Seat Tarraco není čistý klon Kodiaqu. K Allspace má blíž (první dojmy)

přidejte názor
Autor: Redakce
  • Seat Tarraco navazuje na technicky příbuzné modely Škoda Kodiaq a Volkswagen Tiguan Allspace

  • Je to velké SUV s délkou 4,7 m a až sedmi místy

  • Mezi pěti nabízenými motory nechybí benzinový dvoulitr o výkonu 140 kW

  • České ceny začínají na 762 900 za Tarraco 1.5 TSI s předním pohonem a výbavou Style

Seat Tarraco je po Škodě Kodiaq a Volkswagenu Tiguan Allspace už třetí velmi podobný model v nabídce skupiny Volkswagen. Velké, volitelně sedmimístné SUV logicky nepřináší žádné zásadní překvapení. Známá technická řešení ale přece jen servíruje zase trochu odlišným způsobem a v jiném balení. Na první seznamovací jízdy jsme vyrazili tradičně do okolí Barcelony, nedaleko níž má Seat svou základnu.

IMG_0928 Nově tvarované přední partie v budoucnu uvidíme i na dalších modelech Seatu. Novou tvář značky charakterizuje potlačení spodní mřížky, zvětšení a zvýraznění té horní a nový světelný podpis LED denního svícení

Než se dostaneme k jízdním dojmům, cenám a porovnání s konkurencí včetně té koncernové, připomeňme si nejdůležitější fakta. Tarraco stojí na platformě MQB. Při délce 4,7 metru je o čtyři centimetry delší než Kodiaq a vyrábí se ve Wolfsburgu. Seat Tarraco se bude nabízet s dvojicí zážehových a dvojicí naftových jednotek. Motory 1.5 TSI a 2.0 TDI (oba o výkonu 110 kW/150 k) spolupracují s manuální převodovkou a mají pohon přední nápravy. Slabší dvoulitrové TDI lze kombinovat i se sedmistupňovým DSG. Taková varianta pak nabídne rovněž pohon všech kol. Silnější diesel (140 kW/190 k), respektive dvoulitrové TSI (140 kW/190 k), dostanete s automatem a čtyřkolkou vždy. Podrobněji jsme se na technické údaje podívali už před dvěma týdny, když je Seat zveřejnil:

Seat Tarraco: Technické údaje, srovnání se Škodou Kodiaq a víc než stovka nových fotek
Přečtěte si také:

Seat Tarraco: Technické údaje, srovnání se Škodou Kodiaq a víc než stovka nových fotek

Design je samozřejmě podřízený platformě. To, co dává Tarracu identitu, je zejména tvarování přední a zadní části. Ve srovnání s menšími crossovery Ateca a Arona má velké SUV Seatu potlačenou spodní mřížku a naopak mnohem větší mřížku horní. Ta dostala navíc šestiúhelníkový tvar, výrazný výplet a silné chromované lemování. Novou formu má také kontura denního svícení v předních světlech. Dohromady to dává novou tvář značky Seat, kterou prý uvidíme i na dalších modelech. Vzadu se snaží „rodinné“ proporce auta trochu zmírnit červená lišta mezi koncovými světly. Rozdíly mezi Seatem Tarraco a jeho dvěma příbuznými ale nakonec nejlépe ukáží obrázky:

Škoda Koadiaq vs Seat Tarraco vs Volkswagen Tiguan, rozdíly v karoseriích Z profilu je dobře vidět, že na rozdíl od Kodiaqu (nahoře) mají obě ve Wolfsbugu vyráběná SUV prakticky shodnou „plechařinu“. Víčko nádrže na Tiguanu Allspace (dole) si odmyslete. Obrázek je stranově převrácený, protože jsme v archivu nenašli profil z pravé strany. Kliknutím zvětšíte

I palubní desku má Tarraco vlastní. Středová konzola a panel ovládání klimatizace jsou stejné jako v Tiguanu Allspace, Seat má ale jinak tvarovanou horní část palubní desky. Zatímco Allspace dostal obrazovku infortainmentu integrovanou do středového panelu a výdechy ventilace nad ní, v Tarracu najdeme výdechy pod dělící dekorační lištou a infotainment stojí samostatně, v dnes tolik módním stylu „a la tablet“.  Digitální přístrojový panel před řidičem umožňuje přepínat mezi několika variantami vzhledu a hluboko v menu středové obrazovky objevíte i možnost zvolit si, co se má zobrazovat v polích uprostřed virtuálního rychloměru a otáčkoměru. Jízdní režimy se přepínají nikoliv tlačítkem, ale otočným ovladačem mezi sedadly (jako v Allspace).

