Volkswagen ID.4 je na světě. Pro německou automobilku jde o druhý čistě elektrický model v její nabídce hned po hatchbacku ID.3, který se během roku potýkal se softwarovými chybami. Němci si ale věří a tak u svého SUV vsadili na svalnaté proporce s hladkým aerodynamickým designem. ID.4 stojí na stejné platformě jako Škoda Enyaq, technicky jsou auta také téměř totožná. I tak ale každý nabízí diametrálně odlišný styl.
Škoda Enyaq je od pohledu agresivnější, zejména díky své velké podsvícené masce chladiče. Hrátky s diodami ale objevíte i u Volkswagenu ID.4. Ten má úzkou masku, kterou protíná LED pásek. Nápadné je ale i provedení zádi s výrazně strukturovanými brzdovými světly. Každopádně je jasné, že v budoucnu Škodu a Volkswagen čeká srovnávání.
A není divu. Kromě stejné elektrické platformy MEB jsou si oba vozy velmi podobné i velikostně. ID.4 má například jen o milimetr delší rozvor, Enyaq je zase o něco málo delší, širší i vyšší. A protože jde o Škodu, chlubí se i větším kufrem.
Porovnání rozměrů Škody Enyaq a Volkswagenu ID.4
Škoda Enyaq | Volkswagen ID.4 | |
---|---|---|
Délka (mm) | 4649 | 4584 |
Šířka (mm) | 1879 | 1852 |
Výška (mm) | 1616 | 1612 |
Rozvor (mm) | 2765 | 2766 |
Objem kutru (l) | 585 | 543 |
V interiéru najdeme podobný střih, nicméně každý z vozů si zachovává své ovladače. Vidět je to třeba na volantech, které mají odlišná tlačítka, stejně tak je i jinak řešeno ovládání okének na madlu dveří – u Volkswagenu je netradičně nakloněno k řidiči. Zdá se také, že ID.4 bude mít větší digitální přístrojový štít, na nějž přímo navazuje volič automatické převodovky (podobně to má třeba BMW i3). U Škody je přitom umístěn jako obvykle na středovém tunelu.
Volkswagen ID.4 dostal také větší displej zábavního systému, konkrétně má obrazovka úhlopříčku 14 palců, tedy o jeden víc než u mladoboleslavského vozu. Obě auta se ale chlubí moderní elektronickou výbavou včetně head-up displeje se systémem vložené reality. K mání je i adaptivní podvozek, nebo systém pro částečně autonomní řízení.
Cena akorát tak, aby vyšla výhodně
Němci mají stejnou strategii jako u Škody, a tak do prodeje pustí nejprve lépe vybavenou a dražší verzi ID.4 1st. Tu pohání elektromotor o výkonu 150 kW (204 k) a točivým momentem 310 Nm. Z nuly na 100 km/h akceleruje za 8,5 sekundy a jeho maximální rychlost je omezena na 160 km/h. Díky baterii o kapacitě 77 kWh by měl na jedno nabití ujet až 520 kilometrů. Tato varianta začíná na ceně 49 980 eur, což je v přepočtu 1 349 460 korun.
Srovnání Škody Enyaq 80 iV Founder Edition a Volkswagenu ID.4 1st
Parametry | Škoda Enyaq 80 iV Founders Edition | Volkswagen ID.4 1st |
---|---|---|
Kapacita max./využitelná (kWh) | 82 | 77 |
Max. výkon (kW) | 150 | 150 |
Max. točivý moment (Nm) | 310 | 310 |
Zrychlení 0-100 km/h (s) | 8,5 | 8,5 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 160 | 160 |
Dojezd WLTP (km) | 510 | 520 |
Základní cena (Kč) | 1 379 900 | 1 349 460 |
Jak je vidět, ID.4 vychází ve srovnání se Škodou o trochu lépe, ať už z hlediska dojezdu nebo ceny. V plánu jsou další obdobné varianty Škody Eynaq, hlavně pro německý trh je ale veledůležitá základní verze ID.4 Pro s poháněnou zadní nápravou a slabším motorem. Ta se totiž bude prodávat za 39 995 eur (1 079 865 korun, což je o pár tisíc víc ne základní Enyaq).
Má to svůj důvod. V Německu totiž platí státní podpora ve výši 9000 eur na elektromobily do ceny 40 tisíc eur. V takovém případě pak cena vozu klesne až na 836 tisíc korun. Češi ale mají smůlu. Pro soukromníky stát žádnou podporu elektrických aut neplánuje.