[su_label type="info"]TIP[/su_label] Galerii otevřete klepnutím na první obrázek
-
Pokud už se nějaký Fiat dostal do statistik, je beznadějně poslední
-
Propadl i Hyundai i20, Nissan Qashqai a Opel Insignia
-
Nejvíce problémů je s akumulátorem
-
Statistiky tříletých aut ještě tolik neodráží zanedbanou údržbu
-
ADAC od roku 2015 uvádí i průměrný roční nájezd hodnocených modelů
-
Jako nejméně poruchové vychází Toyoty, vozy koncernu VW, BMW a Mercedesy
-
Ani jedna škodovka nedostala horší známku než dvojku
Německý autoklub ADAC pravidelně aktualizuje statistiky poruchovosti nejprodávanějších a nejpoužívanějších aut na německých silnicích. Díky geografické poloze a velmi podobnému chování a uvažování německých motoristů lze i z německých statistik vyvozovat poměrně směrodatné závěry pro český trh.
ADAC hodnotí především četnost zásahů svých asistenčních služeb u různých poruch. Tady samozřejmě vzniká prostor ke spekulacím. Například zda majitelé dražších aut, která mají většinou bezplatnou servisní asistenci v ceně, vůbec ADAC a jeho smluvní partnery volají. Inu, to už je riziko tvorby jakékoli statistiky...
Doporučujeme: Ojeté diesely mohou vyjít draho. Benziňák s vyšší spotřebou je ve výsledku levnější
Aktuálně vede v závadách z 39 % problém s akumulátorem, jeho podíl se proti loňskému roku zase zvýšil. Lidé stále častěji přijdou k autu a nenastartují. 13,5 % závad má ale na svědomí technika pohonu nebo podvozku, především pak brzdy a řízení nebo závady převodovek. Na 13,3 % v četnosti závad je pak elektronika motoru.
Podle ADACu pak za 10,8 % závad stojí elektrická soustava a alternátor, za 7,7 % pohonná jednotka a v 6,2 % případů vyjížděla asistence kvůli poškození ráfků nebo kol. 5,0 % případů má na svědomí palivový systém (sem ale ADAC počítá i situace, kdy řidič omylem natankoval jiné palivo), 3,2 % poruch připadá na klimatizaci či chlazení motoru a jen 1,3 % závad, ke kterým vyjíždí asistenční služba, se týká výfuku, katalyzátoru nebo filtru pevných částic.
Doporučujeme: Pět nejčastějších omylů a mýtů o ojetinách značky Škoda
Samozřejmě, že lze spoustě poruch a závad předcházet pravidelnou a pečlivou údržbou. Nicméně právě statistiky tříletých aut a tedy velmi mladých ojetin nejlépe ukazují, jak jsou zhruba vozy „vybaveny“ už z továrny. Jen velmi málo motoristů totiž čeká, že se jim auto už po třech letech provozu porouchá.
Výsledky tříletých aut, které zjistil ADAC, uvádíme v následujících tabulkách. Vozy jsou seřazeny od nejlepších po nejhorší. Pokud některý model není v tabulce, je to tím, že kvůli jejich nižšímu počtu registrací nemá ADAC dostatek relevantních dat.
Nejprve statistiky minivozů. V těch propadl již tradičně Fiat, ale drahý Smart se mu moc posmívat nemůže:
| model | průměrný roční nájezd | známka | četnost závad |
|---|---|---|---|
| Toyota Aygo | 12 000 km | 2 | 3,3 % |
| Ford Ka | 11 000 km | 2 | 4,1 % |
| Volkswagen Up! | 14 000 km | 2 | 4,2 % |
| Seat Mii | 14 000 km | 2 | 4,4 % |
| Škoda Citigo | 12 000 km | 2 | 4,8 % |
| Opel Adam | 13 000 km | 2 | 4,9 % |
| Renault Twingo | 12 000 km | 3 | 5,4 % |
| Hyundai i10 | 11 000 km | 3 | 5,5 % |
| Kia Picanto | 11 000 km | 3 | 7,5 % |
| Smart ForTwo | 11 000 km | 4 | 9,0 % |
| Fiat 500 | 11 000 km | 5 | 11,5 % |
V kompaktních autech překvapilo Mini. Zklamal Ford B-Max a Hyundai i20 propadl úplně:
| model | průměrný roční nájezd | známka | četnost závad |
|---|---|---|---|
| Mini | 13 000 km | 1 | 1,6 % |
| Audi A1 | 14 000 km | 2 | 2,6 % |
| Peugeot 208 | 16 000 km | 2 | 3,0 % |
| Škoda Yeti | 16 000 km | 2 | 3,1 % |
| Kia Rio | 14 000 km | 2 | 3,7 % |
| Opel Mokka | 18 000 km | 2 | 3,9 % |
| Hyundai ix20 | 12 000 km | 2 | 4,1 % |
| Toyota Yaris | 12 000 km | 2 | 4,2 % |
| Ford Fiesta | 13 000 km | 2 | 4,7 % |
| Škoda Fabia | 14 000 km | 2 | 4,8 % |
| Škoda Roomster | 15 000 km | 2 | 4,8 % |
| Volkswagen Polo | 14 000 km | 2 | 5,0 % |
