Seat Tarraco je po Škodě Kodiaq a Volkswagenu Tiguan Allspace už třetí velmi podobný model v nabídce skupiny Volkswagen. Velké, volitelně sedmimístné SUV logicky nepřináší žádné zásadní překvapení. Známá technická řešení ale přece jen servíruje zase trochu odlišným způsobem a v jiném balení. Na první seznamovací jízdy jsme vyrazili tradičně do okolí Barcelony, nedaleko níž má Seat svou základnu.
Než se dostaneme k jízdním dojmům, cenám a porovnání s konkurencí včetně té koncernové, připomeňme si nejdůležitější fakta. Tarraco stojí na platformě MQB. Při délce 4,7 metru je o čtyři centimetry delší než Kodiaq a vyrábí se ve Wolfsburgu. Seat Tarraco se bude nabízet s dvojicí zážehových a dvojicí naftových jednotek. Motory 1.5 TSI a 2.0 TDI (oba o výkonu 110 kW/150 k) spolupracují s manuální převodovkou a mají pohon přední nápravy. Slabší dvoulitrové TDI lze kombinovat i se sedmistupňovým DSG. Taková varianta pak nabídne rovněž pohon všech kol. Silnější diesel (140 kW/190 k), respektive dvoulitrové TSI (140 kW/190 k), dostanete s automatem a čtyřkolkou vždy. Podrobněji jsme se na technické údaje podívali už před dvěma týdny, když je Seat zveřejnil:
Design je samozřejmě podřízený platformě. To, co dává Tarracu identitu, je zejména tvarování přední a zadní části. Ve srovnání s menšími crossovery Ateca a Arona má velké SUV Seatu potlačenou spodní mřížku a naopak mnohem větší mřížku horní. Ta dostala navíc šestiúhelníkový tvar, výrazný výplet a silné chromované lemování. Novou formu má také kontura denního svícení v předních světlech. Dohromady to dává novou tvář značky Seat, kterou prý uvidíme i na dalších modelech. Vzadu se snaží „rodinné“ proporce auta trochu zmírnit červená lišta mezi koncovými světly. Rozdíly mezi Seatem Tarraco a jeho dvěma příbuznými ale nakonec nejlépe ukáží obrázky:
I palubní desku má Tarraco vlastní. Středová konzola a panel ovládání klimatizace jsou stejné jako v Tiguanu Allspace, Seat má ale jinak tvarovanou horní část palubní desky. Zatímco Allspace dostal obrazovku infortainmentu integrovanou do středového panelu a výdechy ventilace nad ní, v Tarracu najdeme výdechy pod dělící dekorační lištou a infotainment stojí samostatně, v dnes tolik módním stylu „a la tablet“. Digitální přístrojový panel před řidičem umožňuje přepínat mezi několika variantami vzhledu a hluboko v menu středové obrazovky objevíte i možnost zvolit si, co se má zobrazovat v polích uprostřed virtuálního rychloměru a otáčkoměru. Jízdní režimy se přepínají nikoliv tlačítkem, ale otočným ovladačem mezi sedadly (jako v Allspace).
U sedmimístného SUV hraje samozřejmě důležitou roli vnitřní prostor. Proto jsme si s sebou zabalili i náš laserové délkoměr a rovnou přeměřili kabinu Tarraca, abychom vám mohli nabídnout porovnání s Kodiaqem. Tiguan Allspace zatím bohužel v databázi nemáme, ale na revanš jsme do tabulek zařadili dva etablované mimoevropské konkurenty. Nejprve prostor pro cestující.
Seat Tarraco vs. Škoda Kodiaq vs. Hyundai Santa Fe vs. Mitsubishi Outlander: Srovnání vnitřního prostoru
Prostor pro cestující (cm) | Hyundai Santa Fe | Mitsubishi Outlander | Seat Tarraco | Škoda Kodiaq |
---|---|---|---|---|
PRVNÍ ŘADA SEDADEL | ||||
Šířka v úrovni loktů | 155 | 148 | 154 | 154 |
Prostor pro hlavu min. | 89 | 96 | 93 | 93 |
Prostor pro hlavu max. | 97 | 103 | 100 | 101 |
Délka sedáku | 51 | 49 | 50 | 47 |
Délka opěradla | 64 | 60 | 64 | 65 |
Rozsah podélného seřízení sedadla řidiče | 23 | 22 | 22 | 24 |
Rozsah výškového seřízení sedadla řidiče | 8 | 7 | 7 | 8 |
DRUHÁ ŘADA SEDADEL | ||||
Šířka v úrovni loktů | 152 | 147 | 151 | 151 |
Prostor pro hlavu | 93 | 100 | 96 | 94 |
Délka sedáku | 47 | 45 | 48 | 45 |
Délka opěradla | 64 | 62 | 62 | 65 |
Prostor pro nohy min. | 20 | 26 | 19 | 24 |
Prostor pro nohy max. | 43 | 43 | 41 | 42 |
Prostor pro nohy za 178cm řidičem | 23 | 24 | 26 | 26 |
Rozsah podélného seřízení sedadel | 14 | 27 | 14 | 18 |
TŘETÍ ŘADA SEDADEL | ||||
Šířka v úrovni loktů | 139 | 129 | 123 | 123 |
Prostor pro hlavu | 85 | 84 | 85 | 84 |
Délka sedáku | 43 | 39 | 35 | 35 |
Délka opěradla | 64 | 52 | 52 | 52 |
Prostor pro nohy min. | 20 | 11 | 23 | 20 |
Prostor pro nohy max. | 34 | 50 | 37 | 38 |
Všimněte si, že Kodiaq a Tarraco nejsou jednovaječná dvojčata. Třetí řada sedadel vypadá podobně, nejspíš je i sestavená ze stejných dílů. Sedadla v první i druhé řadě sedadel jsou však odlišně posazená do karoserie i odlišně tvarovaná. (Vzhledem ke stejnému místu výroby předpokládáme, že zde bude shoda s Tiguanem Allspace, který jsme ještě netestovali.) Z toho vyplývají trochu jiné prostorové poměry. Úplně vzadu si dospělý příliš nepohoví, to je jasné. Prostřední řada ale nabízí komfortní posezení s dostatkem místa před koleny a sedákem položeným dost vysoko na to, aby kolena netrčela nahoru.
