-
Během roku 2017 se začne prodávat hned několik aut s 10stupňovými převodovkami
-
Automat s 10 rychlostmi má připraven Ford, Toyota i Honda
-
Evropské prémiové značky si zatím chtějí vystačit s osmi- a devítirychlostními skříněmi
Není to tak dávno, co si i luxusní auta vystačila s pětistupňovými automaty. A sedmistupňový 7G-Tronic od Mercedesu dlouho působil jako roztomilá výstřednost. Časy se ale mění. Tlak na snižování emisí CO2 přiměl automobilky k hledání nejrůznějších způsobů, jak umožnit motoru pracovat v měřícím cyklu s co nejmenším zatížením. A protože nekonečné prodlužování stálého převodu by se negativně odrazilo na vnímané dynamice v reálném provozu, vydali se výrobci cestou zvyšování počtu rychlostních stupňů v samočinných skříních.
Osmistupňový automat ZF je dnes v prémiovém segmentu prakticky všudypřítomný. I DSG koncernu Volkswagen existuje v sedmistupňových variantách a Mercedes, Jeep nebo Range Rover počítají při řazení až do devíti. Ani to ale není konec. Rok 2017 bude ve znamení 10stupňových automatických převodovek.
Mezi prvními ohlásil takovou skříň Ford ve sportovním pick-upu F-150 Raptor. Dnes už víme, že ji dostane také modernizovaný Ford Mustang. Ford dodává tuto skříň konkurenční skupině GM, která ji bude montovat do několika svých modelů. Jedním z nich je třeba Chevrolet Camaro ZL1. Později přijdou na řadu mnohé další od Cadillaku Escalade až po (údajně) Corvette. GM na oplátku poskytne Fordu svoji devítistupňovou skříň, určenou pro modely s příčně uloženým motorem.
Rychlejší než dvouspojka
Planetová převodovka od Fordu má stejné zástavbové rozměry jako dříve používané 6st. a 8st. skříně. A údajně řadí rychleji než famózní dvouspojková převodovka PDK od Porsche. Změny rychlostních stupňů jsou o 26 až 36 procent rychlejší.
Doporučujeme: Manuální převodovka je vymírající druh. V USA ji mají jen 3 % nových aut
Zaoceánské kuriozity? Možná, ale ještě jsme neskončili. Deset stupňů bude mít také rychlostní skříň Direct Shift-10AT v luxusním sedanu Lexus LS nové generace. A Honda čerstvě ohlásila 10stupňovou převodovku pro Odyssey modelového roku 2018. Toto osmimístné MPV se sice v Evropě neprodává ani prodávat nebude, ale na rozdíl od výše uvedených případů to není sportovní nebo prémiový model a má poháněná výhradně přední kola. To naznačuje, že v dohledné budoucnosti se můžeme setkat s 10st. skříněmi v relativně obyčejných autech.
Mercedesu i ZF zatím stačí o převod méně
Převodovky s vysokým počtem rychlostních stupňů skutečně přispívají ke snižování cestovní spotřeby při zachování dynamiky při sportovní jízdě nebo v kopcovitém terénu. Naše zkušenosti se sedmi-, osmi- a devítistupňovými převodovkami v luxusních autech ukazují, že při správném naladění nemusí vysoký počet převodů a častější řazení působit o nic rušivěji než u šestistupňových automatů. Ostatně odstupňování „prostředních“ rychlostí bývá relativně konvenční a nejvyšší stupně si řídicí elektronika nechává jen pro klidnou jízdu ustálenou cestovní rychlostí.
Doporučujeme: Sedm skvělých ojetin s automatickou převodovkou
Navzdory všem vyjmenovaným novým modelům se ale z 10stupňových skříní běžná záležitost nestane. Alespoň ve v dohledné době. Společnost ZF (jako dominantní dodavatel prémiových značek) i Mercedes-Benz (který využívá vlastní řešení) se v minulých letech nechaly slyšet, že se to s počtem „kvaltů“ nemá přehánět. Devět je prý tak akorát.