Rychlý test BMW i3 94 Ah 2018: Změny, které ani nebyly potřeba

přidejte názor
Autor: Redakce

+

  • Od roku 2013 i3 vůbec nezestárla 
  • Zajímavá dynamika
  • Velmi pěkný interiér
  • Můžete si pořídit i spalovací generátor 

  • Vyšší cena 
  • Někdy nepraktické dveře
  • Čtyřmístný interiér 

BMW i3 by asi skalní fanoušci aut typu M3 E46 nejradši v nabídce značky neviděli, ale jak už to v dnešní době chodí, důležitá jsou prodejní čísla. A ta hovoří jasně. První čistě elektrické BMW představuje docela zajímavý prodejní úspěch. V našich končinách ho zas tak často nepotkáte, nicméně vzhledem k velikosti trhu se modelu i3 daří i v ČR. Za prvních šest měsíců letošního roku zde bylo registrováno 66 exemplářů, což je víc než v případě Nissanu Leaf a dvojnásobně více než u Hyundai Ioniq Electric. V sousedním Německu jde od roku 2014 o nejprodávanější elektromobil vůbec.

Jedním z hlavních důvodů je bezesporu velmi futuristický design, který od světové premiéry (to se psal rok 2013) vůbec nezestárl. I v dnešní době, kdy je na trhu mnohem více elektrických aut,  pořád působí hatchback postavený na velkých a skoro až absurdně úzkých kolech jak posel z budoucnosti. Právě proto loňská modernizace vzhled nezměnila.

Doporučujeme: BMW i3 má za sebou facelift a dostalo i sportovní verzi

Tedy abychom byli úplně přesní, ona ho trochu změnila, ale upřímně. Bez pomoci oficiální tiskové zprávy by se rozdíly hledaly jen těžko. Však to můžete posoudit sami na přiložených fotkách (nová verze je vlevo, původní vpravo):

BMW i3-11 DSC0412 BMW i3-3 DSC0414

Nejviditelnější novinkou jsou přepracované nárazníky. Pozornější čtenáři si možná všimli přítomnosti diodových světel u novějšího exempláře, které jsou aktuálně standardem. Od loňského faceliftu také má i3 černě lakované přední sloupky i oblouk střechy a na víko pátých dveří se nastěhovala chromovaná lišta. Nabídka barev byla obohacena o červenou a modrou metalízu (Melbourne a Imperial). Našeho testovacího exempláře se žádná z těchto dvou barevných novinek netýká, stejně jako se nás netýká největší novinka modernizace – sportovní provedení i3s, kde jsou změny na karoserii ještě o něco výraznější.

Uvnitř stále stejně krásný 

Zpracování interiéru patří bezesporu k silnějším stránkám BMW i3. Nevybavuji si jiné elektrické auto, které by uvnitř působilo tak originálně. Leaf nebo třeba nový Hyundai Kona Electric jsou v interiéru naprosto obyčejné (což je logické, protože to oficiálně nejsou prémiové modely, byť jejich cena rozhodně lidová není), Tesla může po stránce dílenského zpracování jen závidět a ani Jaguar I-Pace v tomto směru na i3 nestačí. Takže se opět nelze divit tomu, že BMW toho moc nezměnilo.

BMW i3-32 Vylepšený multiemdiální systém opatřený obrazovkou s vyšším rozlišením je jednou z mála věcí, kterou facelift změnil uvnitř
BMW i3-29 Další novinkou je čalounění, které dostal i testovaný exemplář, nebo možnost připlatit si za modré bezpečnostní pásy

Novinky jsou v podstatě jen dvě. K dispozici je nové čalounění „hnědá Solaric“, které  kombinuje přírodní kůži s textilním materiálem. Výsledek si můžete prohlédnout na fotkách. Přepracován byl rovněž multimediální systém iDrive. Ve variantě s navigací Professional využívá displej o velikosti 10,25 palce s rozlišením zvýšeným na 1440 x 540. Úprav se dočkalo také rozhraní samotné. Teď vládnou dlaždice. Výsledek je velmi funkční a přehledný – kromě jiného i díky zachování velkého otočného ovladače. Další novinky už jsou vyloženě kosmetické. Třeba možnost připlatit si za modré bezpečnostní pásy.

Doporučujeme: Jaguar I-Pace je všehoschopný elektromobil, který může nahradit běžná auta (první jízdní dojmy)

Vše ostatní známe z minulosti. BMW v interiéru i3 sází ve velkém na recyklované plasty a obnovitelné materiály (zejména dřevěné dekory vypadají fakt dobře), posaz za volantem je vyšší a ovládání vyžaduje trochu zvyku. Jednou z nevýhod vozu je pouze čtyřmístný interiér a také koncepce dveří. Pokud je kolem auta hodně místa, je absence středového sloupku a protisměrně otevírané dveře výhodou. Jenže ve stísněných městských prostorách se vám může snadno stát, že přední pár dveří nebude možné dostatečně otevřít. Pak se do druhé řady prostě nedostanete.

V létě zvládne 200 km snadno

Parametry elektrického motoru pohánějícího zadní nápravu BMW i3 se loňskou modernizací u základní verze 94 Ah nezměnily. Pořád se bavíme o výkonu 125 kW (170 k) a točivém momentu 250 Nm. Naproti tomu i3s posílila na 135 kW (184 k) a 270 Nm. I standardní i3 ale umí být velmi svižným automobilem. Vždyť zrychlení z nuly na 100 km/h proběhne už za 7,3 s.