Když jsou sedadla jinak umístěná v karoserii, je logické, že se to odrazí i ve velikosti zavazadlového prostoru. Konkrétně v délce ložné plochy, která při srovnatelné šířce a výšce ovlivní využitelný objem:
Prostor pro zavazadla (cm) | Hyundai Santa Fe | Mitsubishi Outlander | Seat Tarraco | Škoda Kodiaq |
---|---|---|---|---|
Šířka mezi bočnicemi | 112 | 100 | 100 | 101 |
Výška po roletu | 44 | 44 | 42 | 44 |
Délka ložné plochy 5 míst | 104 | 87 | 100 | 107 |
Délka ložné plochy 7 míst | 36 | 35 | 37 | 47 |
Výška nakládací hrany | 77 | 73 | 77 | 77 |
Šířka vstupního otvoru | 119 | 105 | 110 | 113 |
Výška vstupního otvoru | 96 | 88 | 88 | 81 |
Teoretický minimální kvádr 5 míst (dm3) | 513 | 383 | 420 | 475 |
Teoretický minimální kvádr 7 míst (dm3) | 177 | 154 | 155 | 209 |
Průřez nakládacího otvoru (m2) | 1,14 | 0,92 | 0,97 | 0,91 |
Využitelnost zavazadelníku v Seatu Tarraco bohužel komplikuje fakt, že podlaha je ještě o kus výš než samotná hrana nárazníku. Dobře je to vidět na následující fotce. Ale zase je šikovné, že díky tomu se pod podlahou najde místo na krycí roletu.
Z nabízených motorů jsme se ve Španělsku dostali za volant dvou dvoulitrů. Diesel 2.0 TDI ve variantě naladěné na 110 kW měl manuální převodovku a pohon předních kol. Není to kombinace, které bych sám dali v autě této třídy přednost. Motor se ale projevoval skvěle: pružný, silný, bez prodlevy a dokonce velmi příjemně znějící. Nežádoucí složky akustického spektra se tady podařilo potlačit dokonale. Na suchých silnicích s dobrým povrchem se tohle auto také výborně řídilo. Ochotně se skládalo i do ostrých, utažených zatáček a mělo řízení nejen přesné, ale také skvěle nakalibrované. Seat tvrdí, že Tarraco by mělo být sportovnější než oba sourozenci. Přitom tam, kde jsme jezdili, se zdálo, že ani proti komfortu odpružení nepůjde říct křivého slova. Uvidíme, jestli se tenhle velmi pozitivní dojem potvrdí i na českých silnicích. A třeba i v konfrontaci s Kodiaqem, který také vůbec nejezdí špatně.
Seat si navíc, na rozdíl od Koadiaqu, můžete koupit i se silným benzinovým motorem. Kdo by to dělal? Divili byste se. Velkoprostorová Alhambra s motorem 2.0 TSI se v Česku prodávala vždycky dobře a v případě Tarraca by se měl podíl této jednotky na prodejním mixu podle našich informací pohybovat okolo 15 procent. V ceníku ji ale zatím nenajdete.
Motor 2.0 TSI je zde naladěný na stejných 140 kW jako u nejsilnějšího dieselu. A také se bude nabízen výhradně v kombinaci s převodovkou DSG a pohonem všech kol. Takto poháněné Tarraco po silnici doslova letí, živější charakter a vyšší otáčky dávají jízdě návykový esprit. Benzin je holt benzin. Stojí ovšem za povšimnutí, že udávané zrychlení na 100 km/h je úplně stejné jako u 2.0 TDI 140 kW. Možná překvapivě se mi v tomto autě zdálo o něco méně povedené řízení. Bylo lehčí a ne tak intuitivní v první fázi nájezdu do zatáčky, kdy otáčíte volantem ze středové polohy. Čtyřkolka na suchu pochopitelně příliš ke slovu nepřijde. Jen při opravdu agresivních výjezdech z ostrých zatáček trochu pomůže impulzem k zadním kolům.
