Sháníte ojetinu pro sedm lidí? Tyhle jsou docela slušné

02.06.2017
7 nových názorů
Autor: Redakce
  • Na solidní sedmimístné auto si připravte minimálně 200 000 korun

  • Nabídka na trhu ojetin není zrovna široká

  • Velké dodávky mají svá specifika a stojí dost peněz

  • Řada aut měla provedení 5+2 jen za tučný příplatek

Nabídka velkokapacitních aut není na našem trhu zrovna pestrá. Už v článku 10 nejlevnějších aut pro sedm lidí na českém trhu jsme si ukázali, že v rozumné cenové relaci to nikdy nebude v nabídce nových vozů žádná hitparáda. Je to tedy lepší na trhu ojetin? Jak se to vezme, ale aspoň můžete najít „hodně auta za méně peněz“.

Procházeli jsme inzeráty a hledali auta, která se na našem trhu ojetin vyskytují v hojnějším počtu, případně jsou u nás známá a servisy s nimi umějí pracovat. Vybrali jsme desítku ojetin, do kterých naložíte sedm lidí. Nutno ale říci, že většina z nich vyžaduje kompromisy v oblasti komfortu, sedm dospělých se v nich do Chorvatska spohodlně nedopraví. Pak už by to chtělo velkou dodávku.

Kia Carens

Kompaktní Kia je na trhu od května 2013 a její dvě zadní sedačky jsou skutečně jen nouzové, nebo maximálně pro děti. Po jejich vztyčení pak do kufru už moc věcí nedáte. Na druhou stranu má Kia Carens několik zásadních výhod. Je poměrně kvalitní a spolehlivá, bude ještě v záruce a průměr trhu ukazuje, že mívá velmi málo najeto. Není problém najít čtyřleté auto s nájezdem kolem padesáti tisíc kilometrů. Většina prodávaných kusů na českém trhu má najeto do 75 000 km.

Kia Carens (2) Kompaktní Kia Carens je mladé a zatím bezproblémové auto. Ještě bude i v tovární sedmileté záruce. Smysl dává i s dieselem
Kia Carens (1) Vzadu je to spíše jen pro děti a do kufru už pak nic nedáte. Na krátké trasy ale sedadla stačí. Výhodou Kii Carens jsou nízké nájezdy

Nejlevnější jsou benzinové šestnáctistovky GDI, za diesel 1.7 CRDI si připlatíte několik desítek tisíc. S průměrně malými nájezdy prodávaných dieselů se ale pojí také malé riziko poruch, takže by prozatím smysl dávat mohly. Navíc se naftové jednasedmičky Kia moc nekazí, pokud za sebou mají pravidelný servis. Občas se v nabídce objeví automat, ale na stav sedmistupňové dvouspojky si dejte velký pozor. Opravy rozhodně levné nejsou.

Doporučujeme: Dacia jako ojetina: Kterou chtít, kterou nebrat a jak nakupovat?

Renault Grand Scenic

Od ojetých francouzských aut většinou odrazujeme, ale najde se pár výjimek, které stojí za úvahu. Grand Scénic od Renaultu patří mezi ně. Tradičně hledejte auto z posledních let výroby, kdy už jsou dětské nemoci vychytané. Větší diesely pod kapotou patří k tomu lepšímu, především oblíbený dvoulitr. Skvělá volba je to i se šestistupňovým planetovým automatem, který se k charakteru Scénicu nesmírně hodí. Pozor, tomuto automatu dělá dobře pravidelná výměna oleje po 60 000 km. Na tu majitelé zapomínají.

Renault Grand Scenic (2) Scéniku se daří bořit mýty o francouzských ojetinách. Vozy z posledních let výroby a se servisní historií slibují bezproblémový provoz
Renault Grand Scenic (1) Dozadu se špatně leze a také se tu pohodlně usadí maximálně děti. Mechanismus třetí řady sedaček je potřeba důkladně vyzkoušet

Tradiční bolístkou Renaultů je elektronika. Před koupí všechno důkladně vyzkoušejte, hlavně startovací karty, klimatizaci, rádio a podobně. Pokud bylo auto pravidelně pečlivě servisováno a nemá najeto čtvrt milionu kilometrů, vlastně se není čeho bát. Špatnou volbou není ani motor 1.6 dCi nebo benzín 1.4 TCe, pokud toho najezdíte méně. Motoru 1.5 dCi bychom se raději vyhnuli. Ve velkém Scénicu bývá často utrápený a může vyžadovat desetitisícové investice. Berte raději 1.9 dCi nebo rovnou „plnotučný“ dvoulitr.

