Pro tradičně založeného českého občana přinese (nebo už přinesl, podle toho, kdy článek čtete) dnešní den největší událost až večer, kdy čeští hokejisté nastoupí ve čtvrtfinále hokejového mistrovství proti Německu. Není se čemu divit. Hybridy a elektromobily jsou na našem trhu pořád velmi drahé, pro běžné zákazníky těžko dostupné a tudíž velmi málo prodávané. Jenže to by se mělo v dohledné době změnit, protože právě dnes Škoda definitivně vstoupila do éry elektromobility. Fakticky to bude znamenat průlom v této oblasti na našem území. Mnozí už dříve říkali, že dokud nezačne Škoda prodávat elektromobily a hybridy, půjde rozvoj těchto pohonů u nás jen velmi pomalu. A přesně to se teď mění. Takže žádné čtvrtfinále, tohle je událost, která si zaslouží vaší pozornost.
Vstup do éry elektrifikovaných automobilů značky Škody doprovází představení samostatné značky iV. Ano, právě proto se ženevský koncept jmenoval Vision iV. Pod označením iV vyroste kompletní řada ekologicky zaměřených modelů. Tím prvním je čistokrevný elektromobil Citigoe iV doprovázený plug-in hybridním Superbem iV. V obou případech jde o mladoboleslavskou premiéru. Do masové sériové výroby přichází elektromobil a hybrid u Škody historicky vůbec poprvé.
Že to Škoda s elektromobilitou myslí doopravdy vážně, o tom svědčí také oznámené investice ve výši dvou miliard eur. Ty půjdou v nadcházejících pěti letech právě do elektromobilů a hybridů. Jde o největší investiční program v dějinách značky. Do roku 2022, tedy za tři roky, bude řada iV obsahovat přes deset elektrifikovaných Škodovek, takže se můžete těšit na opravdovou smršť mladoboleslavských hybridů a elektromobilů. Po elektrickém Citigo a hybridním Superbu tak bude hned příští rok následovat sériová verze Škody Vision iV (tedy crossover na platformě MEB) a ještě jeden model postavený na stejném technickém základu. Škoda plánuje, že do roku 2025 bude tvořit řada iV čtvrtinu prodejů.
Škoda Citigoe iV: První sériová škodovka do zásuvky
I když bychom našli v dějinách automobilky několik pokusů s elektrickým pohonem, bude to právě Citigoe iV, kdo se do historie zapíše jako úplně první masově vyráběný elektromobil značky Škoda. Základem je původní Citigo, které ale prošlo celou řadou změn. Nejde jen o instalaci jiných nárazníků, masku chladiče lakovanou v barvě vozu nebo jiných designových drobností.
Citigo muselo být důkladně přepracováno, protože do podlahy byly instalovány lithium-iontové akumulátory. Celý modul má rozměry 1,1 x 1,7 x 0,3 m. Kapacita baterií je 36,8 kWh a malému městskému elektromobilu vystačí k ujetí až 265 km (měřeno podle WLTP). Při dobíjení lze využít proud až 40 kW, kdy se vůz na 80 % nabije za hodinu. Z domácího wallboxu (7,2 kW) bude potřeba dobíjet zhruba čtyři hodiny a z domácí dobíjecí stanice (2,3 kW) to potrvá 12 hodin a 37 minut. Údaj pro klasickou zásuvku automobilka v tiskové zprávě neuvádí.
Elektrickou Škodu Citigo pohání elektromotor o výkonu 61 kW, točivý moment dosahuje 210 Nm. Sprint z nuly na 100 km/h potrvá 12,5 s, pružné zrychlení 60 až 100 km/h má proběhnout za 7,6 s. Nejvyšší rychlost činí 130 km/h.
Sériová výroba historicky prvního mladoboleslavského elektromobilu odstartuje ve druhé polovině roku.
Škoda Superb iV: Také hybrid slaví historickou premiéru
Stejně jako v případě elektromobilu také o hybridu platí, že ho Škoda v sériové výrobě nikdy neměla. Změna přichází až teď s modelem Superb iV. Základem je samozřejmě nejnovější modernizované provedení, respektive zážehová čtrnáctistovka disponující výkonem 115 kW (156 k). Té pomáhá elektromotor o výkonu 85 kW. Celkový výkon systému je 160 kW (218 k) a vrchol točivého momentu dosahuje 400 Nm.
Superb tak dostal podle očekávání systém převzatý z modernizovaného Volkswagenu Passat GTE. Lithium-iontový akumulátor je uložen v podlaze před zadní nápravou a má kapacitu 13 kWh. V čistě elektrickém režimu ujede Superb iV až 55 km (podle WLTP), tedy stejně daleko jako Passat. Celkový dojezd má být v kombinovaném cyklu až 850 km. Standardem je samozřejmě šestistupňová automatická převodovka.
Specialitou Superbu iV je kromě příslušné plakety na zádi také třeba zvukový generátor, který má zabránit přehlédnutí automobilu chodci nebo cyklisty. Navíc bude v interiéru rovněž volič režimů pro hybridní pohonné ústrojí. Konkrétně dostanete na výběr režim Sport, elektrický režim a hybridní režim. Přítomnost baterií se ale negativně projevila na velikosti zavazadelníku. Liftback nabízí 485 l, u kombi to je 510 l. Klasické verze mají zavazadelník větší o 140, respektive 150 litrů.
Plug-in hybridní Superb iV se bude nabízet ve výbavách Ambition, Style, Laurin & Klement a Sportline. Výroba v závodu v Kvasinách bude zahájena letos na podzim, do prodeje vůz dorazí začátkem příštího roku.