Škoda Kodiaq vs Seat Tarraco vs VW Tiguan Allspace – srovnání palubních desek Na dveřích vidíme podobné díly, každý ze sourozenců si však vysloužil vlastní palubní desku s odlišným tvarováním i rozložením prvků. Kodiaq (nahoře) má jinou středovou konzolu než Tarraco (uprostřed) a Tiguan Allspace. Kliknutím zvětšíte

U sedmimístného SUV hraje samozřejmě důležitou roli vnitřní prostor. Proto jsme si s sebou zabalili i náš laserové délkoměr a rovnou přeměřili kabinu Tarraca, abychom vám mohli nabídnout porovnání s Kodiaqem. Tiguan Allspace zatím bohužel v databázi nemáme, ale na revanš jsme do tabulek zařadili dva etablované mimoevropské konkurenty. Nejprve prostor pro cestující.

Seat Tarraco vs. Škoda Kodiaq vs. Hyundai Santa Fe vs. Mitsubishi Outlander: Srovnání vnitřního prostoru

Prostor pro cestující (cm) Hyundai Santa Fe Mitsubishi Outlander Seat Tarraco Škoda Kodiaq
PRVNÍ ŘADA SEDADEL
Šířka v úrovni loktů 155 148 154 154
Prostor pro hlavu min. 89 96 93 93
Prostor pro hlavu max. 97 103 100 101
Délka sedáku 51 49 50 47
Délka opěradla 64 60 64 65
Rozsah podélného seřízení sedadla řidiče 23 22 22 24
Rozsah výškového seřízení sedadla řidiče 8 7 7 8
DRUHÁ ŘADA SEDADEL
Šířka v úrovni loktů 152 147 151 151
Prostor pro hlavu 93 100 96 94
Délka sedáku 47 45 48 45
Délka opěradla 64 62 62 65
Prostor pro nohy min. 20 26 19 24
Prostor pro nohy max. 43 43 41 42
Prostor pro nohy za 178cm řidičem 23 24 26 26
Rozsah podélného seřízení sedadel 14 27 14 18
TŘETÍ ŘADA SEDADEL
Šířka v úrovni loktů 139 129 123 123
Prostor pro hlavu 85 84 85 84
Délka sedáku 43 39 35 35
Délka opěradla 64 52 52 52
Prostor pro nohy min. 20 11 23 20
Prostor pro nohy max. 34 50 37 38

Všimněte si, že Kodiaq a Tarraco nejsou jednovaječná dvojčata. Třetí řada sedadel vypadá podobně, nejspíš je i sestavená ze stejných dílů. Sedadla v první i druhé řadě sedadel jsou však odlišně posazená do karoserie i odlišně tvarovaná. (Vzhledem ke stejnému místu výroby předpokládáme, že zde bude shoda s Tiguanem Allspace, který jsme ještě netestovali.) Z toho vyplývají trochu jiné prostorové poměry. Úplně vzadu si dospělý příliš nepohoví, to je jasné. Prostřední řada ale nabízí komfortní posezení s dostatkem místa před koleny a sedákem položeným dost vysoko na to, aby kolena netrčela nahoru.

Seat Tarraco_106 Samostatně stojící obrazovka infotainmentu je zasazená do velké černé plochy, aby vypadala větší, ale nenechte se zmást. Má relativně skromnou úhlopříčku 8 palců. Zato ji ale dostanete už ve standardu v rámci infotainmentu „Media System Plus“ s osmi reproduktory a Bluetooth

Když jsou sedadla jinak umístěná v karoserii, je logické, že se to odrazí i ve velikosti zavazadlového prostoru. Konkrétně v délce ložné plochy, která při srovnatelné šířce a výšce ovlivní využitelný objem:

Prostor pro zavazadla (cm) Hyundai Santa Fe Mitsubishi Outlander Seat Tarraco Škoda Kodiaq
Šířka mezi bočnicemi 112 100 100 101
Výška po roletu 44 44 42 44
Délka ložné plochy 5 míst 104 87 100 107
Délka ložné plochy 7 míst 36 35 37 47
Výška nakládací hrany 77 73 77 77
Šířka vstupního otvoru 119 105 110 113
Výška vstupního otvoru 96 88 88 81
Teoretický minimální kvádr 5 míst (dm3) 513 383 420 475
Teoretický minimální kvádr 7 míst (dm3) 177 154 155 209
Průřez nakládacího otvoru (m2) 1,14 0,92 0,97 0,91

Využitelnost zavazadelníku v Seatu Tarraco bohužel komplikuje fakt, že podlaha je ještě o kus výš než samotná hrana nárazníku. Dobře je to vidět na následující fotce. Ale zase je šikovné, že díky tomu se pod podlahou najde místo na krycí roletu.

