-
Poprvé v historii se SUV dostala před malá auta na druhé místo
-
Každé páté auto prodané loni v ČR bylo SUV
-
Segment nižší střední třídy má díky Octavii skoro třetinový podíl
-
Dařilo se luxusním a sportovním autům
-
O nejmenší vozy trh ztrácí zájem
Rok 2016 byl z pohledu registrací nových vozů na českém trhu rekordní. Více než čtvrt milionu nových aut se u nás ještě nikdy nepodařilo během jednoho roku přihlásit k provozu. Ale jak se situace vyvíjela v jednotlivých kategoriích? V následujících tabulkách jsme dali dohromady vždy deset nejprodávanějších modelů ve své třídě a data porovnali s rokem 2015.
Doporučujeme: Poprvé v historii se v ČR prodalo za rok více než čtvrt milionu nových aut
Nejprve ale souhrnnou tabulku obchodních kategorií. S výjimkou nejmenších vozů rostly registrace ve všech třídách. Dokonce i mezi MPV, i když jejich růst byl pomalejší než v případě celého trhu. Podle očekávání si polepšila SUV a poprvé předběhla vozy z kategorie Škody Fabia. Nižší střední třída zůstává nadále dominantní především díky Škodě Octavia. Tradičně jsme Octavii přesunuli právě do nižší střední třídy a tabulky přepočítali, SDA ji řadí o třídu výš. Stejně tak Superb počítáme do střední třídy k Passatu, nikoliv k Mercedesu třídy E... Zařazení dalších modelů jsme už neměnili.
Obchodní kategorie | Registrace 2016 | Podíl na trhu | Registrace 2015 | Změna |
---|---|---|---|---|
Mini auta | 6795 | 2,62 % | 7479 | - 9,15 % |
Malé vozy | 50 925 | 19,61 % | 46 905 | 8,85 % |
Nižší střední | 82 665 | 31,83 % | 75 654 | 9,27 % |
Střední | 24 894 | 9,59 % | 17 582 | 41,59 % |
Vyšší střední | 3530 | 1,36 % | 2841 | 24,25 % |
Luxusní | 586 | 0,23 % | 449 | 30,51 % |
Sportovní auta | 1697 | 0,65 % | 1327 | 27,88 % |
Terénní a SUV | 52 302 | 20,14 % | 43 962 | 18,97 % |
MPV | 33 962 | 13,08 % | 32 568 | 4,28 % |
Český trh celkem | 259 693 | 100 % | 230 857 | 12,49 % |
Mini auta
Nejmenší vozy dlouhodobě ztrácejí. Škoda Citigo si drží téměř poloviční obchodní podíl ve třídě. Problém je často v ceně. Automobilky umí nabídnout vůz z vyšší kategorie za snesitelný příplatek. Soukromníci tak často raději oželí výbavu a jdou do vyšší třídy například kvůli většímu vnitřnímu prostoru a třeba i výkonnějšímu motoru. Svou roli určitě hraje i vnímání bezpečnosti větších aut.
Model | Registrace 2016 | Tržní podíl | Registrace 2015 | Změna |
---|---|---|---|---|
Škoda Citigo | 3180 | 46,80 % | 3557 | - 10,60 % |
Hyundai i10 | 1488 | 21,90 % | 1238 | 20,19 % |
Volkswagen Up! | 542 | 7,98 % | 569 | - 4,75 % |
Fiat 500 | 518 | 7,62 % | 571 | - 9,28 % |
Toyota Aygo | 246 | 3,62 % | 292 | - 15,75 % |
Fiat Panda | 175 | 2,58 % | 339 | - 48,38 % |
Kia Picanto | 144 | 2,12 % | 134 | 7,46 % |
Citroën C1 | 121 | 1,78 % | 114 | 6,14 % |
Peugeot 108 | 84 | 1,24 % | 110 | - 23,64 % |
Suzuki Celerio | 73 | 1,07 % | - | - |
Celkem | 6795 | 100 % | 7479 | - 9,15 % |
Malé vozy
Asi nikoho nepřekvapí, že mezi malými vozy absolutně dominuje Škoda Fabia s podílem přes 42 %. Druhá Fiesta má desetiprocentní podíl… I přes růst registrací však třída malých aut sbírala registrace pomaleji než průměr trhu. I než kategorie SUV. Právě proto se poprvé v historii dostala kategorie terénních vozů a SUV před malá auta. Může to být dáno také tím, že na trhu se objevují crossovery založené na vozech z tohoto menšího segmentu.
