Sedm ojetin s automatem od 30 do 100 000 Kč: Výběr bude obtížný

12.09.2018
5 nových názorů
Autor: Redakce
  • Ojetin s automatem najdete na českém trhu dost

  • Těch ucházejících a navíc levných je ale pomálu

  • Uspokojivá ojetina s automatem se dá koupit i za třicet tisíc

  • Na slušné auto ale potřebujete zhruba 80 000 Kč

  • Největším strašákem jsou samozřejmě opravy převodovky

Není to tak dávno, co byly vozy s automatickou převodovkou zcela okrajovou záležitostí. Jak se ale nabídka rozšiřuje a samočinné převodovky zdokonalují, dostávají se vozy s automatem mezi širokou veřejnost. Ne nadarmo se říká, že kdo si jednou dojíždění s automatem vyzkouší, už manuál chtít nebude.

Problém jsou ale finance. Samozřejmě můžete jít do showroomu a nové auto s automatem si koupit. Na českém trhu jich je dostatek a nejlevnější vyjde na něco málo přes dvě stě tisíc. Jenže pro někoho je to pořád moc a navíc takové auto často nesplňuje požadavky ani ne tak na dynamiku, jako hlavně na vnitřní prostor a výbavu. Takže nezbývá, než hledat mezi ojetinami.

Doporučujeme: Nejlepší ojetá auta do 100 000 Kč, která jsou levná na provoz

Ať se zas neopakujeme, ohledně výhod a nevýhod různých typů automatických převodovek vás odkážeme na starší článek Ojetiny s automatickou převodovkou: Kterou vybrat a kterou nechat být? A můžete si také připomenout sedm skvělých ojetin s automatickou převodovkou. Dnes se však podíváme na ojetá auta se samočinným řazením, která koupíte v nižší cenové relaci od 30 do 100 000 Kč.

1. Opel Corsa 1.2 Easytronic (od 30 000 Kč)

Opel Corsa (1) Corsu s Easytronicem poznáte podle této kulisy řazení. Klasický automat (ten mohla mít Corsa také) má tradiční volič s polohami P-R-N-D
Opel Corsa (2) Easytronic nebere slabé Corse výkon a nespolehlivý není. Akční člen spojky spolu s řídící jednotkou se dá opravit za asi sedm tisíc korun

Svého času nejlevnější auto se samočinným řazením na českém trhu se dá nyní pořídit za třicet tisíc. Je to snad nejlevnější možnost, jak se k automatu dostat, aniž by se musel majitel hned do oprav vysypat násobnými částkami. Samozřejmě v této cenové relaci nelze očekávat zázraky. Corsa „za třicet“ nebude nikdy žádná hitparáda. Na druhou stranu pokud nebude prorezavělá a převodovka bude řadit, potenciál levného přibližovadla v ní bude.

Robotizovaný pětistupňový manuál neohromí kvalitou ani rychlostí řazení (a podélně s ním zaparkovat v kopci je očistec), ale pokud funguje (vlastně se musí počítat jen s přirozenou omezenou životností spojky, která stojí asi 3200 Kč), představuje Corsa nejlevnější cestu k automatu. Ani atmosférická jednadvojka není špatný motor a statisticky patří Corsa C mezi ta spolehlivější auta.


2. Škoda Fabia 1.4 16V AT (od 40 000 Kč)

Skoda Fabia I (1) Za honosným chromovaným rámečkem se skrývá primitivní automat. Do Fabie ale stačí a je spolehlivý. Vyměňte v něm ihned olej
Skoda Fabia I (2) Dnes už je obtížné najít Fabii v nezuboženém stavu. Automat ale mívá menší nájezd a většinou lepší výbavu. K základnímu Classicu se nemontoval

První generace Fabie mohla mít automat k motoru 1.4 16V o výkonu 55 kW. Ten mnoho majitelů potrápil spotřebou oleje, ale kdo ho opravil, tak nemá moc důvodů ho už prodávat. Navíc archaický čtyřstupňový automat s měničem přežije celé auto. To spíše jedničková Fabia klekne na celkovou sešlost věkem a zanedbaný servis. Nespornou výhodou je, že na první Fabii seženete všechno a levně. Opravit ji umí snad každý vesnický kutil.

Doporučujeme: Test ojetiny – Škoda Octavia III je zase spolehlivé auto pro masy

Od čtyřstupňového automatu nečekejte zázraky. Bude to chtít vyměnit olej v převodovce, který je sice podle automobilky „doživotní“, ale přesto servisy doporučují každých 60 000 km jeho výměnu. Vyjde zhruba na tři tisíce Kč. Běžná spotřeba Fabie s automatem je ve městě 8 až 9 litrů. Počítejte také s horší pružností a dynamikou, ale do města a na krátké trasy to stačí. Pokud ještě celek vypadá slušně a základní mechanika funguje, kupujte.