Ford Galaxy

Ford Galaxy přinesl do segmentu velkých MPV něco, co byste u konkurenčních produktů těžko hledali. Je s ním radost jezdit, na čemž se podílí dobře naladěný podvozek, příjemně vyvážené a docela komunikativní řízení a dobrá ergonomie. Za volantem Galaxy si nebudete připadat jen jako někdo, kdo již splnil svůj reprodukční potenciál a nyní pouze čeká na smrt. Ale nenechte se v zatáčkách moc unést! Jinak budou děti vzadu potřebovat pytlíky.

Ford Galaxy Ford Galaxy velmi dobře jezdí a má povedené diesely. S motorem 2.2 TDCI táhne jako lokomotiva. Pozor ale na servisní historii
Ford Galaxy Interiér Galaxy je pohodlný, i když kvalitou se nemůže třeba Volkswagenu rovnat. Mechanismus zadních sedaček se často poškodí

Logickou volbou jsou naftové motory 2.0 TDCI a 2.2 TDCI, silnější nejlépe s měničovým automatem. Stejné jsou například v Peugeotech a Citroënech, ale ve Fordu nejsou obaleny pověstnou francouzskou „pečlivostí“. Mechanický základ těchto dieselů je velmi povedený, ale chce to pravidelné výměny oleje a kvalitní naftu.

Doporučujeme: Ojeté diesely mohou vyjít draho. Benziňák s vyšší spotřebou je ve výsledku levnější

Jak se blíží nájezd 200 000 km, pravděpodobně se ozve EGR ventil a filtr DPF, ale ten naštěstí nestojí brutální sumy. Ford má poměrně dostupný program výměny filtrů. Galaxy se před rokem 2010 na našem trhu prodávala i bez filtru, ale pozor na dovezené ojetiny z Německa nebo Nizozemí, které už ho mají. S vykuchaným DPF vás totiž vyhodí z STK a zpětná montáž stojí asi třicet tisíc, tedy více než dvojnásobek toho, co výměna zaneseného filtru.

Fiat Freemont

Pokud chcete, aby vás auto jen odvezlo a příliš vám nesejde na propracovaných jízdních vlastnostech, Fiat Freemont by mohl stačit. Na našem trhu dává asi největší smysl docela povedený diesel 2.0 JTD, ale hledali bychom vůz s nějakým rozumným nájezdem. Připravte se na problémy s EGR ventilem. Zhruba polovina prodávaných aut u nás má automat a pohon všech kol. Smiřte se ale s tím, že takový Freemont bude trochu lenoch a pojede za osm až devět litrů nafty.

Fiat Freemont (1) Pokud vám nesejde na jízdních vlastnostech, mohl by být Freemont dobrou volbou. Většinou osloví ty, kteří chtějí hodně auta a výbavy za málo peněz
Fiat Freemont (2) Nevšímejte si tradičních italských detailů a vyzkoušejte před koupí hlavně základní mechaniku. Hlavně se nesmíte úplně vykašlat na servis

Stejně jako u příbuzného Dodge Journey jsou benzinové motory na našem trhu velmi vzácné. Šestiválec 3,6 l možná vypadá na papíře zajímavě, ale po stránce dynamiky to není žádná výhra. U Freemontu – stejně jako u jakéhokoli jiného Fiatu – počítejte s horší kvalitou zpracování detailů. Sem tam bude něco chrastit, občas něco odpadne a občas si nějaká žárovka postaví hlavu. Ale pokud funguje mechanika pohonu, asi bychom tyhle drobnosti neřešili.

Volkswagen Sharan

Sharan a příbuzný Seat Alhambra jsou povedená auta. Mají pěkný interiér, jezdí pohodlně a kvalita zpracování je velmi slušná. Počítejte u nich s již hodně „namotaným“ tachometrem. Sharan může mít vzhledem ke své kategorii vysoce nadprůměrný nájezd, který umí dobře maskovat. U šestiletých aut je nájezd přes 200 000 km spíše normou. Dvoulitrové tédéíčko je v tomto případě asi jedinou logickou volbou.

Doporučujeme: Test ojetiny: Volkswagen Passat B7 je dobrý, ale pozor na jeho historii

U čtyřkolek pozor na stav Haldexu a také dobře prověřte automat, pokud se vám nechce řadit. Majitelé tradičně zapomínají u DSG a Haldexu na výměnu oleje, kterou bychom u Sharanu/Alhambry doporučovali nejpozději po třech letech nebo 60 000 km.

