Protože budoucnost je jednoduše elektrická. Abych si vypůjčil slova klasika: „Můžeme o tom vést spory, můžeme s tím nesouhlasit, ale to je asi tak všechno, co se s tím dá dělat.“ A že se nám to v Čechách moc nelíbí?
Bohužel to trhy, kde se prodají miliony elektromobilů, příliš nezajímá. Jsem proto rád, že Škodovka ten přechod nezaspala a uvedla nový model Elroq. A právě na ten se dnes podíváme.
Uvedení Škody Elroq
Mezi Karoqem a Kodiaqem
Začněme tím, kam Elroq v rámci portfolia značky zapadá. Základní cena Elroqu je 799 tisíc Kč, což ho teoreticky staví na úroveň Karoqu, který začíná na 700 tisících. Elroq měří 4488 mm, zatímco Karoq je s délkou 4382 mm o 10 cm kratší. Objem kufru je ovšem 470 litrů u Elroqu oproti 520 litrům u Karoqu. Ale to není vše – rozvor Elroqu činí 2765 mm, což je o více než 12 cm více než u Karoqu (2638 mm), a to je rozdíl celé třídy.
Srovnáme-li Elroq s větším Kodiaqem, zjistíme, že ten má rozvor jen o 2 cm delší (2789 mm). Z toho plyne, že Elroq nabídne velmi podobný vnitřní prostor jako Kodiaq, jehož základní cena je 995 tisíc Kč a který se v nejvyšší výbavě (například RS) klidně vyšplhá k 1,5 milionu. Kodiaq má ale téměř dvojnásobný objem zavazadlového prostoru.
Shrnutí? Elroq poskytne pasažérům podobný prostor jako Kodiaq, ale s menším kufrem. To je koneckonců hlavní rozdíl mezi Elroqem a větším Enyaqem. V případě elektromobilů ovšem hlavní roli v ceníku nehraje výkon motoru, ale velikost baterie a s ní spojený dojezd.
Technicky na úrovni
Elroq nabízí tři kapacity baterií: 63 kWh (využitelných 59), 55 kWh (využitelných 52) a 82 kWh (využitelných 77). Testovaná verze má právě největší baterii s výkonem 210 kW a pohonem zadní nápravy. Zrychlení z 0 na 100 km/h zvládne za 6,6 sekundy, podle WLTP má spotřebu 15 kWh/100 km a dojezd až 573 km.
Tato verze začíná na ceně kolem jednoho milionu korun. Konkrétní testovaný vůz s příplatkovými pakety se přibližuje ceně 1,2 milionu.
Jde o první model, kde Škoda použila nový designový jazyk Modern Solid a masku Tech-Deck Face s Matrix-LED světlomety. Jde rozhodně o zajímavý směr. Design ID modelů od Volkswagenu moc krásy nepobral, Enyaq to zachraňoval maskou Crystal Face a Elroq představuje hezkou evoluci.
Na pohled působí Elroq kompaktně – zadní část připomíná Karoq a zadní světla známe z jiných modelů. Výšku maskuje oplastováním spodní části karoserie, což ale pocítíte uvnitř – sedí se nízko, až utopeně. Při prvním výjezdu z garáže jsem si, podobně jako v případě Santa Fe, říkal, proč se někdo dobrovolně vystavuje takovému stresu při manévrování. Naštěstí Škoda nabízí velmi dobrý kamerový systém – byť couvací kamera by mohla méně zkreslovat obraz.
Těžko odolatelný komfort
Každopádně když jsem se uvnitř usadil, tak (a psal jsem to nedávno u Octavie i Superbu) opět ten koncern nejde než nechválit. Jak sedačky obejmou (hubené) tělo, jak velký je rozsah nastavení volantu a jak dobře se drží. Jak ta vnímaná kvalita pohladí na duši.
Elroq krásně reaguje na plynový pedál a při postávání v kolonách cestou domu ukazuje, že pohybovat se konstantní rychlostí pražských kolon 3–6 km/h lépe než Elroq umí snad jen člověk chůzí. Neexistuje spalovací motor, který by na takový provoz byl vhodný. A to ticho. A ten adaptivní tempomat. Jenže takovými skvělými auty se ten problém pražských kolon nevyřeší.
Úvod byl stejně dlouhý jako pražské kolony, kterými jsem se musel probít za město. A tam je to taky radost. Na dálnici Elroq exceluje nízkou hlučností a spotřebou kolem 24 kWh/100 km, mimo město klesá na 17 kWh. Celkový průměr během testu byl 19 kWh/100 km.
Jízdní vlastnosti? Radost. Adaptivní tlumiče umožňují široké nastavení, ale v komfortních režimech je podvozek až příliš měkký a karoserie se nepříjemně houpe. V režimu Normal nebo Sport je to mnohem lepší – auto je i na 20palcových kolech překvapivě pohodlné. I na rozbitých silnicích zvládá nerovnosti s grácií.
Úroveň odpružení adaptivních tlumičů můžete nastavit v mnoha krocích, ale nalevo od Normal (tj. komfortní) je to moc měkké a hodně se auto houpe a moc komfortní to není. Taková ta typická vlnka na dálnici způsobí ještě několik kmitů karoserie a je to celé takové zbytečně dramatické. Přitom v režimu Normal nebo Sport to lze vyřešit bez těchto pohybů. I v tom nejkrajnějším režimu Sport je i na 20 palcových kolech Elroq pořád komfortní. Až překvapivě. Žádné rány, žádné vibrace, žádné velké drama ani na velmi rozbitých silnicích. Až mi to hlava nebere, jak schopný ten podvozek je.
Dalším trumfem je zadní pohon. Samozřejmostí je výrazně větší trakce a větší hravost. Driftovat vás Elroq samozřejmě nenechá, ale v rychlejším výjezdu ze zatáčky stoprocentně poznáte, že vás tlačí zadní kola. Příjemné je také to, že při rekuperaci brzdí jen zadní kola, takže přední mají o trochu více trakce a auto lépe zatáčí. A posledním benefitem je obrovský rejd předních kol. Nevýhodou je pak vyšší podlaha kufru a absence rezervy.
Zásadní nevýhodou je tedy spíše infrastruktura. Jakožto obyvatel pražského sídliště nemám moc možností, kde Elroq pohodlně dobíjet. Nechodím do kina, do posilovny ani na dlouhé nákupy – nevyužiju tedy žádný modelový scénář skalních elektromobilistů. Ale těším se na dobu, kdy půjde auto připojit třeba k lampě a přes noc pohodlně dobít.
Verdikt: Právem nejprodávanější elektromobil Evropy
Elroq je typicky škodovácky lehce konzervativní, ale zároveň skvěle postavený vůz s množstvím promyšlených detailů. Na mne to funguje víc, než výstřední design a prázdné sliby některých konkurentů.
Elroq mě potěšil jako žádné jiné auto už dlouho – především tím fantasticky pohodlným a schopným podvozkem a návykovým tichem. Kdo má kde nabíjet, ten má nového favorita.
+ skvělé jízdní vlastnosti, komfort a ticho, vyladěná elektronika, povedený design, dobrá spotřeba a dojezd |
---|
– menší kufr v poměru s obrovským interiérem – pomohla by posuvná zadní lavice |