Na českém trhu začíná Seat Tarraco na částce 762 900 korun. Za tyto peníze dostanete motor 1.5 TSI o výkonu 110 kW, manuální převodovku a výbavu Style. Obsahuje přední sedadla s nastavitelnou bederní opěrkou (ne, to ani dnes není samozřejmost), sklopné stolky na opěradlech, kožený paket, full-LED světlomety, systém Lane Assist i spoustu dalších položek. Tahle základní výbava věru není moc „základní“. Stupeň Xcellence přidává navíc 19“ kola, adaptivní tempomat, třízónovou klimatizaci nebo sportovní sedadla. Za třetí řadu sedadel se nicméně připlácí, a to 20 500 Kč. Připlatit musíte i za upgrade infotainmentu o navigaci „Plus“, pokud chcete používat zrcadlení chytrého telefonu. Toto privilegium vyjde na 18 000 Kč, protože navigace „standard“ stojí 10 900 a komě Apple CarPlay a Android Auto umí to samé co Plus za 28 900.
Za velmi rozumných 13 + 6 tisíc dostanete dvě sady asistenčních systémů, které dohromady obsahují, nádech, hlídání mrtvého úhlu, upozornění na projíždějící vozidla vzadu při couvání, automatické přepínání dálkových světel, proaktivní přednárazový systém, asistent pro jízdu v koloně, rozpoznávání dopravních značek a Emergency Assist (systém umožňující bezpečné zastavení vozidla i v případě kolapsu řidiče).
Nejdražší Tarraco v aktuálním českém ceníku je 2.0 TDI 140 kW DSG 4WD Xcellence za 1 044 900 korun. Kompletní český ceník si můžete stáhnout přímo u nás:
Prodejci Seatu přijímají objednávky na model Tarraco už teď. První auta by měla dorazit v průběhu prvního čtvrtletí příštího roku. Další podrobnosti o novém velkém SUV značky Seat si můžete přečíst v press kitu:
A nezapomeňte si projít velkou fotogalerii pod následující tabulkou technických údajů dvou motorizací, se kterými jsme se na mezinárodní prezentaci svezli.
Technické údaje | Seat Tarraco 2.0 TDI 110 kW | Seat Tarraco 2.0 TSI DSG |
---|---|---|
MOTOR | ||
Konstrukce: | řadový čtyřválec, uložený vpředu napříč | řadový čtyřválec, uložený vpředu napříč |
Plnění: | přeplňování výfukovým turbodmychadlem | přeplňování výfukovým turbodmychadlem |
Zdvihový objem válců (cm3): | 1968 | 1984 |
Vrtání x zdvih (mm): | 81 x 95,5 | 82,5 x 92,8 |
Kompresní poměr: | 16,2 : 1 | 11,65 : 1 |
Ventilový rozvod: | DOHC, 4 ventily na válec | DOHC, 4 ventily na válec |
Nejvyšší výkon (kW/min-1) | 110/3500-4500 | 140/4200-6000 |
Nejvyšší točivý moment (N.m/min-1): | 340/1750-3000 | 320/1500-4100 |
Převodovka: | šestistupňová manuální | sedmistupňová dvouspojková |
Poháněná kola: | přední | všechna čtyři |
JÍZDNÍ VÝKONY | ||
Akcelerace 0-100 km/h (s): | 9,8 | 8,0 |
Nejvyšší rychlost (km/h): | 202 | 211 |
Spotřeba paliva WLTP (l/100 km): | 5,7-6,4 | - |
ROZMĚRY A HMOTNOSTI | ||
Délka (mm): | 4735 | 4735 |
Šířka bez zrcátek (mm): | 1839 | 1839 |
Výška (mm): | 1658 | 1658 |
Rozvor náprav (mm): | 2790 | 2790 |
Rozchod kol vpředu (mm): | 1575 | 1585 |
Rozchod kol vzadu (mm): | 1564 | 1574 |
Poloměr otáčení (m): | 6,0 | 6,0 |
Provozní hmotnost bez řidiče (kg): | 1660 | 1733 |
Nejvyšší přípustná hmotnost (kg): | 2410 | 2520 |
Objem zavazadlového prostoru (l): | 700 | 700 |
Objem palivové nádrže (l): | 58 | 50 |
PODVOZEK A PNEUMATIKY | ||
Podvozek vpředu: | zavěšení McPherson | zavěšení McPherson |
Podvozek vzadu: | víceprvkové zavěšení | víceprvkové zavěšení |
Řízení: | hřebenové s elektromechanickým posilovačem | hřebenové s elektromechanickým posilovačem |
Standardní rozměr pneumatik: | 215/65 R17 | 215/65 R17 |