Doporučujeme: Elektromobily produkci CO2 nesníží, dokud se bude elektřina vyrábět hlavně z uhlí

Dojezd coby tradiční otázka podobných testů jsme v minulosti řešili u BMW i3 94 Ah (baterie mají kapacitu 33 kWh) podrobně. A protože baterií se modernizace nedotkla, můžeme s klidným svědomím zopakovat, že mnichovský elektromobil tehdy zvládl pouze 149,1 km, než se zcela vybil. Jenže test probíhal v zimě za špatného počasí. Omlazenou verzi jsme zkoušeli v červenci a ujet na jedno nabití 200 km nebylo vůbec nic složitého. Podle cyklu NEDC byste měli zvládnout až 300 km. Ale to se budete muset sakra snažit.

I v České republice se postupně objevují nová místa pro dobíjení. Třeba v pražských Průhonicích můžete bezplatně zapojit svůj elektromobil do rychlonabíjecí stanice. Zcela vybité i3 pak stačí nákup trvající 40 minut, aby se nabila

Od minulého testu se ale přece jen trochu změnily podmínky pro dobíjení. Minimálně v okolí Prahy vyrostlo několik nových dobíjecích stanic. Třeba já jsem díky tomu získal kousek od svého bydliště veřejnou rychlonabíjecí stanici (50 kW), která stojí u Lidlu v Průhonicích a je bezplatná. Do i3 se podařilo dostat za devět minut a 35 sekund 7,1 kWh, což znamenalo nabití baterie z 53 % procent na 74 %. Z podobných stanic trvá nabití od nuly na 80 % 39 minut.

Doporučujeme: Elektrický srovnávací test — Hyundai Ioniq Electric vs. BMW i3 94 Ah vs. Nissan Leaf 30 kWh

I jízdně zůstala základní i3 v podstatě stejná (sportovní verze používá jiné pružiny, tlumiče i stabilizátory), nové je ovšem nastavení stabilizace a kontroly trakce. BMW i3 mělo dříve občas tendenci nechat proklouznout zadní kola, a to třeba i při rekuperaci, kdy se ve městě kola dostala na tramvajové koleje. Nové nastavení je přísnější. Režim Dynamic Traction Control (DTC) pak údajně vylepšuje rychlé průjezdy zatáček a dokonce dovolí na kluzkém povrchu přetáčivé smyky. Upřímně jsem si toho při testu nevšiml, nebo nebyla silnice dostatečně mokrá. Každopádně podobné snahy jsou u standardní verze BMW i3 proti její přirozenosti.

Přímou konkurenci stále nemá 

Krátké svezení s BMW i3 bylo dobrou připomínkou toho, co malý mnichovský elektromobil nabízí. Protože vůz za pět let od premiéry vůbec nezestárl a hlavně se mu pořád neobjevila přímá konkurence, modernizace byla jen detailní. Kdyby BMW žádné změny neudělalo, prodejním výsledkům by to asi zásadně neublížilo.

BMW i3-15 BMW i3-14 BMW i3-8 BMW i3-36

BMW i3 si tak pořád může užívat svou pozici mimo hlavní proud. Hatchbacky typu Renaultu Zoe nebo Nissanu Leaf jsou příliš obyčejné a na pohled nudné, Jaguar I-Pace zase podstatně dražší a o Tesle vůbec nemá význam v kontextu i3 mluvit. Zajímavou konkurencí by teoreticky mohl být Hyundai Kona Electric, který patrně bude stát podobné peníze, ale nabídne praktičtější interiér a hlavně mnohem vyšší dojezd. Nějak si ovšem nedovedu představit zákazníka pokukujícho po BMW, jenž by nakonec koupil Hyundai.

A protože se všeobecně s touto modernizací nic moc nezměnilo, pořád platí, že za elektrickou specialitu od BMW si budete muset poněkud připlatit. Pokud nebudete mít štěstí a díky nějakému dotačnímu programu vám na prémiovou „čistou“ mobilitu nepřispějí daňoví poplatníci. Testovaná verze 94 Ah coby nejlevnější možnost stojí minimálně milion a čtrnáct korun k tomu. S další výbavou se pak snadno dostanete na 1,3 milionu.

Víte, co si můžete koupit za 1,3 milionu? Třeba BMW M240i...


Cena testované motorizace: 1 014 000 Kč
Cena včetně příplatkové výbavy: 1 312 350 Kč


Technické údaje BMW i3 94 Ah
MOTOR
Konstrukce: synchronní elektromotor s permanentním magnetem
Nejvyšší výkon (kW): 125
Nejvyšší točivý moment (N.m): 250
Typ akumulátorů lithium-iontové
Kapacita akumulátorů (kWh) 33
Převodovka: jednostupňový redukční převod
Poháněná kola: zadní
JÍZDNÍ VÝKONY
Akcelerace 0-100 km/h (s): 7,3
Nejvyšší rychlost (km/h): 150
Spotřeba paliva město/mimo město/kombinovaná (kWh/100 km): 13,1
Maximální dojezd (km): až 300
ROZMĚRY A HMOTNOSTI
Délka (mm): 3999
Šířka (mm): 1775
Výška (mm): 1578
Rozvor náprav (mm): 2570
Rozchod kol vpředu/vzadu (mm): 1571/1576
Provozní hmotnost (kg): 1440
Nejvyšší přípustná hmotnost (kg): 1760
Objem zavazadlového prostoru (l): 260/1100
PODVOZEK A PNEUMATIKY
Zavěšení vpředu: vzpěry McPherson
Zavěšení vzadu: víceprvkové
Pneumatiky vpředu: 175/55 R20
Pneumatiky vzadu: 175/55 R20

[su_hello-bank-calculator]

  • Žádné názory
  • Našli jste v článku chybu?