Rozmazlí vás masáží, vůní i barvami. Vyzkoušeli jsme komfortní funkce Mercedesu GLE

12.02.2020
přidejte názor
  • Aktuální generace zábavního systému MBUX umí navozovat atmosféru pomocí grafiky, světla i zvuku

  • K dispozici je sada speciálních jízdních režimů, které částečně mění nastavení vozu

  • Vyzkoušel jsem v Mercedesu GLE jak fungují - nejvíc si je užijete při nočním cestování

Výrobci luxusní aut se předhánějí v tom, jak ještě dokáží na cestách hýčkat svou posádku. Před několika málo lety tak například začali instalovat do aut parfémy, které pak pomocí klimatizaci rozstříkávali po interiéru. Dalším krokem je zřejmě navazování příjemné atmosféry na palubě. Jednou ze značek, která se o to nyní pokouší, je i Mercedes-Benz. Jeho zábavní systém MBUX nabízí hned dvě zajímavé funkce – jízdní režimy nazvané Tématické světy a program pro atmosféru jménem Energizing Comfort. Vyzkoušel jsem je na palubě třídy GLE.

Jak nám jedno české a druhé anglické jméno napovídá, pro domácí tým značky byl asi trochu oříšek přeložit všechny funkce. I proto mají některé programy trochu podivný název, který rodilého Čecha trkne, ale to jim v zásadě na funkci neubírá. Příjemné je, že systém MBUX je pro Mercedes GLE v základní ceně, připlácí se za rozšířené funkce MBUX Innovation 37 335 korun, což je například 3D kamera, zobrazení navigace v přístrojovém štítu nebo navigování pomocí rozšířené reality (lze i samostatně za příplatek 7405 Kč).

Videodojmy: Mercedes S 560e je tak trochu podfuk, jako všechny plug-iny. Ale jezdí parádně
Přečtěte si také:

Videodojmy: Mercedes S 560e je tak trochu podfuk, jako všechny plug-iny. Ale jezdí parádně

Nejdříve se pojďme podívat na jízdní režimy, tedy Tématické světy. Dostanete se k nim, když prstem po touchpadu sjedete směrem dolů v hlavním menu (hádám, že řada lidí se k nim takto dostane spíš náhodou, pokud neprojdou proškolením). Jmenují se Dobrodružství, které je tu z nějakého důvodu dvakrát, Jízda, Zážitek, Účinnost, Hala – tady by to asi chtělo lepší překlad, a Standardní.

Auto podle zvoleného módu mění svůj charakter, ale i celkovou atmosféru na palubě. V režimu Hala se diodové pásky přepnou na nějakou uklidňující barvu, budíky simulované na displeji za volantem dostanou moderní střih a na obrazovce uprostřed se nastaví vaše oblíbená rádiová stanice. Asi by bylo lepší nazvat tento režim třeba Lounge. Každopádně v něm jde hlavně o pocity.

Kabina Mercedesu GLE je vyloženě technicistní, možná proto se snaží navozovat příjemnou atmosféru všemi možnými způsoby.

To mód Účinnost je zaměřený na nízkou spotřebu. Na středovém displeji se zobrazuje graf konzumace paliva, simulace budíků počítá ušetřené palivo od startu. Režim Zážitek naopak nastaví výrazné žluté ručičkové hodinky, na středový displej ukazatele výkonu, točivého momentu, napětí baterie a plnící tlak turbodmychadla. Zároveň přepne automat do sportovního nastavení a interiér se zbarví dočervena. Méně ostrý mód je Jízda, kde se zapne navigace a budíky se hodí do standardního modrého tónu.

Spolu se Zážitkem se zdá být jako nejpovedenější režim Dobrodružství. Mohl by se spíš jmenovat Terén nebo Off-road. V přístrojovém štítu zobrazí úhel náklonu předního i bočního a také zvolenou výšku pneumatického podvozku, což je v terénu opravdu praktické. Režimy Dobrodružství jsou dva, jediný rozdíl, který jsem zaznamenal, je na středovém displeji, kde se v jednom případě zapnou kamery kolem vozu a v druhém animace Mercedesu jedoucího v terénu. Jsou na ní vidět pěkně pohyby tlumičů, natáčení kol, síla sešlápnutí pedálů brzdy a plynu a navíc i kompas.

Komfort na přání

Druhou zajímavou funkci Energizing Comfort už najdete jednoduše v hlavním menu pod položkou Komfort. Můžete si vybrat ze romanticky pojmenovaných režimů Osvěžení, Teplo, Vitalita, Radost, Pohodlí a k dispozici jsou i Tréninky. Ty spustí speciální aktivní masáž, která vyžaduje, aby například člověk tlačil proti masírujícím plochám a podobně.

Elektrickým Mercedesem na Moravu a zpět: Reportáž psaná u nabíječek
Přečtěte si také:

Elektrickým Mercedesem na Moravu a zpět: Reportáž psaná u nabíječek

Zbytek módů je kombinací ambientního osvětlení, vůně, hudby, klimatizace a animace na obrazovce. Režim Osvěžení tak například slibuje: „Zelenomodré světlo a chladný vánek Vás přenesou k moři.“ Ano, včetně velkého V ve slově vás, jako by šlo o významný dopis. Mód Radost naopak spustí dynamickou hudbu a jednoduchou animaci, která se podobá Windows Media Playeru. Při nastoupení do studeného vozu za lednové plískanice jsem si ale oblíbil Teplo, které spustí logicky teplý vánek z klimatizace i teplou masáž.

Jistě, funkce typu Tématické světy a Energizing Comfort rozhodně nepatří k tomu, co by vás mělo na palubu Mercedesu GLE přivést, pokud byste se například rozhodovali mezi jím a jiným vozem. Na druhou stranu jde o zajímavost, kterou si můžete v jistých situacích užít. Líbila se mi možnost rychlého přehazování mezi jízdními režimy, třeba mezi sportovním nebo terénním a komplexní změnu, kterou bylo hned poznat. A kdo ví, možná bych si oblíbil i Osvěžení, kdybych se třeba po dlouhé služební cestě vracel hodiny zpět domů, jen abych pak na posledních kilometrech zůstal v zácpě.

V přiložené komentované fotogalerii si můžete prohlédnout, jak vypadají komfortní funkce systému MBUX na palubě Mercedesu-Benz GLE.

  • Žádné názory
  • Našli jste v článku chybu?