Model | Registrace 2016 | Tržní podíl | Registrace 2015 | Změna |
---|---|---|---|---|
Škoda Fabia | 21 730 | 42,67 % | 20 434 | 6,34 % |
Ford Fiesta | 5233 | 10,28 % | 5491 | - 4,70 % |
Volkswagen Polo | 3676 | 7,22 % | 3112 | 18,12 % |
Renault Clio | 2770 | 5,44 % | 2130 | 30,05 % |
Seat Ibiza | 2644 | 5,19 % | 2302 | 14,86 % |
Dacia Sandero | 2573 | 5,05 % | 2263 | 13,70 % |
Hyundai i20 | 2397 | 4,71 % | 2167 | 10,61 % |
Toyota Yaris | 1672 | 3,28 % | 1215 | 37,61 % |
Peugeot 208 | 1578 | 3,10 % | 1438 | 9,74 % |
Opel Corsa | 1298 | 2,55 % | 1136 | 14,26 % |
Celkem | 50 925 | 100 % | 46 905 | 8,57 % |
Nižší střední třída
Škoda Octavia je na našem trhu nejprodávanějším modelem. Logicky tak táhne celou nižší střední třídu k první místu. Zatímco jinde ve světě už SUV okupují první příčku, u nás je tradiční segment s tržním podílem necelé jedné třetiny stále tím nejdůležitějším. Škoda Rapid ale ztrácí, propad Golfu je logický kvůli očekávání nového modelu. Ford nebude mít radost z výsledků Focusu.
Model | Registrace 2016 | Tržní podíl | Registrace 2015 | Změna |
---|---|---|---|---|
Škoda Octavia | 28 406 | 34,36 % | 24 346 | 16,68 % |
Škoda Rapid | 11 359 | 13,74 % | 11 689 | - 2,82 % |
Hyundai i30 | 7900 | 9,56 % | 7005 | 12,78 % |
Volkswagen Golf | 6452 | 7,80 % | 6711 | - 3,86 % |
Seat Leon | 3750 | 4,54 % | 3559 | 5,37 % |
Kia Cee'd | 3504 | 4,24 % | 3311 | 5,83 % |
Ford Focus | 3336 | 4,04 % | 3791 | -12,00 % |
Opel Astra | 2982 | 3,61 % | 2314 | 28,87 % |
Renault Mégane | 2288 | 2,77 % | 1700 | 34,59 % |
Dacia Logan | 2245 | 2,72 % | 2143 | 4,76 % |
Celkem | 82 665 | 100 % | 75 654 | 9,27 % |
Střední třída
Škoda Superb pomohla střední třídě k meziročnímu růstu bezmála o 42 %. Firmy se zřejmě nebojí poskytovat managementu hodnotnější vozy z vyšší kategorie. Především díky firmám má na našem trhu střední třída skoro desetinový podíl. Soukromníci kupují taková auta jen výjimečně.
