým skleněným designem a citlivou senzoriku. Systém mimo to dokáže předčítat SMS a umožňuje také jejich psaní na displeji. Navíc integruje Bluetooth připojení pro telefon a MP3 přehrávač s komfortními funkcemi ovládání a řízení, osm reproduktorů a SmartLink+. Ovládání hlasem je k dispozici volitelně.

Systém navigace a infotainmentu Amundsen vychází ze systému infotainmentu Bolero a nabízí navíc funkci navigace s atraktivní grafikou a WLAN hotsport. Dva tunery obstarávají příjem rádia, třetí tuner se specializuje výhradně na hlášení TMC (Traffic Message Channel). Pomocí WLAN hotspotu mohou cestující volně surfovat, streamovat a mailovat s maximálně osmi mobilními koncovými přístroji.

Vrcholné řešení je systém navigace a infotainmentu Columbus (volitelně od stupně výbavy Ambition). Oproti systému Amundsen má navíc interní flashovou paměť 64 GB a DVD/CD mechaniku. Volitelný modul LTE zajišťuje rychlé připojení k internetu. Jeho skleněný displej má velikost 9,2“ a nabízí rozlišení 1280 x 640 bodů. Zadávání cílů probíhá pomocí klávesnice nebo hlasového zadávání ve voze.

Novinkou pro značku ŠKODA je také možnost ovládat vybrané funkce gesty (u infotainment systému Columbus). Definované pohyby rukou, které provádí řidič v oblasti středového panelu, zaznamenává a identifikuje kamera. Tímto způsobem lze pro standardizované pokyny použít jednoduchá gesta rukou a prstů, aniž by přitom řidič musel spustit vozovku z očí.

Mobilní online-služby ŠKODA Connect představují rozsáhlý doplněk nabídky infotainmentu. Online služby infotainmentu slouží pro informaci a zábavu, služby Care Connect pro podporu v nejrůznějších situacích a ke vzdálenému přístupu k vozu. Důležitou součástí jsou Dopravní informace online: ty zobrazují reálný provoz na zvolené trase a v případě dopravní zácpy navrhují náhradní trasy. Služba Google Earth™ umožní prohlédnout si animaci naplánované trasy. Doplňující informace na míru poskytují služby Čerpací stanice (s uvedením aktuálních cen pohonných hmot na vybrané trase), Parkovací místa, Zprávy a Počasí.

Služby Care Connect podporují řidiče v mnoha situacích a jsou k dispozici pro všechny systémy infotainmentu (volitelně od výbavy Active). Služby se dělí na automatické Tísňové volání (Emergency Call), službu Proaktivní servis a Vzdálený přístup k vozu (Remote Access ).

Mimořádně důležité je automatické Tísňové volání (Emergency Call): tísňové volání se po nehodě aktivuje automaticky, jakmile zasáhne některý ze zádržných systémů, například airbag. Vůz naváže hlasové a datové spojení s ústřednou nouzového volání a předá všechna data. Tlačítkem na stropním modulu může řidič nebo spolujezdec tísňové volání spustit i manuálně.

Řidič může tlačítkem ve stropním modulu spustit i službu Pomoc na cestě. Třetí tlačítko v modulu, označené písmenem ,i‘, je určené ke spojení se službou Infolinka – zde odborníci v zákaznickém callcentru zodpoví například dotazy, týkající se techniky vozu.

Nemá vůz opustit definovanou oblast nebo jezdit maximálně 130 km/h? Služby Oznámení o oblasti a Oznámení o překročení rychlosti informují majitele o tom, že toto omezení nebylo dodrženo. Portfolio doplňuje služba Jízdní data.

Mezi služby ŠKODA Care Connect  v modelu ŠKODA KAROQ patří také služby vzdáleného přístupu k vozu Remote Access, fungující přes ŠKODA Connect App, tedy přes chytrý telefon uživatele. Služba Stav vozu informuje z dálky o stavu osvětlení a o stavu paliva v nádrži, o případně otevřených oknech, dveřích, střešním okně. Funkce Poslední parkovací pozice ukáže, kde vůz stojí, a funkce Houkání & blikání usnadní na místě vyhledání vozu tím, že aktivuje houkačku a výstražná světla.

Doplňkem ke ŠKODA Connect App je ŠKODA Connect Portal, přenášející služby ŠKODA Connect do zákazníkova domácího počítače: pomocí tohoto portálu je možno konfigurovat služby a do vozu přenášet cíle a trasy. 

SIMPLY CLEVER: Praktičtí pomocníci na palubě

  • K dispozici více než 30 ‚Simply Clever‘ detailů, mezi nimi čtyři nová řešení

  • Virtuální pedál otevírá páté dveře kmihnutím nohou

  • Elektricky výklopné tažné zařízení se vysune automaticky

K mnohostrannosti nového kompaktního SUV přispívají také četné detaily ‚Simply Clever‘. Na přání je na palubě až 30 těchto řešení, řada z nich je nová, vyvinutá speciálně pro tento model.

První z těchto nových nápadů jsou elektricky ovládané páté dveře (volitelně), které lze z interiéru otevřít a pak opět zavřít stisknutím tlačítka. Praktický a komfortní je virtuální pedál, který otevře páté dveře kmihnutím nohou pod zadním nárazníkem.

Nově v programu je také elektricky ovládané tažné zařízení, které se na zádi vozu vyklopí jen tehdy, když je potřeba.

Sériově je na palubě elektromechanická parkovací brzda. Je se svými dvěma elektromotory integrována do brzdného ústrojí na zadní nápravě a navíc slouží jako nouzová brzda. Ve spojení s převodovkou DSG obsahuje také funkci Auto Hold. V zácpách nebo při opakovaném zastavování a rozjíždění udržuje vůz v klidu, aniž by řidič musel sešlápnout brzdový pedál. Zapíná a vypíná se pomocí páčky ve středové konzoli.

  • Žádné názory
  • Našli jste v článku chybu?