Seat Tarraco_119 Podlaha zavazadlového prostoru je výš než nakládací hrana nárazníku. Alespoň je ale pod ní místo na krycí roletku. Dělená, sklopná a posuvná sedadla ve 2. řadě se u Tarraca dodávají standardně, za třetí řadu se připlácí

Z nabízených motorů jsme se ve Španělsku dostali za volant dvou dvoulitrů. Diesel 2.0 TDI ve variantě naladěné na 110 kW měl manuální převodovku a pohon předních kol. Není to kombinace, které bych sám dali v autě této třídy přednost. Motor se ale projevoval skvěle: pružný, silný, bez prodlevy a dokonce velmi příjemně znějící. Nežádoucí složky akustického spektra se tady podařilo potlačit dokonale. Na suchých silnicích s dobrým povrchem se tohle auto také výborně řídilo. Ochotně se skládalo i do ostrých, utažených zatáček a mělo řízení nejen přesné, ale také skvěle nakalibrované. Seat tvrdí, že Tarraco by mělo být sportovnější než oba sourozenci. Přitom tam, kde jsme jezdili, se zdálo, že ani proti komfortu odpružení nepůjde říct křivého slova. Uvidíme, jestli se tenhle velmi pozitivní dojem potvrdí i na českých silnicích. A třeba i v konfrontaci s Kodiaqem, který také vůbec nejezdí špatně.

media_1544516572671_PARCOUR006 O terénních schopnostech Tarraca se nás Seat snažil přesvědčit na uměle vybudované trati z dřevěných překážek
media_1544516674709_PARCOUR026 Nájezdové úhly jsou 19,1° vpředu a 21,4° vzadu. Přechodový úhel má hodnotu 19,1°a světlá výška činí 201 mm

Seat si navíc, na rozdíl od Koadiaqu, můžete koupit i se silným benzinovým motorem. Kdo by to dělal? Divili byste se. Velkoprostorová Alhambra s motorem 2.0 TSI se v Česku prodávala vždycky dobře a v případě Tarraca by se měl podíl této jednotky na prodejním mixu podle našich informací pohybovat okolo 15 procent. V ceníku ji ale zatím nenajdete.

IMG_0944 Režimy digitálních přístrojů: základní…
IMG_0945 s mapou roztaženou přes celou 10,25" obrazovku…
IMG_0946 …a alternativní hranatější vzhled „budíků“

Motor 2.0 TSI je zde naladěný na stejných 140 kW jako u nejsilnějšího dieselu. A také se bude nabízen výhradně v kombinaci s převodovkou DSG a pohonem všech kol. Takto poháněné Tarraco po silnici doslova letí, živější charakter a vyšší otáčky dávají jízdě návykový esprit. Benzin je holt benzin. Stojí ovšem za povšimnutí, že udávané zrychlení na 100 km/h je úplně stejné jako u 2.0 TDI 140 kW. Možná překvapivě se mi v tomto autě zdálo o něco méně povedené řízení. Bylo lehčí a ne tak intuitivní v první fázi nájezdu do zatáčky, kdy otáčíte volantem ze středové polohy. Čtyřkolka na suchu pochopitelně příliš ke slovu nepřijde. Jen při opravdu agresivních výjezdech z ostrých zatáček trochu pomůže impulzem k zadním kolům.

