Jména nástavbářů nejsou zdaleka tak viditelná jako jména výrobců podvozků. Na první pohled každý vidí, že jede popelářská Scania. Nikdo se však už tolik nezabývá tím, kdo vdechl danému vozidlu jeho funkčnost. A právě bez funkční nástavby by podvozek nebyl ničím.
Scania připravila v Jihlavě v prostorách svého obchodního a servisního zastoupení zajímavou akci, kdy na svých podvozcích představila několik aplikací pro provoz v komunálních službách. Ukázaly se zde podvozky všech tří nabízených modelových řad L, P a G s pěti různými aplikacemi nástaveb. V jednom šiku zde stála tři různá vozidla pro svoz komunálního odpadu, jeden zametací vůz a jeden kontejnerový podvozek.
Den není tak dlouhý, aby bylo možné se detailně seznámit s pěti relativně složitými technickými konstrukcemi, a tak jsme si pro bližší seznámení vybrali v našich očích dva nejzajímavější vystavené automobily: zametací nástavbu Bucher postavenou na podvozku Scania P250 a nástavbu Terberg pro svoz odpadu na podvozku L320. A abychom nezůstali žádné modelové řadě nic dlužni, krátce jsme se na závěr akce svezli s podvozkem Scania G360 s multifunkční nástavbou od společnosti K-tech.
Zametací Scania P250
Podvozek Scania P250 je vybavený sedmilitrovým šestiválcem s automaticky řazenou osmistupňovou převodovkou Opticruise. Zametací nástavba Bucher CityFant 6000 H s hydrostatickým pohonem nástavby a hydrostatickým pojezdem v pracovním režimu (tj. při zametání) je rozhodně technickou zajímavostí. Nástavba je potom vybavena oboustranným zametáním, tedy sací hubice s talířovým kartáčem jsou jak na levé, tak i pravé straně vozidla, přičemž středový válcový kartáč je směrově přetáčecí. Součástí nástavby je zásobník na smetky o objemu 6 m3 z nerezového materiálu. Na zkrápění kartáčů a sací cesty je k dispozici nádrž na 1950 litrů vody. Nástavba má dva vodní okruhy, nízkotlaký na zkrápění sací cesty a kartáčů, dále pak vysokotlaké čerpadlo a mycí lišty na domývání přemetené stopy pro dokonalé dočištění komunikace. Zametat a domývat komunikaci lze současně a přirozeně také i samostatně. Zadní sací hadice slouží pro vysávání např. kanálových vpustí anebo nečistot mimo komunikaci. Hodí se na hromady listí, štěrku, jiné hrubé nečistoty, rozbité sklo na autobusových zastávkách, na prostory za svodidlem a pro mnoho dalších účelů.
Kromě běžného zametání a čištění komunikací je nástavba certifikována dle jednotného testu EU|nited čtyřmi hvězdičkami, tj. je nejúčinnější v redukování prachových částic PM2,5 a PM10. Částice menší než 10 µm (PM10) se mohou usazovat v průduškách a způsobovat zdravotní problémy.
Usednout za volant tohoto automobilu je zajímavé už jen z toho důvodu, že na místo řidiče nastupujete nezvykle pravými dveřmi. Je to logické, protože řidič zametacího vozidla musí mít dokonalý přehled zejména o dění blízko chodníku. A tak díky samočinně řazené převodovce jen stačilo hlídat si odstup od krajnice na pravé straně a bylo jen dílem chvíle, než jsme získali důvěru v to, že levá část vozidla se nepohybuje v protisměru. Kabina podvozku Scania skýtá v každém ohledu tolik komfortu, jak odpružením, tak i nízkou hladinou hluku, že řidič vozidla má k dispozici příjemné pracovní prostředí.
Scania L320 pro svoz odpadu
Povozek Scania L320 je vybavený devítilitrovým pětiválcem s automaticky řazenou 12stupňovou převodovkou Opticruise. Nástavba na svoz odpadu Terberg RosRoca Olympus 20W s vyklápěčem TCH-DH potom vyniká kromě vysokého pracovního výkonu také svou nízkou stavbou, která jen o málo převyšuje výšku kabiny.
Pod názvem Olympus 20W se skrývá W jako Wide, což značí šířku nástavby 2530 mm, číselné označení 20 pak ukazuje na vlastní objem zásobníku 20 m3. Oblé boky nástavby jsme popisovali již mnohokrát, zásadní však je, že celý bok je z jednoho kusu materiálu, což zaručuje hladkost zásobníku a jak jeho lepší plnění, tak především bezproblémové vyprazdňování, čemuž také napomáhá kýlový tvar jeho dna. Nakládací vana s lisovacím mechanismem typu lineární pres má objem 2,6 m3, což z nástavby dělá nejvýkonnější model ve standardní modelové řadě, co se týká absorpční kapacity (objem odpadu slisovaný během jednoho cyklu). V nabídce je ještě větší velkoobjemová vana, ale ta se běžně kombinuje s industriálním vyklápěčem na svoz velkoobjemových kontejnerů. Dělený vyklápěč Terberg TCH-DH s oboustranným ovládáním s vysokou nakládací hranou a se závěsy pro svoz odpadu s vyšším obsahem popele obslouží všechny běžné popelnice a kontejnery EN 840-1, 840-2 a 840-3, tedy od objemu 80 litrů až do objemu 1300 litrů. Vyklápěč je uchycený na otevíratelném DIN rámu, lze ho tak otevřít jako vrata, což usnadňuje vkládání objemného odpadu přímo do nakládací vany.
Ale zpět k vozidlu. Scania nové generace s kabinou typu L, která je předsazená před přední nápravu, optimalizuje rozložení zatížení na jednotlivé nápravy. Přední převis je sice o něco kratší nežli zadní (2:3 m), ale i tak při manévrování zadní převis kopíruje obrysové poloměry celého vozidla lépe, nežli je tomu u vozidel se standardní kabinou, kde si řidič musí více nadjíždět. Řidič má z kabiny excelentní výhled, je mnohem blíže chodcům, cyklistům a městskému provozu. Rozvor náprav činí 3550 mm + 1350 mm, všechny nápravy jsou pneumaticky odpružené, což skýtá flexibilitu v nastavení výšky vozidla.
Instalovaný pětiválec vyniká kultivovaností chodu, a pokud může mít někdo na poslech pocit, že zde jeden válec chybí, pak je to jen velmi subjektivní dojem, který bezprostředně po rozjezdu zmizí. Motor překvapí hodnotami točivého momentu při nízkých otáčkách a spolu s dobře fungující převodovkou utváří z tohoto vozidla zdařilý celek.
Značka Scania nemusí skrývat oprávněné ambice získat v segmentu komunální dopravy vyšší tržní podíl. Na cestě za obchodním úspěchem splňuje první z předpokladů, kterým jsou technická řešení. Dalším předpokladem je cena vyvážená k nabízené užitné hodnotě a rozhodující slovo bude mít spokojenost zákazníků, jejich důvěra a šířící se dobré jméno její nabídky.