| Opel Meriva | 13 000 km | 3 | 5,7 % |
| Renault Clio | 13 000 km | 3 | 6,2 % |
| Seat Ibiza | 15 000 km | 3 | 6,5 % |
| Opel Corsa | 13 000 km | 3 | 6,7 % |
| Suzuki Swift | 12 000 km | 3 | 6,9 % |
| Renault Captur | 16 000 km | 3 | 7,3 % |
| Dacia Sandero | 14 000 km | 3 | 7,6 % |
| Nissan Micra | 12 000 km | 3 | 7,6 % |
| Ford B-Max | 10 000 km | 4 | 9,1 % |
| Hyundai i20 | 12 000 km | 5 | 11,9 % |
V nižší střední třídě se bude chlubit Audi, BMW, Mercedes a Volkswagen (jeho vozy mají nejvyšší průměrný nájezd). Nikoli však Nissan Qashqai, který je s odstupem vůbec nejhorší:
| model | průměrný roční nájezd | známka | četnost závad |
|---|---|---|---|
| BMW řady 1 | 16 000 km | 1 | 1,1 % |
| Audi A3 | 17 000 km | 1 | 1,2 % |
| BMW X1 | 18 000 km | 1 | 1,6 % |
| Audi Q3 | 17 000 km | 1 | 1,6 % |
| Mercedes GLA | 16 000 km | 1 | 1,6 % |
| Toyota Verso | 16 000 km | 2 | 2,1 % |
| Mercedes třídy A | 13 000 km | 2 | 2,6 % |
| Volkswagen Tiguan | 17 000 km | 2 | 3,0 % |
| Volkswagen Golf | 16 000 km | 2 | 3,4 % |
| Volkswagen Beetle | 13 000 km | 2 | 3,4 % |
| Volkswagen Caddy | 21 000 km | 2 | 3,6 % |
| Toyota Auris | 14 000 km | 2 | 3,6 % |
| Mercedes třídy B | 16 000 km | 2 | 3,8 % |
| Renault Mégane | 17 000 km | 2 | 3,9 % |
| Hyundai i30 | 15 000 km | 2 | 4,1 % |
| Ford Kuga | 18 000 km | 2 | 4,4 % |
| Škoda Rapid | 17 000 km | 2 | 4,6 % |
| Ford C-Max | 16 000 km | 2 | 4,9 % |
| Volkswagen Touran | 23 000 km | 3 | 5,2 % |
| Citroën Berlingo | 18 000 km | 3 | 5,2 % |
| Ford Focus | 18 000 km | 3 | 5,2 % |
| Kia Sportage | 16 000 km | 3 | 5,3 % |
| Mazda 3 | 13 000 km | 3 | 5,5 % |
| Peugeot 308 | 16 000 km | 3 | 5,7 % |
| Mazda CX-5 | 19 000 km | 3 | 6,1 % |
| Renault Kangoo | 17 000 km | 3 | 6,2 % |
| Seat Leon | 17 000 km | 3 | 6,3 % |
| Kia Cee'd | 15 000 km | 3 | 6,8 % |
| Dacia Duster | 18 000 km | 4 | 8,8 % |
| Hyundai ix35 | 17 000 km | 4 | 9,1 % |
| Opel Zafira | 19 000 km | 4 | 10,4 % |
| Opel Astra | 17 000 km | 4 | 10,5 % |
| Dacia Logan | 17 000 km | 4 | 11,4 % |
| Nissan Qashqai | 17 000 km | 5 | 23,7 % |
Ve střední třídě mají najlepší výsledky vozy „velké německé trojky“. Škoda Octavia dopadla dobře, za to Opel Insignia má tradičně žalostný výsledek:
| model | průměrný roční nájezd | známka | četnost závad |
|---|---|---|---|
| BMW řady 4 | 19 000 km | 1 | 0,9 % |
| Audi Q5 | 20 000 km | 1 | 1,1 % |
| BMW řady 3 | 19 000 km | 1 | 1,3 % |
| Audi A4 | 20 000 km | 1 | 1,4 % |
| Mercedes GLK | 17 000 km | 1 | 1,7 % |
| Audi A5 | 20 000 km | 1 | 1,8 % |
| BMW X3 | 18 000 km | 1 | 1,8 % |
| Ford S-Max | 20 000 km | 2 | 2,7 % |
| Mercedes třídy C | 18 000 km | 2 | 3,2 % |
| Volvo XC60 | 22 000 km | 2 | 3,6 % |
| Volkswagen Passat | 24 000 km | 2 | 3,8 % |
| Škoda Octavia | 21 000 km | 2 | 4,8 % |
| Volkswagen Sharan | 22 000 km | 3 | 5,6 % |
| Ford Mondeo | 21 000 km | 3 | 7,1 % |
| Mazda 6 | 16 000 km | 3 | 7,4 % |
| Opel Insignia | 22 000 km | 5 | 13,3 % |
Ve vyšší střední třídě je všechno v pořádku, dobře si vede i Škoda Superb (ano, i ADAC řadí Superb mezi vyšší střední třídu k BMW řady 5 nebo Audi A6):
| model | průměrný roční nájezd | známka | četnost závad |
|---|---|---|---|
| BMW X5 | 22 000 km | 1 | 0,4 % |
| BMW řady 5 | 24 000 km | 1 | 1,1 % |
| Audi A6 | 23 000 km | 1 | 1,7 % |
| Mercedes ML | 20 000 km | 2 | 3,0 % |
| Škoda Superb | 22 000 km | 2 | 3,9 % |
| Mercedes třídy E | 28 000 km | 2 | 4,9 % |
Mezi dodávkami a užitkovými vozy vede tříletý VW Transporter, nejhůře je na tom už tradičně Fiat, ale ani modely Ford Transit a Mercedes-Benz Vito/Viano nemají zrovna hodnocení, kterým by se mohly chlubit:
| model | průměrný roční nájezd | známka | četnost závad |
|---|---|---|---|
| VW Transporter T5 | 23 000 km | 2 | 4,5 % |
| Mercedes Vito/Viano | 27 000 km | 3 | 11,2 % |
| Ford Transit | 26 000 km | 4 | 11,2 % |
| Fiat Ducato | 29 000 km | 5 | 17,5 % |