3. Ford Mondeo 2.0 TDCI AT (od 50 000 Kč)

Ford Mondeo (1) Mondeo s automatem se sehnat dá, ale musí mechanicky fungovat. Opravy automatu jsou totiž nákladné a komplikované
Ford Mondeo Estate. Pokud však není Mondeo ve velkém napadeno korozí a motor TDCI je v dobré kondici, dává pořád tenhle stěhovák smysl

Druhá generace Fordu Mondeo (někdy mylně označována jako třetí) nemá na našem trhu moc dobrou pověst. Češi si tankováním špatné nafty a necitlivým zacházením zničili jinak solidní motory TDCI s, pravda, velmi citlivými vstřikovači. Kdo ale nedojil v JZD traktor, tankoval kvalitní naftu s aditivy a včas měnil olej, tomu většinou naftové Mondeo vydrželo... Ale pak ho stejně napadla koroze. Lidová slovesnost tak vytvořila pověry jako „Fordem tam a vlakem zpátky“. Za to všechno může právě tohle Mondeo. Nebo spíše jeho majitelé?

Ono zas tak špatné není. Dnes za padesát tisíc koupíte naftové Mondeo s automatem a pokud jeví známky bezproblémového fungování, ještě tak dva tři roky poslouží při základním servisu. Jenom pozor na automat. Nenechte si věšet bulíky na nos, že „tohle cukání dělá, to je normální“. Pětistupňová skříň JATCO vyžaduje profesionální servis a mnoha lidem se stalo, že neodborná snaha o výměnu oleje nebo menší opravu způsobila její totální kolaps. Rozborka u Fordu stojí deset tisíc, generálka skoro čtyřicet a celá nová převodovka 68 000 Kč.


4. Mazda 6 2.0i AT (od 80 000 Kč)

Mazda 6 (2) Za 80 tisíc sice nebude Mazda 6 vypadat jako nová, ale bude pořád jezdit. Pokud nerezaví a motor nekouří modrým dýmem, ještě poslouží
Mazda 6 (1) To, že po letech už bude starší automat trochu klouzat, moc lidí neřeší. Pokud nejeví akutní známky rozkladu, stačí měnit olej a jezdit

Mazda 6 rozhodně patří mezi ta spolehlivější auta, ale i ona dnes už často trpí na korozi. Zejména pokud se jedná o vozy ze spodního okraje cenového spektra. Za nějakých 80 000 korun se dá sehnat docela perspektivní kus, který by se ještě neměl rozpadnout před očima a jeho prahy by mohly unést tíhu vozu na zvedáku při výměně kola (což se třeba o starých BMW 5 E39 už říct nedá). Pokud jde o atmosférické motory, platí za spolehlivé, když se o ně majitel stará. No, však při testovací jízdě uvidíte a případně i ucítíte.

Doporučujeme: Test ojetiny: Mazda 3 nabízí poctivou atmosféru – řidičskou i motorovou

Slabší verze dvoulitru o výkonu 104 kW měla ještě čtyřstupňový automat, od června 2005 pak ještě k o 4 kW vyššímu výkonu dostala pětistupňový. Spolehlivé jsou oba, pokud v nich po zhruba 60 000 km vyměníte olej. Tahle auta mají při správném servisu potenciál najet stovky tisíc kilometrů bez závad, dokud je nesežere koroze. Jen počítejte, zejména u vytěžovaného kombi s automatem, se spotřebou okolo deseti litrů na 100 km.


5. Toyota Avensis 2.0i AT (od 85 000 Kč)

Toyota Avensis (1) Avensis svým anti-řidičským zaměřením od manuálního řazení přímo odpuzuje. Naštěstí je automat spolehlivý a auto také
Toyota Avensis (2) Většina Avensisů pod 100 000 Kč má vybydlený interiér a exteriér také není žádná sláva. Pokud ale jezdí, a to většinou jezdí, stojí za úvahu

Ano, pod sto tisíc koupíte i spolehliivou Toyotu, navíc Avensis s automatem je prostě pohodář, který sice nikoho řidičsky nenadchne, ale také neurazí. Dvoulitr při správném servisu vydrží léta a stovky tisíc kilometrů (které Avensis za 80 tisíc bude mít najeté minimálně tři) a klasický automat také vydrží, jestliže mu jednou za tři čtyři roky dopřejete nový olej.

Pokud za sebou auto nemá velkou bouračku a má transparentní minulost, není důvod se mu vyhýbat. Jen ale u Toyoty s nájezdem tří set tisíc kilometrů nečekejte, že to bude zcela bezproblémová „voňavka“. Sem tam zazlobí nějaká drobnost a čalounění sedadel nebo plasty v interiéru už budou mít nejlepší léta za sebou. No ale nekupte to za ty peníze!


