Ruská invaze v roce 1968: Tanky T-54 a T-55 jako hlavní síla okupačních vojsk

21.08.2018
7 nových názorů
Autor: Redakce
  • Tanky T-54 a T-55 byly hlavní oporou vojsk Varšavské smlouvy

  • Samozřejmě byly také výzbroji ČSLA

  • Staly se symbolem invaze a okupace v srpnu 1968

  • Dodnes tyto tanky slouží v armádách po celém světě

Vpád vojsk pěti armád států Varšavské smlouvy v srpnu 1968 je jednou z nejtemnějších událostí moderních českých dějin. Z těch zhruba 6300 tanků, které v noci na 21. srpna 1968 překročily československé hranice, byl nejpočetněji obsazen univerzální sovětský tank T-54 a T-55.

Vývoj nové generace sovětského tanku začal už v roce 1943 v Charkovské konstrukční kanceláři jako odpověď na tehdejší moderní německé tanky Tiger a Panther. Nejprve se vycházelo z osvědčeného designu tanku T-34, ale místo Christieho podvozku použitého u tanku T-34 bylo zvoleno odpružení pomocí zkrutných tyčí. Podvozek tak měl menší prostorové nároky a tank mohl být nižší – tvořil menší terč.

T54 a T55 (2) Hořící invazní tank v Praze. Oficiálně si invaze vojsk států Varšavské smlouvy vyžádala 108 mrtvých, pozdější propočty mluví o 137 obětech
T54 a T55 (4) Sovětský tank hlídkuje 21. srpna 1968 v Praze. Vojska Varšavské smlouvy přiznala 104 mrtvých ve vlastních řadách (foto: František Dostál)

Mezityp tank T-44 především testoval nové uspořádání podvozku. Vznikly jen necelé dvě tisícovky kusů. Výroba ověřovacích sérií nové generace tanku označeného jako T-54 se rozjela roce 1945, v roce 1947 se rozjíždí sériová výroba naplno. Zatímco mezityp T-44 používal ještě starší typ kanónu z T-34, nová generace už dostala 100mm kanón D-10. Původně se zamýšlel 122mm kanón, ale použit nakonec nebyl.

Doporučujeme: Sovětská auta, která se proháněla na našich silnicích za socialismu

Moskvic 2140

Tank T-54 měl čelní pancíř o síle 120 až 200 mm, nejsilnější pancéřování mělo tloušťku 203 mm. Nízká čelní plocha a šikmé pancéřování zaručovalo zlepšenou ochranu. Posádku tvoří minimálně tři, nejčastěji ale čtyři muži a k obraně tanku v souboji zblízka proti pěchotě slouží kulomet Gorjunov SG-43 v ráži 7,62x54R. Druhou univerzální zbraní montovanou na věži a používanou i k protiletecké obraně tanku je těžký kulomet DŠK vz. 1938 v ráži 12,7x108 mm.

T54 a T55 (11) Tanky T-54 se „osvědčily“ už v roce 1956 při potlačování Poznaňského povstání v Polsku, kdy bylo vyhlášeno stanné právo a zabito 78 civilistů
T54 a T55 (8) Tanky T-54 a T-55 byly konstrukčně prakticky totožné. K pohonu sloužil naftový dvanáctiválec 38,8 l o výkonu 589 koní

K pohonu tanků T-54 a T-55 sloužil dieselový dvanáctiválec o objemu 38,8 l o normovaném výkonu 433 kW (589 k). Převodovka byla synchronizovaná pětistupňová se zpátečkou. Hlavní palivová nádrž měla objem 580 litrů, přídavná externí nádrž mohla mít objem až 320 l a ještě šlo tank vybavit dodatečnou externí nádrží na 400 l. Ta mohla být použita i k tvorbě kouřové clony. Dojezd tanku byl až 600 km.

Doporučujeme: Nejbizarnější ruská terénní vozidla, která projedou úplně všude

M62

Výhodou tanku T-54 a modernějšího T-55 byla nízká hmotnost 36,6 tuny a relativně kompaktní rozměry. Z toho plynula dobrá obratnost a lepší průchodnost těžkým terénem (tank se například tolik nebořil do bahna). Tank dosahoval nejvyšší rychlosti 48 km/h, v terénu se pohyboval maximálně třicítkou. Mezi nevýhody se řadí velice stísněný prostor pro posádku, nechráněné uložení munice a tradičně potřeba vyvinout velké ovládací síly k obsluze tanku.

V letech 1947 až 1983 bylo vyrobeno 83 000 tanků T-54 a T-55, pokud budou započteny i odvozené licenční typy, tak celkový počet vyrobených kusů překročí 100 000. Tank dodnes zůstává ve službě mnoha armád, i v Evropě. Paradoxně byl „okupační“ tank T-54 a T-55 i ve výzbroji Československé lidové armády v roce 1968. Proto musely být okupační tanky zřetelně označeny, aby nedošlo při případném střetnutí ke střelbě na spřátelené jednotky.

Peter Molnár (neregistrovaný)
Ach, Holešov. Ten jediný se nehodlal vzdát. Hrdinní Moravané...
Tomáš Pohl (neregistrovaný)
Pane žáku, fakt to mělo synchrony ? A nemělo to taky ABS a klimatizaci ? V T 54 občas tři lidi ? To asi, když nabíječ zapomněl nastoupit, protože zaspal poplach.
Mildas1 (neregistrovaný)
Mezi okupační tanky je nutné započítat i T-10 ( modernizovaný IS-3). Vznikl koncem 2. světové války a pak se několikrát modernizoval. Po smrti Stalina bylo ukončeno značení IS a přešlo se na obecné T. Tank T-10 patřil mezi těžké tanky. T-54 měl původně velice nevhodnou věž. Takže první modernizace směřovala tam. Tank dostal půlkulatou věž. V roce 1968 tu vlastně nic jiného být nemohlo. T-62 měli z celé VS pouze Bulhaři a T-64 byl tzv. interní tank SSSR. Působil tehdy jen na území Sovětského svazu. Nu a T-72 byly zatím jen v přípravě. Takže T-55 byl jediným schopným tankem. Jinak na dobových záběrech jsou vidět ZSU-57-2, Několik typů samohybných děl ( samochodky) a obrněné transp
  • Našli jste v článku chybu?