Volkswagen Sharan Sharan a Alhambra jsou dobrá a pohodlná auta, ale mívají za sebou už vysoké kilometrové nájezdy. 200 000 km za šest let je spíše norma
Volkswagen Sharan Nastupování je díky posuvným dveřím snadné a dozadu si sednou i větší dospělí. Pozor na historii auta, riziko koupě stočenky je vysoké

Stejně jako u každého jiného koncernového auta bychom doporučovali prohlídku s odborníkem, případně kupovat jen prověřená mladá auta z osvědčených zdrojů. Úplně bychom nezavrhovali ani motor 1.4 TSI prodávaný od května 2015 (už nemá řetěz), ale v rozumné cenové relaci najdete asi jen „žebráka“. Na našem trhu je aktuálně jen jedna ojetina s benzínem... Na rozdíl od jiných aplikací v koncernu VW dostanete v Sharanu a Alhambře i ke slabším motorům lepší a spolehlivější šestistupňové DSG.

Opel Zafira

Nebáli bychom se ani Opelu Zafira, který jezdí slušně a má poměrně povedené motory. Ani u něj to ale s místem vzadu není žádná hitparáda. Pohodlně se tam vejdou jen děti. Vznětový motor 2.0 CDTI je solidní a spolehlivý, pokud má za sebou aspoň pravidelnou údržbu. S příjemným automatem ho ale budete chvíli hledat a připlatíte si. Výhodou Zafiry jsou perfektní sedačky, nevýhodou trošku zmatené ovládání infotainmentu před modernizací.

Opel Zafira (2) Opel Zafira je fajn a má solidní diesely. Jsou ale hlučné. Zajímavou alternativou jsou verze na LPG a CNG, které mají dobré výkony
Opel Zafira (1) Zafira má také vynikající sedačky. Kvalita zpracování detailů je ale především u vozů z prvních let výroby diskutabilní

Zafiru koupíte i v tovární úpravě na LPG či dokonce na CNG, takže pokud vám vadí rachtavý zvuk dieselu (ten v Zafiře mlátí jak bedna s nářadím hozená ze schodů), sežente i jiné šetřivé verze. Zafira na CNG navíc není žádné nedochůdče. Motor 1.6 Turbo má 150 koní a i v plném obsazení umí být v dálničním stoupání docela přesvědčivý. Verzi LPG zase pohání motor 1.4 Turbo s výkonem 140 koní, takže ani ona se neztratí. Přesto musíte u rozměrné Zafiry s velkou čelní plochou předjíždění trochu plánovat. U zážehových motorů s vysokým nájezdem pozor na rozvody.

Volvo XC90

Maminkovský speciál Volvo XC90 první generace už nám trochu stárne. Samostatně jsme si tento model představili ve velkém testu ojetiny, takže teď nebudeme rozpytvávat detaily:

Doporučujeme: Test ojetiny: Volvo XC90 stárne, ale pořád stojí za úvahu

Jen připomeneme, že pětiválcový diesel (ideálně ještě ve vezi Euro 3) je sice rozumná volba, ale pomalu a jistě již zhasínající hvězda. Přeci jen už bude mít za sebou vysoký nájezd a komu tohle auto funguje a investoval do velkého servisu, ten ho jen tak nebude posílat dál do světa. Moc by si totiž jinde nepolepšil.

Volvo XC90 (2) První XC90 už má nejlepší léta za sebou a je to trochu vyhasínající hvězda. Komu funguje, ten ji zřejmě jen tak do světa posílat nebude
Volvo XC90 (1) V XC90 je spousta místa, hlavně na šířku. Kvalita detailů je horší, ale servis a díly stojí méně než třeba na Q7 nebo X5

Volvo je především dělník a na stavu některých kusů je to znát. Možná by vás v bazaru zlákal svou cenou i osmiválec 4,4 l, ale ten, jakkoli je slušný a živý, dává zabrat automatu a pohonu všech kol. A žere reálně 15 litrů. Šestiválce si vezmou svých dvanáct a servisovat je není žádná legrace. U dieselu chtějte znát servisní historii a pohlídejte si pohon periferií, ať vám  řemen hned nespadne a nevezme s sebou i hlavní rozvody. To by byla pro motor smrt. Pokud jde ale o běžné opravy a servis, je Volvo o něco levnější než konkurenční BMW X5 či Audi Q7, o Mercedesu GL nemluvě.

Hyundai ix55

Hyundai ix55 se vám musí buď líbit, nebo vám musí být úplně jedno, jak vypadá. Také to není žádný sportovec a rodinný dům utržený při sesuvu půdy má možná o trochu lepší jízdní vlastnosti než tenhle americký korejec. Na druhou stanu ale těžko najdete v segmentu velkých sedmimístných SUV spolehlivější volbu. Aspoň v téhle cenové relaci. Za necelých tři sta tisíc můžete mít opravdu hodně auta.