6. VW Passat Variant 2.0 TDI DSG (od 90 000 Kč)

Volkswagen Passat Variant Najít dnes naftového Passata s transparentní minulostí a nestočeným tachometrem je prakticky nemožné. Pod sto tisíc Kč je rizikovost vysoká
VW Passat (2) Automat 6DSG je sám o sobě dobrý, ale s nájezdy okolo 250 000 km už budou mít spojky s mechatronikou to nejlepší za sebou

Kdo by nechtěl „pašíka v tédéíčku v kombíku v kůži v tramvaji po doktorovi z Německa“? Jenže to je právě ten problém. Passat za 90 000 korun s dieselem, v kombíku a s automatem koupíte, ale nečekejte, že u těch devadesáti tisíc to také zůstane. Předně je nutné počítat s tím, že takové auto nebude mít najeto 68 000 km, což všechny ty kusy „po důchodci a po doktorovi ze Švýcarska, pane“ mají.

Doporučujeme: Srovnání ojetin do 300 000 Kč – BMW 525d E60 vs Škoda Octavia III 2.0 TDI

I kdyby nakrásně dvoulitrové tédéíčko nemělo prasklou hlavu a netekl z něj olej, šestistupňové DSG už pravděpodobně bude mít nejlepší roky dávno za sebou. I když se spojky v olejové lázni chladí, skoro nikdo ji v pravidelných intervalech (60 000 km nebo tři roky) nemění. Je lepší udělat kompletní generálku. S novými spojkami a mechatronikou vyjde na zhruba 35 000 Kč u šikovného mechanika, ale raději počítejte s padesátitisícovou investicí u profíků, ať máte jistotu, že to zase deset let vydrží.


7. BMW 320i Touring E46 (do 100 000 Kč)

BMW 3 (2) Řadové šestiválce patří mezi spolehlivé motory, ale po nepečlivých majitelích často berou olej. Dá se do řešit. Automat se však opravuje draze
BMW 3 (1) Bavoráky té doby jezdí skvěle a verze kombi s automatem nebývají uhnané z okruhových akcí. Pozor ale na stav převodovky

BMW řady 3 E46 berme jako příklad premiových vozů. U starších BMW, Mercedesů a Audi jsou aut se samočinným řazením a atraktivními motorizacemi samozřejmě plné inzertní servery, ale kdo chce také náklady udržet pod kontrolou, musí vybírat obezřetně. Zejména u Audi a BMW se silnými turbodiesely mohou automaty hekat z posledního. Kompletní generálka celé převodovky pak snadno může stát stejně jako celá „výhodně koupená“ ojetina. Mercedes má převodovky vlastní a spolehlivější, ale rozhodně také levné a nesmrtelné nejsou.

Někdy jen pomůže výměna oleje v automatu, kterou pravděpodobně nikdo nikdy nedělal. U bavoráků je jinak nutné dát si u řady 3 E46 pozor na korozi, hlavně pod povrchem. A také na stav a uložení zadního zavěšení. Spotřeba oleje u benzinových šestiválců je poměrně běžná, ale ne neřešitelná. Pokud si chcete auto dlouho nechat, vyplatí se těch třicet tisíc do motoru investovat. Jestli má ale před sebou automat investici za čtyřicet tisíc, zvažte, zda není lepší se poohlédnout jinde. Vysypat se za sedmdesát tisíc do olítané E46 v kombíku bez valného investičního potenciálu moc smyslu nemá. To už musíte být hodně velký fanoušek značky.

Detox (neregistrovaný)
Tento článek měl smysl tak do 50 000 Kč nechápu jak může někdo srovnat korozi na mazde s BMW e39 které je tu od roku 96 dále zrovna e46 s 2.0 v benzínu a ještě za 100 000 Kč toto auto tu hodnotu nemá možná coupe s motorem 2.8l v manuálu tu hodnotu má ale určitě ne kombajn 2.0 IA
Petr Ježek (neregistrovaný)
Volvo S60 z první poloviny minulé dekády před faceliftem. Staré dobré Volvo, které i po letech díky perfektní ochraně spodku a robustním pětiválcům a celkově robustní a konstrukci s protikorozn ochranou vydrží při zacování základních pravidel poctivé údržby vše s nájezdem vysoko nad 500000 km. Pozor pouze na automaty Aisin, do roku 2003 trpěly konstrukční vadou, která vedla k ruchlému opotřebení přepouštěcích pístků. Brát nejlépe ty od roku 2004 nebo starší s již vyměněným Aisinem z roku 2004 a mladším.
Lukáš (neregistrovaný)
lepší zajít do nějakého většího autobazaru a vždy se nějaká pořádná ojetina v automatu najde :-)
  • Našli jste v článku chybu?