Škoda Karoq figuruje na trhu už čtyři roky. Za tu dobu si vybudovala mezi zákazníky solidní pozici, přičemž v roce 2020 a v první polovině minulého roku byla po Octavii druhým celosvětově nejprodávanějším automobilem značky Škoda. Čas ale zastavit nelze. I Karoq za ty čtyři roky trochu zestárl, a proto se ke slovu dostal facelift.
Mladoboleslavská automobilka ukázala novinářům upravený Karoq už koncem září, takže jsme si novinku mohli s předstihem prohlédnout na vlastní oči. Na první pohled je patrné, že tentokrát se žádná velká revoluce nekonala.
Karoq prošel klasickou omlazovací procedurou, která se ale dotkla jak vnější karoserie, tak interiéru nebo třeba asistenčních systémů. Současně došlo na úpravy nabídky jako takové. V rámci faceliftu končí Karoq Scout. Dále pokračuje kromě základního provedení pouze sportovně střižený Karoq Sportline. Po sportovní variantě sáhla zhruba čtvrtina zákazníků. Drobná redukce se pak nevyhnula ani nabídce motorizací.
Boj proti CO2
Modernizovaný Karoq poznáte podle nové masky chladiče, kompaktnějších předních světlometů (nově mohou být typu Matrix LED) a jinak zpracovaného předního nárazníku s výraznějšími otvory po stranách. Tyto otvory směřují vzduch na vnější stranu předních kol a vytvářejí takzvanou vzduchovou clonu omezující víření vzduchu kolem kol při jízdě. Prospívá to aerodynamice, které se v rámci faceliftu dostala mimořádná pozornost.
Automobilky se snaží snížit emise CO2 všemi možnými prostředky, kdy právě aerodynamika je jednou z možných cest. Také proto Karoq přichází s trojicí disků opatřených aerodynamickými „poklicemi“, jak to už známe z nové Fabie nebo modernizovaného Kodiaqu. Kvůli proudění vzduchu vůz rovněž dostal větší zadní spoiler. Verze s pohonem všech kol má také aerodynamické kryty umístěné na podvozku u nádrže a zadní nápravy. Celkově se podařilo snížit odpor vzduchu o devět procent, kdy koeficient odporu vzduchu klesl u aerodynamicky nejpříznivější verze na 0,30.
Spolu s modernizací přichází také dvě nové barvy karoserie (oranžová Phoenix a šedá Graphite), tři nové designy litých kol a vzadu se objevují nové koncové svítilny. Standardem je diodové provedeni Top LED s dynamickými blinkry.
Ekologické čalounění uvnitř
Ani interiér nepřináší vyloženě zásadní novinky. Tvar palubní desky zůstává stejný a to samé platí také o ergonomii. Na středovém panelu tak pořád najdete rozumné množství tlačítek a tři rozměrné otočné ovladače klimatizace. Příští rok se s definitivní platností odeberou do minulosti klasické analogové přístroje a Karoq bude nadále vybaven výhradně digitálním přístrojovým štítem. Ten základní má displej o velikosti 8", rozměrnější alternativa má velikost 10,25". Uprostřed palubní desky najdete v případě multimediálních systémů Bolero a Amundsen osmipalcový dotykový displej, Columbus nabídne velikost 9,2". Vůz je připojen na internet, což umožňuje kromě jiného vzdálený přístup přes aplikaci mobilního telefonu.
Asi největší novinkou aktuální modernizace je rozšíření nabídky čalounění o novinku vyrobenou z recyklovaných materiálů, konkrétně z recyklovaných PET lahví. Karoq Sportline dostane v souladu se svým dynamičtějším zaměřením sportovní sedačky s integrovanými opěrkami hlavy a tříramenný sportovní volant. Běžné varianty Škody Karoq dostanou dvouramenný volant známý kromě jiného z nové Octavie.
Nejsilnější diesel odešel
V nabídce modernizované Škody Karoq najdete pět motorizací. Ve všech případech se jedná o nejnovější agregáty Evo. Benzinová část zůstává. Základem je litrový tříválec, silnější možnost představuje patnáctistovka vybavená systémem deaktivací poloviny válců a na vrcholu stojí motor 2.0 TSI naladěný na 190 koní. Stejně jako v minulosti pořídíte benzinový dvoulitr pouze v kombinaci s Karoqem Sportline.
U dieselových motorů došlo k drobné redukci. Dříve nejdražší dostupný motor 2.0 TDI (190 k) s pohonem všech kol a automatem už po faceliftu nekoupíte. Sáhnout můžete po dvoulitru Evo disponujícím 150 koní. Základní naftový čtyřválec 1.6 TDI pak nahradil dvoulitr TDI, výkon 116 koní ale zůstává. Přehled dostupných motorizací najdete v tabulce:
Motor | Max. výkon (kW/k) | Vrchol točivého momentu (Nm) | Převodovka |
---|---|---|---|
1.0 TSI Evo | 81/110 | 200 | 6st. manuální |
1.5 TSI Evo | 110/150 | 250 | 6st. manuální/7st. DSG |
2.0 TSI Evo | 140/190 | 320 | 7st. DSG 4x4 |
2.0 TDI Evo | 85/116 | 300, 250 (DSG) | 6st. manuální, 7st. DSG |
2.0 TDI Evo | 110/150 | 340, 360 (DSG) | 6st. manuální, 7st. DSG 4x4 |
Motory Evo přináší nižší spotřebu a lepší produkci emisí. U dieselů nechybí systém Twin Dosign snižující produkci oxidů dusíku pomocí dvojice SCR katalyzátorů a dvojicí vstřikovačů močoviny. Na naladění podvozku se alespoň podle vyjádření zástupců automobilky během prezentace žádné zásadní novinky neodehrály.
Omlazený Karoq nabídne kromě všeho zmíněného také lepší asistenční systémy. Například systém čtení značek dostal novou kameru, systém adaptivního vedení v pruzích dokáže nově rozpoznat také práce na silnici. Karoq může mít ve své výbavě rovněž asistenta pro couvání s přívěsem nebo prediktivní tempomat upravující rychlost podle rychlostních limitů a poloměrů zatáček. Na přesné ceny modernizované Škody Karoq si musíme ještě počkat.