Hyundai ix55 (2) Soutěž krásy ix55 nevyhraje, ale pokud jde o techniku, je to dobré a spolehlivé auto. Nevýhodou je absence druhovýrobních dílů
Hyundai ix55 (1) Hyundai ix55 nejezdí moc přesvědčivě, ale má silný šestiválec a bohatou výbavu. Za své peníze toho dostanete opravdu hodně

Pod kapotou mohla být na evropském trhu jen šestiválcová nafta 3.0 CRDI s automatem. Do roku 2011 se dokonce vůz prodávaný u nás obešel bez filtru DPF, což je jistě plus z hlediska dalších nákladů. Verzi bez DPF poznáte například podle výkonu 176 kW. Pozor ale na importy. Raději v servisu Hyundai ověřte, jestli konkrétní auto náhodou nemá filtr mít. Pak už vastně jen řešíte běžný servis. Nezapomeňte také na údržbu automatu a pohonu všech kol.

Doporučujeme: Pět luxusních bazarových SUV, která lákají cenou, ale jsou černou dírou na peníze

A tím jsme běžné osobní vozy vyčerpali. Takže pokud potřebujete vozit urostlé postavy, je potřeba se podívat mezi dodávky:

Renault Trafic

Stejně jako příbuzný Opel Vivaro nebo Nissan Primastar není ani tento Renault úplně špatný. Platí pro něj ale stejné věci jako pro všechny podobné osobní dodávky. Důležitý je celkový stav a pokud možno aspoň nějaká servisní historie. Od roku 2006 měl vrcholný diesel 2.5 dCi filtr pevných částic, takže chtějte starší bez, nebo hledejte jiný motor. U dieselů je choulostivé mazání a kdo překračuje interval výměny oleje, ten si motor zničí.

Renault Trafic (2) Potřebujete vozit osm urostlých chlapů? Pak musíte mít dodávku. Počítejte ale s tím, že dynamika bude značně zaostávat
Renault Trafic (1) Nejtěžší je najít na trhu nevybydlené dodávky za rozumné peníze. Rozhodujte se hlavně podle celkového stavu

Hledejte model s klimatizací, ale smiřte se s tím, že Trafic je prostě dodávka, která bude rachtat, drnčet a bude v ní hluk. Na dálniční sprinty to rozhodně není, takže pokud nutně nepotřebujete osm míst k sezení, berte raději klasické osobní MPV. Také pozor na to, jestli máte správnou skupinu řidičáku, pokud chcete za dodávkou tahat například velký vlek s motorkou nebo závodním autem.

Volkswagen T5

Řešením relativně komfortní přepravy sedmi nebo osmi dospělých by mohl být i tento osvědčený Volkswagen. Problém je najít auto v dobrém stavu za dobré peníze. I omlácené vydechliny se stočeným tachometrem a motorem 2.5 TDI-PD těsně před smrtí se pořád prodávají za nějakých 150 000 korun. Teprve za asi tři sta tisíc koupíte perspektivní auto po modernizaci z roku 2009. Tenhle Volkswagen si zkrátka kupujete proto, že musíte. Nebo víte, že se vám zaplatí.

Volkswagen T5 (1) Problém jinak solidních motorů TDI jsou intervaly výměny oleje po 30 000 km. Někdo přetáhne i tohle. Udělejte hned velký servis a interval zkraťte na 15 000 km. Motor 2.5 TDI-PD nebrat!
Volkswagen T5 (2) VW T5 je jinak bytelné auto. Stav interiéru napoví, k čemu asi sloužilo a kdo s ním jezdil. Klimatizace a lepší sedačky naznačí, že to byl spíše VIP taxík než stavební dělník

Smiřte se s obrovským nájezdem, ale pokud má VW T5 vedené servisní záznamy, nemusí 300 000 km znamenat nic hrozného. Určitě je výhoda koupit kus, který má klimatizaci a aspoň nějakou komfortní výbavu. Nepsaným vodítkem pěkné tépětky je černá nebo stříbrná metalíza.

Smells (neregistrovaný)
Robin: ano, v áčkách nakupují opravdoví odbornící.LOL. Doufám, že jste dojel aspoň tam. :-)
Robin (neregistrovaný)
Zhruba před půl rokem jsme se ženou v áčkách pořídili Volkswagena Sharana. Letos v létě ho pořádně testneme na cestě do Chorvaska, sám jsem zvědav. Zatím na to naše cestování naprosto vyhovuje. Tak se uvidí co přinese cesta do zahraničí.
Monika (neregistrovaný)
Komentář: No a co takovy Peugeot 307 SW? ;) Za sebe musim rici - pohodlny, spolehlivy a spotreba taky ujde!
  • Našli jste v článku chybu?