IMG_0947 Do hlavních sekcí infotainmentu se lze rychle dostat tlačítky
IMG_0949 Nastavení doplňkových informací v přístrojovém štítu
IMG_0950 Úhel natočení kol a kompas, na jiné obrazovce je i sklonoměr
IMG_0953 Manévrování nejen v terénu usnadni 360° soustava kamer

Na českém trhu začíná Seat Tarraco na částce 762 900 korun. Za tyto peníze dostanete motor 1.5 TSI o výkonu 110 kW, manuální převodovku a výbavu Style. Obsahuje přední sedadla s nastavitelnou bederní opěrkou (ne, to ani dnes není samozřejmost), sklopné stolky na opěradlech, kožený paket, full-LED světlomety, systém Lane Assist i spoustu dalších položek. Tahle základní výbava věru není moc „základní“. Stupeň Xcellence přidává navíc 19“ kola, adaptivní tempomat, třízónovou klimatizaci nebo sportovní sedadla. Za třetí řadu sedadel se nicméně připlácí, a to 20 500 Kč. Připlatit musíte i za upgrade infotainmentu o navigaci „Plus“, pokud chcete používat zrcadlení chytrého telefonu. Toto privilegium vyjde na 18 000 Kč, protože navigace „standard“ stojí 10 900 a komě Apple CarPlay a Android Auto umí to samé co Plus za 28 900.

Za velmi rozumných 13 + 6 tisíc dostanete dvě sady asistenčních systémů, které dohromady obsahují, nádech, hlídání mrtvého úhlu, upozornění na projíždějící vozidla vzadu při couvání, automatické přepínání dálkových světel, proaktivní přednárazový systém, asistent pro jízdu v koloně, rozpoznávání dopravních značek a Emergency Assist (systém umožňující bezpečné zastavení vozidla i v případě kolapsu řidiče).

Nejdražší Tarraco v aktuálním českém ceníku je 2.0 TDI 140 kW DSG 4WD Xcellence za 1 044 900 korun. Kompletní český ceník si můžete stáhnout přímo u nás:

Ceník Seat Tarraco ke stažení

Prodejci Seatu přijímají objednávky na model Tarraco už teď. První auta by měla dorazit v průběhu prvního čtvrtletí příštího roku. Další podrobnosti o novém velkém SUV značky Seat si můžete přečíst v press kitu:

Otevřít tiskovou zprávu

A nezapomeňte si projít velkou fotogalerii pod následující tabulkou technických údajů dvou motorizací, se kterými jsme se na mezinárodní prezentaci svezli.

Technické údaje Seat Tarraco 2.0 TDI 110 kW Seat Tarraco 2.0 TSI DSG
MOTOR
Konstrukce: řadový čtyřválec, uložený vpředu napříč řadový čtyřválec, uložený vpředu napříč
Plnění: přeplňování výfukovým turbodmychadlem přeplňování výfukovým turbodmychadlem
Zdvihový objem válců (cm3): 1968 1984
Vrtání x zdvih (mm): 81 x 95,5 82,5 x 92,8
Kompresní poměr: 16,2 : 1 11,65 : 1
Ventilový rozvod: DOHC, 4 ventily na válec DOHC, 4 ventily na válec
Nejvyšší výkon (kW/min-1) 110/3500-4500 140/4200-6000
Nejvyšší točivý moment (N.m/min-1): 340/1750-3000 320/1500-4100
Převodovka: šestistupňová manuální sedmistupňová dvouspojková
Poháněná kola: přední všechna čtyři
JÍZDNÍ VÝKONY
Akcelerace 0-100 km/h (s): 9,8 8,0
Nejvyšší rychlost (km/h): 202 211
Spotřeba paliva WLTP (l/100 km): 5,7-6,4 -
ROZMĚRY A HMOTNOSTI
Délka (mm): 4735 4735
Šířka bez zrcátek (mm): 1839 1839
Výška (mm): 1658 1658
Rozvor náprav (mm): 2790 2790
Rozchod kol vpředu (mm): 1575 1585
Rozchod kol vzadu (mm): 1564 1574
Poloměr otáčení (m): 6,0 6,0
Provozní hmotnost bez řidiče (kg): 1660 1733
Nejvyšší přípustná hmotnost (kg): 2410 2520
Objem zavazadlového prostoru (l): 700 700
Objem palivové nádrže (l): 58 50
PODVOZEK A PNEUMATIKY
Podvozek vpředu: zavěšení McPherson zavěšení McPherson
Podvozek vzadu: víceprvkové zavěšení víceprvkové zavěšení
Řízení: hřebenové s elektromechanickým posilovačem hřebenové s elektromechanickým posilovačem
Standardní rozměr pneumatik: 215/65 R17 215/65 R17
  • Žádné názory
  • Našli jste v článku chybu?