Model | Registrace 2016 | Tržní podíl | Registrace 2015 | Změna |
---|---|---|---|---|
Škoda Superb | 11 100 | 44,59 % | 6009 | 84,72 % |
Volkswagen Passat | 5301 | 21,29 % | 3737 | 41,85 % |
Ford Mondeo | 1436 | 5,77 % | 1557 | - 7,77 % |
Hyundai i40 | 982 | 3,94 % | 1079 | - 8,99 % |
BMW řady 3 | 823 | 3,31 % | 716 | 14,94 % |
Audi A4 | 765 | 3,07 % | 493 | 55,17 % |
Audi A5 | 673 | 2,70 % | 175 | 284,57 % |
Mercedes-Benz C | 615 | 2,47 % | 531 | 15,82 % |
Opel Insignia | 508 | 2,04 % | 871 | - 41,68 % |
Toyota Avensis | 507 | 2,04 % | 199 | 154,77 % |
Celkem | 24 894 | 100 % | 17 582 | 41,59 % |
Vyšší střední třída
Nový Mercedes-Benz třídy E se vyhoupl na přední příčku vyšší střední třídy a přeskočil tak Audi A6 i BMW řady 5. Uvidíme, jak to bude příští rok po příchodu nového BMW řady 5. Ostatní modely hrají v tomto segmentu vedlejší roli. Také vyšší střední třída ale dokázala růst rychlejším tempem než celý trh.
Model | Registrace 2016 | Tržní podíl | Registrace 2015 | Změna |
---|---|---|---|---|
Mercedes-Benz E | 1116 | 31,61 % | 328 | 240,24 % |
Audi A6 | 967 | 27,39 % | 761 | 27,07 % |
BMW řady 5 | 704 | 19,94 % | 993 | - 29,10 % |
Kia Optima | 178 | 5,04 % | 26 | 584,62 % |
Audi A7 | 111 | 3,14 % | 128 | - 13,28 % |
Mercedes-Benz CLS | 98 | 2,78 % | 130 | - 24,62 % |
Volvo XC70 | 80 | 2,27 % | 148 | - 45,95 % |
Jaguar XF | 48 | 1,36 % | 40 | 20,00 % |
BMW řady 6 | 40 | 1,13 % | 93 | - 56,99 % |
Volvo S90 | 31 | 0,88 % | - | - |
Celkem | 3530 | 100 % | 2841 | 24,25 % |
Luxusní vozy
Nové BMW řady 7 sebralo Mercedesu třídy S první příčku mezi luxusními auty. S odstupem je třetí Audi A8. Další vozy z této kategorie se prodávají již jen v jednotkách kusů.
Model | Registrace 2016 | Tržní podíl | Registrace 2015 | Změna |
---|---|---|---|---|
BMW řady 7 | 301 | 51,37 % | 69 | 336,23 % |
Mercedes-Benz S | 195 | 33,28 % | 301 | - 35,22 % |
Audi A8 | 63 | 10,75 % | 56 | 12,50 % |
Jaguar XJ | 13 | 2,22 % | 7 | 85,71 % |
Maserati Quattroporte | 9 | 1,54 % | 10 | - 10,00 % |
Lexus LS | 4 | 0,68 % | 4 | 0,00 % |
Volkswagen Phaeton | 1 | 0,17 % | 2 | - 50,00 % |
Celkem | 586 | 100 % | 449 | 30,51 % |
Sportovní auta
V kategorii sportovních aut se podle SDA vyskytují i modely, které bychom za „sportovní“ označili jen s hodně přimhouřenýma očima. Letos se nakonec na prvním místě usadilo BMW řady 4, i když druhý Ford Mustang mu mocně dýchal na záda. Meziroční růst této kategorie téměř o 28 % naznačuje, že se lidé v době oživení trhu chtěli odměnit za vlastní úspěch. Většina registrací ale připadá na právnické osoby.
