Norský velkoobchodní prodejce ASKO hodlá v rámci svých činností pro rozvoz zboží v norském Oslu využívat dvě elektrická nákladní vozidla Scania. Tento pilotní projekt představuje další milník ve spolupráci mezi společnostmi Scania a ASKO v oblasti elektrifikovaných řešení pro těžkou dopravu.
Výsledky provozu hybridních vozidel Scania, využívajících v centrech měst elektrický režim, jsou pozitivní, takže dává smysl začít při distribuci zboží ve městech používat plně elektrická nákladní vozidla. Se stávající technologií akumulátorů mohou být elektrická nákladní vozidla provozována jen na kratší vzdálenost a musí být dostupné možnosti pro nabíjení jejich akumulátorů. Při distribuci zboží ve městech lze akumulátory nabíjet během nakládání nebo vykládání zboží.
Dvě nákladní vozidla, plánovaná k nasazení do provozu společností ASKO, mají akumulátory s kapacitou 165 kWh, které zajišťují dojezd 120 km a nabíjejí se s výkonem 130 kW.
„Z dlouhodobého hlediska bude elektrifikace klíčem k dosažení udržitelného systému dopravy i v případě těžkých vozidel. Na cestě k tomuto cíli je však důležitá neustálá spolupráce v oblasti zákaznického vývoje, která nám umožní zajistit, aby technické řešení nejen fungovalo a elektřina používaná k nabíjení akumulátorů pocházela z obnovitelných zdrojů, ale abychom především porozuměli dopadu tohoto řešení na veškeré činnosti zákazníků. Proto nás tento další projekt se společností ASKO velmi těší,“ říká vedoucí prodeje a marketingu ve společnosti Scania Karin Rådströmová.
Společnost Scania uvádí, že plánuje pokračovat v investicích do vývoje elektrifikace a nebude dlouho trvat, než dosáhneme bodu zvratu, kdy se elektrifikace těžké nákladní dopravy stane pro zákazníky dobrou investicí. Tento projekt získal finanční podporu od organizace Enova, což je státní podnik ve vlastnictví ministerstva životního prostředí a klimatu v Norsku. „Společnost Scania se aktivně podílela na vývoji akumulátorů a vodíkových článků v rámci jak našeho vlastního výzkumu, tak i prostřednictvím partnerství a spolupráce se zákazníky,“ říká Rådströmová.
Práce ve společnosti Scania je jako vždy založena na modulárním přístupu. V plně elektrických nákladních vozidlech, nasazených do provozu společností ASKO, je v rámci hnacího ústrojí spalovací motor nahrazen elektromotorem, k jehož napájení slouží akumulátory.
Fakta o vozidle
Max. technická hmotnost: 27 tun
Konfigurace: 6×2*4
Hnací ústrojí: trakční elektromotor s výkonem 290 kW/trvalým výkonem 245 kW, dvoustupňová převodovka, maximální točivý moment 2200 N.m
Akumulátory: Li-ion s kapacitou 165 kWh
Nabíjení: max. výkon 150 kW DC (CCS)
Dojezd: 120 km
Pomocný elektrický pohon: 15 kW