Vážně míněná i humorná srovnání různých druhů dopravy jsme viděli už mnohokrát. Je to mediálně vděčné a většinou není problém vymyslet test tak, aby vyšel, jak si jeho pořadatel přeje. Ať už ve prospěch kola, auta nebo hromadné dopravy. Většina takovýchto zkoušek se nicméně odehrává na krátkých trasách, u nás typicky v Praze. Analytik Jindra Lacko na to šel jinak.
Položil si otázku, jak dlouho trvá, než se z různých míst České republiky dostane člověk do Prahy na Pankrác. Jednou hromadnou dopravou, podruhé autem. Podrobnosti zveřejnil na svém blogu spolu s výsledky vizualizovanými ve formě mapy. Zelené oblasti jsou ty, odkud se dostanete do Prahy rychleji vlakem nebo autobusem. Červené znázorňují náskok auta. Čím tmavší barva, tím větší náskok.
Co je rychlejší: vzít auto, nebo se svézt hromadnou dopravou?
Aneb srovnání doby trvání cesty do Prahy na Pankrác z 6392 obcí a městských částí ČR. https://t.co/exgeJmHbaT pic.twitter.com/hmYFW7wmiY— Jindra Lacko (@jladata) September 7, 2018
Na pohled je to jednoznačné. Jak uvádí i sám Jindra Lacko, s výjimkou několika měst na drážním koridoru mezi Prahou a Ostravou je auto vždy rychlejší. Někdy i velmi výrazně. Což pro někoho nemusí být rozhodující. „Tyto řádky vznikají ve vlaku na cestě do Kolína, který sice jede o pět minut pomaleji nežli by trvala srovnatelná cesta autem, ale zato nabízí mnohem produktivnější trávení času nežli tupé kroucení volantem v koloně :),“ uvádí v závěru svého příspěvku sám autor mapy.
Pokud jde ale čistě o rychlost přepravy, je zjevné, že veřejná doprava není automobilu rovnocenná. My ještě dodáme, že srovnání by pravděpodobně vyznělo ještě výrazněji v neprospěch hromadné dopravy, kdyby se jako cíl zvolilo odlehlé místo dejme tomu někde v srdci Vysočiny nebo v okrajových částech země.
Kompletní mapu s možností přiblížení si prohlédněte přímo na blogu Jindry Lacka.