Sedm častých způsobů, jak si zbytečně ničit auto

přidejte názor
Autor: Redakce

Ruku na srdce, každý máme nějaký ten zlozvyk. Někdo se rýpe prstem v nose, další si okusuje nehty... Činnosti, které bezmyšlenkovitě provádíme, se mohou týkat i způsobu, jakým se chováme za volantem svého auta a jenž našemu vozidlu může větší či menší měrou uškodit. Zvlášť pokud k určitým situacím dochází pravidelně, jak už to u zlozvyků bývá. Některé mohou být nebezpečné pouze pro auto a jeho komponenty, jiné i pro okolí. Často se o nich nedozvíte ani v autoškole, takže si je bez dozoru instruktora snadno a rychle vypěstujete nebo převezmete od ostatních řidičů. Ostatně napodobování je mechanismus, který funguje u lidí i zvířat. Auto je jenom stroj a jako takové potřebuje správné zacházení, aby fungovalo tak, jak má, a pokud možno co nejdéle.

1. Prudké rozjezdy a brzdění: styl brzda–plyn

Tento nešťastný způsob řízení praktikují nejen fanoušci filmové série rychle a zběsile. Plynulost při rozjezdu i zastavení šetří motor, palivo, pneumatiky, brzdové kotouče, destičky... celou řadu komponentů auta. Je zde i jiný aspekt, pokud budete s civilním autem, vybaveným normálními brzdovými destičkami, neustále prudce brzdit, v určitou chvíli zjistíte, že destičky ztratily schopnost tření. Dále se může začít vařit brzdová kapalina, v níž vzniknou bublinky, a v důsledku stlačitelnosti vzduchu pedál změkne. Samozřejmě v některých situacích je potřeba odpíchnout se svižně, abychom neohrozili ostatní, nebo prudce zabrzdit, například před zdí či neopatrným chodcem. Ale obecně lze doporučit co nejplynulejší jízdu a trochu přemýšlení dopředu.

2. Vytáčení zastudena: naplno a hned

dashboard-1866466

Známé vtipné říkadlo praví: Jen mu dej, dokud je studenej. Ale pro pohonnou jednotku to legrace není. Pokud začnete studený motor vytáčet ihned po startu, neprohřívá se rovnoměrně, což může způsobit zvýšené namáhání některých jeho částí. Nemluvě o tom, že zatím nedošlo k zahřátí oleje, který tak nemá optimální mazací vlastnosti. Z hlediska prohřátí motoru také není úplně dobrý nápad nechat ho běžet na volnoběh a jít se například nasnídat. K zahřátí dojde mnohem pomaleji, než kdybyste okamžitě vyjeli, nemluvě o zbytečně spáleném palivu a zápachu z výfuku, obtěžujícím vaše okolí.

3. Stání na spojce: připraven vyrazit

Zvláště méně zkušení řidiči jsou zvyklí držet spojku sešlápnutou například u semaforu. Jenže spojka je navržena tak, aby v nesepnutém stavu trávila jen minimum času. Pokud máte pedál často a zbytečně sešlápnutý, dochází k opotřebení přítlačného talíře spojky. Také není rozumné jen tak z nudy popojíždět dopředu motorem a dozadu gravitací před rozjezdem do kopce a spojku zbytečně pálit.

https://autobible.euro.cz/sedm-dopravnich-znacek-ktere-ridici-nejcasteji-ignoruji-chapou-spatne/

4. Přetěžování: To se vejde

Zvlášť při balení na dovolenou se často necháváme unést a překročíme maximální užitečnou hmotnost auta. To má vliv nejen na spotřebu, ale také na opotřebení podvozkových dílů, motoru i jízdní vlastnosti. Před cestou tedy doporučujeme bagáž alespoň orientačně zvážit.

5. Nezatahování ruční brzdy: přece si neochodím ručku...

Ohledně používání ruční brzdy najdete řadu různých názorů. Odpůrci tvrdí, že pokud ji pravidelně zatahujete, vytaháte si lanovody nebo že vám v zimě zamrzne. Když zajistíte auto s manuální převodovkou proti rozjetí pouze zařazením rychlostního stupně, jeho hmotnost se opírá o vnitřní mechanismus převodovky, navíc není skutečně zaručeno, že se nerozjede – například po nárazu jiného auta. U automatických převodovek sice existuje poloha P, po jejímž zařazení dojde k aktivaci parkovací západky, která zablokuje hřídel pevně spojenou s koly, pokud však auto například pravidelně parkujete v kopci a brzdíte ho pouze tímto způsobem, může dojít k poškození nebo posunutí západky, pak vám vůz ujede.

6. Ruka na řadicí páce: vždy ve střehu

Goodwood 2016_16 V12 Vantage S manual

Vždy nás pobaví, když vidíme řidiče rozvaleného za volantem s rukou na voliči automatu. U manuálu by se to možná dalo pochopit, ale takový stav by mohl ublížit komponentům převodovky. U některých typů může nastat situace, kdy stlačená řadicí páka vychýlí řadicí vidlice uvnitř převodovky. Jako následek toho by docházelo k soustavnému tření o synchronizační objímku. Což způsobí zbytečné opotřebení. Ohledně této problematiky se nedá paušalizovat a říkat, že by ruka položená na řadicí páce výrazně škodila každé převodovce, stejně však tvrdíme, že obě ruce patří na volant.

https://autobible.euro.cz/sedm-zbytecnych-pomocniku-prvku-vybavy-modernich-aut-ktere-nikdo-nepouziva/

7. Varovné symboly: vždyť to je jen pečené kuře...

010713mob_01

Když se rozsvítí kontrolka nízkého stavu paliva, řidiči většinou zpozorní. Řadu z nich však nechávají chladnými mnohem důležitější varovné symboly. Ony hrůzostrašné případy, kdy motorista přijede do servisu s přelepenou svítící kontrolkou motoru, která ho obtěžovala, se skutečně stávají. Další problém je, že řidiči často význam varovných kontrolek neznají, například že piktogram baterie může značit nejen chybu alternátoru s nedostatečným dobíjením, ale také s přebíjením, které jim následně zničí palubní elektroniku. Nebo si vyloží symbol olejničky jako nutnost olej dolít, přitom může jít o nízký tlak oleje a hrozící zadření motoru. Jistě, u novějších aut se může stát, že se hlášení problémů zblázní, i v takovém případě však lze jen doporučit kontrolu na diagnostice, která přesněji určí, o co jde a jak dále postupovat. Kdyby skutečně šlo o chybu systému, servis vás jí zbaví, pokud ne, ušetříte za následky problému, před kterým jste byli včas varováni.

  • Žádné názory
  • Našli jste v článku chybu?