Model | Registrace 2016 | Tržní podíl | Registrace 2015 | Změna |
---|---|---|---|---|
BMW řady 4 | 509 | 29,99 % | 494 | 3,04 % |
Ford Mustang | 304 | 17,91 % | 74 | 310,81 % |
BMW řady 2 | 163 | 9,61 % | 76 | 114,47 % |
Mercedes-Benz S | 83 | 4,89 % | 101 | - 17,82 % |
Subaru WRX STI | 57 | 3,36 % | 67 | - 14,93 % |
Mazda MX-5 | 54 | 3,18 % | 2 | 2600,00 % |
Porsche 911 | 47 | 2,77 % | 41 | 14,63 % |
Mini Cabrio | 46 | 2,71 % | 11 | 318,18 % |
Mercedes-Benz SLC | 30 | 1,77 % | - | - |
Mercedes-Benz C | 29 | 1,71 % | - | - |
Celkem | 1697 | 100 % | 1327 | 27,88 % |
Terenní a SUV
Crossovery, SUV a jiná pseudoterénní auta jsou na vzestupu. Poprvé se dostala ve statistikách na druhé místo před malé vozy ze segmentu kolem Fabie. I přes svůj věk je pořád na prvním místě Škoda Yeti. Její podíl ovšem není tak výrazný jako u jiných kategorií, v nichž má škodovka své zástupce. Druhá je Dacia Duster a třetí Hyundai Tucson.
Model | Registrace 2016 | Tržní podíl | Registrace 2015 | Změna |
---|---|---|---|---|
Škoda Yeti | 5512 | 10,54 % | 5751 | - 4,16 % |
Dacia Duster | 4556 | 8,71 % | 3764 | 21,04 % |
Hyundai Tucson/ix35 | 3383 | 6,47 % | 2973 | 13,79 % |
Nissan Qashqai | 2828 | 5,41 % | 2630 | 7,53 % |
Kia Sportage | 2589 | 4,95 % | 1896 | 36,55 % |
Renault Captur | 2253 | 4,31 % | 1415 | 59,22 % |
Volkswagen Tiguan | 2029 | 3,88 % | 1992 | 1,86 % |
Peugeot 2008 | 1926 | 3,68 % | 1367 | 40,89 % |
Mitsubishi ASX | 1889 | 3,61 % | 1720 | 9,83 % |
Suzuki Vitara | 1761 | 3,37 % | 770 | 128,70 % |
Celkem | 52 302 | 100 % | 43 962 | 18,97 % |
Třída MPV
Dokonce i kategorie MPV zaznamenala meziroční růst, byť jen poměrně malým tempem. Přesto je to s tržním podílem 13 % čtvrtá nejprodávanější kategorie aut u nás. Po skončení výroby Roomsteru je to také jediná třída, ve které nemá domácí automobilka své želízko v ohni. První příčku obsadil Hyundai ix20, což je MPV asi stejně, jako je Beetle Cabrio sportovní auto… Ale tabulkám SDA člověk neporučí. Z desítky nejprodávanějších MPV (a osobních dodávek) si pro sebe nejvíc ukousla značka Volkswagen.
Model | Registrace 2016 | Tržní podíl | Registrace 2015 | Změna |
---|---|---|---|---|
Hyundai ix20 | 4383 | 12,91 % | 4760 | - 7,92 % |
Dacia Dokker | 2155 | 6,35 % | 1668 | 29,20 % |
Volkswagen Touran | 2152 | 6,34 % | 983 | 118,92 % |
VW Golf Sportsvan | 2016 | 5,94 % | 2149 | - 6,19 % |
Citroën Berlingo | 2002 | 5,89 % | 1690 | 18,46 % |
Opel Meriva | 1879 | 5,53 % | 1766 | 6,40 % |
Volkswagen Caddy | 1403 | 4,13 % | 1158 | 21,16 % |
Volkswagen Transporter | 1318 | 3,88 % | 1340 | - 1,64 % |
Peugeot Partner | 950 | 2,80 % | 709 | 33,99 % |
Citroën C4 Picasso | 859 | 2,53 % | 757 | 13,47 % |
Celkem | 33 962 | 100 % | 32 568 | 4,28 % |