Minulý týden proběhla médii zpráva o tom, že by se měla v českých dálničních tunelech zvýšit maximální povolená rychlost z dosavadních 80 km/h na 100 km/h. Jako první o tom informoval iRozhlas. Podle něj by se mohlo začít jezdit 100 km/h už letos v tunelu Valík na D5. Podrobnější dotazování odpovědných institucí ale ukázalo, že realita rozhodně není tak žhavá. Zatím není jisté ani to, zda záměr bude vůbec schválen. Proto lze jen velmi těžko odhadovat, kdy by mohl být převeden do praxe.
Doporučujeme Komentář — Řídím rád, ale příchodu autonomního řízení se nemohu dočkat
Jak určitě víte, v českých dálničních tunelech je maximální povolená rychlost 80 km/h. V okolních státech se jezdí běžně i víc, přičemž některé tunely jsou viditelně horší než ty, které známe z České republiky. Technický stav i zabezpečení českých tunelů by zvýšení rychlosti umožňoval. Jak nám řekl mluvčí ŘSD Jan Rýdl, do tunelů a jejich zabezpečení byly investovány nemalé prostředky, které by měly také přinést vyšší komfort pro řidiče v podobě rychlejšího průjezdu.
V současnosti ŘSD zpracovává potřebnou dokumentaci. K té se musí vyjádřit Ministerstvo vnitra, které poskytne vlastní stanovisko. Toto stanovisko ale není pro MDČR závazné. Konečné rozhodnutí bude právě na ministrovi dopravy.
„Jedná se o projekt ŘSD, který teprve budeme posuzovat. Ministerstvo dopravy bude hodnotit, zda tento krok je odůvodněný a neohrozí bezpečnost silničního provozu. Jednalo by se v důsledku o tzv. opatření obecné povahy, tzn. že k věci se bude vyjadřovat také Ministerstvo vnitra. Zatím je věc za nás ještě předčasné dále komentovat,“ odpověděl na otázku, jaký je názor MDČR na zvýšení rychlosti v dálničních tunelech a jak moc je reálné, že by k takové věci nakonec opravdu mohlo dojít, Zdeněk Neusar z tiskového oddělení MDČR.
Doporučujeme Pražský magistrát vyzývá: Nekupujte si Škodu Karoq ani Škodu Kodiaq
Ke zvýšení rychlosti se vyjádřila na náš dotaz také policie. „V současné době máme informace o zpracovávání dokumentace a případné změny kategorizace týkající se Vámi zmiňovaného tunelu. Obecně jsou tunely označovány jako riziková místa a z pohledu PČR je stávající úprava dostačující,“ napsala Eva Kropáčková z odboru tisku a prevence policejního prezidia.
Zajímavé je, že tiskový mluvčí ŘSD Jan Rýdl nechtěl oficiálně říci, zda se zvýšení rychlosti bude týkat nejprve právě tunelu Valík na D5. Policie to ale ve své odpovědi nepřímo potvrdila.
Každopádně z vyjádření MDČR, ŘSD i Ministerstva vnitra vyplývá, že nejde o příliš aktuální záležitost. Podklady se teprve připravují a tisková mluvčí Ministerstva vnitra zatím nemá informace o tom, že by je MDČR oslovilo se žádostí o stanovisko (MDČR na dotaz, zda už to udělalo, neodpovědělo). Podle vyjádření Jana Rýdla z ŘSD zatím projednávání této věci s dotčenými orgány ani nezačalo, takže je předčasné odhadovat, kdy by mohli reálně řidiči jezdit v dálničních tunelech rychlostí 100 km/h.