Nedlouho po výrazně modernizované Octavii G-Tec, kterou jsme si minulý týden už představili v podrobném redakčním testu, přichází s podobnou sadou změn také technicky příbuzný Seat Leon. Automobilka ho nyní označuje Leon TGI Evo. Nejvýraznější novinkou je nahrazení předchozího motoru 1,4 novou patnáctistovkou, která pracuje v Millerově cyklu. Nový motor je o 20 koní výkonnější než dříve. Na rozdíl od Octavie ho lze kombinovat nejen se sedmistupňovým automatem DSG, ale i se šestistupňovou manuální převodovkou. Zajímavostí je, že motor přeplňuje turbodmychadlo s proměnnou geometrií, což je jinak u zážehových motorů krajně neobvyklé (kvůli příliš vysoké teplotě výfukových plynů).
Uspořádání palivových nádrží kopíruje Octavii. I zde najdeme dvě kompozitové nádrže u zadní nápravy a jednu ocelovou pod zadním sedadlem. Na plyn lze podle homologačního cyklu WLTP ujet až 440 km, devítilitrová benzinová nádrž ho pak prodlouží na celkových 580. Přepínání proběhne automaticky, jakmile se plynové nádrže o celkové kapacitě 17,3 kg vyprázdní.
S Leonem TGI Evo jsme se poprvé velmi krátce zvedli v rámci prezentace pro česká média. Logicky bychom mohli zopakovat to, co jsme napsali u Octavie. Reakce na plyn je subjektivně velmi vlažná, reálná dynamika ale zase tak špatná není a motor vynahrazuje ospalé reakce velmi vysokou kultivovaností. Tak hladce a tiše váš diesel běžet neumí. S manuální převodovkou má navíc řidič přece jen větší motivaci i chuť sám pracovat s pásmem využitelných otáček než v Octavii s automatem. Krátký testovací okruh s výrazným převýšením jsem objel s indikovanou průměrnou spotřebou 4,1 kg/100 km.
TIP: Tématu aut na stlačený zemní plyn se věnujeme dlouhodobě. Všechny naše články o něm najdete pod štítkem CNG
Leon TGI Evo se bude dodávat ve výbavových liniích Reference FR a Xcellence, a to ve variantách hatchback i kombi. Příplatek oproti ekvivalentní benzinové motorizaci činí nějakých padesát tisíc, tedy podobně jako u dieselu. Oproti němu má CNG výhody v podobě tiššího chodu, čistšího složení výfukových emisí a především provozních nákladů. Až bude jednou stlačený zemní plyn zatížen podobnou spotřební daní jako nafta a benzin, bude to jiné, ale dnes stále platí a ještě pár let platit bude, že s autem na CNG lze jezdit s náklady zhruba 1 Kč/km.
Vedle Leonu nabízí Seat ve variantách TGI rovněž modely Ibiza a Arona, další se připravují. Další podrobnosti o Leonu TGI Evo se dočtete v tiskové zprávě: