Tříválcová Škoda Fabia Combi, která nám dělala společnost od loňského podzimu, už je zhruba dva měsíce vrácená a od začátku června má také nového majitele. Nám ovšem v redakci volné místo příliš dlouho nezůstalo. Nedlouho po vrácení modrého kombíku dorazil opět na půl roku Seat Ibiza. Znovu se budeme bavit o motoru 1.0 TSI, přesto o úplně identickou záležitost nejde. Tahle Ibiza totiž umí spalovat CNG.
Protože se na našem trhu Seat Ibiza aktuální generace už s dieselovým motorem nenabízí, představuje právě provedení 1.0 TGI zajímavou náhradu. Jenže stejně jako v případě dieselů, ani zde nic nedostanete zadarmo. Motor spalující CNG je vlastně druhý nejslabší tříválec v nabídce (66 kW/90 k), ale stojí nejvíc. V testované výbavě Style (druhá úroveň) vyjde na 403 900 Kč. Oproti variantě 1.0 TSI (85 kW/115 k) je dražší o 49 000 Kč. Mimochodem, za 410 900 Kč si můžete koupit vrcholné FR s motorem 1.5 TSI o výkonu 110 kW (150 k). Vlivem několika příplatkových prvků se cena konkrétního testovaného exempláře vyšplhala na 498 500 Kč, což není úplně málo.
Doporučujeme: Škoda Fabia Combi 1.0 TSI — Jaký byl půlrok ve společnosti benzinového tříválce?
Co za to? Především nízké provozní náklady. Z testu Škody Octavia Combi 1.4 TSI G-Tec víme, že u CNG opravdu není nereálné přiblížit se k hranici jedné koruny na kilometr. Ibiza 1.0 TGI disponuje nádrží na CNG o objemu 12 kg, takže za „plnou“ zaplatíte necelých 300 Kč. Dosavadní krátké zkušenosti ukazují, že na plyn lze bez problémů ujet 250 km, při troše snahy i víc. Teoreticky by mělo být možné ujet až 360 km. Ibize ale stále zůstala také čtyřicetilitrová nádrž na benzin, takže dohromady má tohle malé auto dojezd kolem osmi set kilometrů. Primárně motor vždy spaluje CNG. Na benzin se přepne až ve chvíli, kdy plyn dojde. Jakmile ho doplníte, opět se systém automaticky vrátí k CNG. Manuálně mezi oběma palivy přepínat nemůžete. Na spotřebu, dojezd a vůbec provozní náklady se samozřejmě během dlouhodobého testu podíváme podrobněji.
Parametry Seatu Ibiza 1.0 TGI jsou 66 kW (90 k) a 160 Nm, přičemž vůz používá pětistupňovou manuální převodovku. Už z toho je zřejmé, že si ho s nějakou Cuprou určitě nespleteme, ale realita zas tak hrozná není. Na dálnici lze bez problémů držet tempo kolem 150 km/h a protože jsou převody hodně dlouhé (při 150 km/h netočí motor na pětku ani 3500 ot./min), uvnitř panuje příjemné ticho. Zvykat jsem si ale musel na rozjezdy z místa, protože motor nemá v nízkých otáčkách velkou sílu. Když zařadíte dvojku moc brzy, budete čekat velmi dlouho, než malá pohonná jednotka nabere dech a probudí se k životu. Při výjezdech do kopce (jako třeba u mého domu) je potřeba motor více vytočit.
Doporučujeme: Test Seat Ibiza 1.0 TSI — Velký prostor v malém balení
Přesednutí z Fabie do Ibizy přineslo svá velká pozitiva. Španělská novinka postavená na platformě MQB je uvnitř výrazně širší a má výrazně lepší podvozek. A v zatáčkách je znát, že ostré tempo má i tenhle kompaktní ekolog ve svých genech. Naproti tomu tu jsou také jistá negativa týkající se hlavně výbavy. Testovaná Ibiza je dražší, než byl modrý mladoboleslavský kombík, ale například nemá bezklíčkové odemykání, parkovací kameru nebo startování tlačítkem.
Podobně jako Škoda Fabia Combi 1.0 TSI nám bude dělat i Seat Ibiza 1.0 TGI společnost po dobu šesti měsíců, takže pokud vás něco konkrétního zajímá, teď je ta správná chvíle se zeptat. Času na zkoušení všeho možného je víc než dost. Samozřejmě nebude chybět tradiční měření výkonu, dynamiky i vnitřního prostoru, podrobněji se podíváme na techniku, kterou si TGI vozí navíc oproti klasickému TSI, stejně jako na porovnání dlouhodobé spotřeby i nákladů s dlouhodobými výsledky dříve testované Fabie. A nebojte, v rámci dlouhodobého testu už brzy ty nálepky z auta sundáme, abychom zjistili, jak vůz vlastně vypadá „v civilu“.
Technické údaje | Seat Ibiza 1.0 TGI |
---|---|
MOTOR | |
Konstrukce: | řadový přeplňovaný zážehový tříválec, uložený vpředu napříč |
Plnění: | přeplňování výfukovým turbodmychadlem typu |
Zdvihový objem válců (cm3): | 999 |
Vrtání x zdvih (mm): | 74,5 x 76,4 |
Kompresní poměr: | 10,5 : 1 |
Ventilový rozvod: | DOHC, 4 ventily na válec |
Nejvyšší výkon (kW/min-1) | 66 / 5800 - 6200 |
Nejvyšší točivý moment (N.m/min-1): | 160 / 1900 - 3500 |
Převodovka: | pětistupňová manuální |
Poháněná kola: | přední |
JÍZDNÍ VÝKONY | |
Akcelerace 0-100 km/h (s): | 12,1 |
Nejvyšší rychlost (km/h): | 180 |
Spotřeba paliva město/mimo město/kombinovaná (l/100 km) | 6,3 /4,3/5,0 |
Spotřeba CNG město/mimo město/kombinovaná (kg/100 km) | 4,2/2,7/3,3 |
ROZMĚRY A HMOTNOSTI | |
Délka (mm): | 4059 |
Šířka (mm): | 1780 |
Výška (mm): | 1444 |
Rozvor náprav (mm): | 2564 |
Rozchod kol vpředu (mm): | 1525 |
Rozchod kol vzadu (mm): | 1505 |
Provozní hmotnost DIN (kg): | 1164 |
Nejvyšší přípustná hmotnost (kg): | 1640 |
Objem zavazadlového prostoru (l): | 262/1072 |
Objem palivové nádrže (l+kg): | 40 + 12 |
PODVOZEK A PNEUMATIKY | |
Podvozek vpředu: | zavěšení McPherson |
Podvozek vzadu: | torzní příčka |
Řízení: | hřebenové s elektromechanickým posilovačem |
Brzdy vpředu: | 256 x 22 |
Brzdy vzadu: | 228 x 42 |
Standardní rozměr pneumatik vpředu: | 185/65 R15 |
Standardní rozměr pneumatik vzadu: | 185/65 R15 |
[su_hello-bank-calculator]