Ještě před devíti lety prodaly jen dva nejoblíbenější modely v kategorii velkých MPV téměř 94 tisíc kusů. Šlo o Volkswagen Sharan a Ford S-Max. Teď je ale situace jiná. V celé kategorii se loni udalo jen něco málo přes 92 tisíc aut, v roce 2018 dokonce jen 91 700 kusů. To je nejméně v celé historii třídy, jež sahá až do konce osmdesátých let.
Zájem o vozy kategorie MPV mezi lidmi upadá hlavně proto, že automobilky začaly nabízet velké množství modelů z mnohem oblíbenější třídy – SUV. Rodinám jejich prostornost dostačuje a tak si raději než třeba Seat Alhambra pořídí Seat Tarraco.
A právě to je důvod, proč se řada MPV poroučí do důchodu bez svého nástupce. Zatímco Ford ještě tvrdošíjně trvá na svých modelech Galaxy a S-Max a dokonce jim přichystal nejen facelift, ale i nové hybridní pohony, koncern Volkswagen už má jasno. Alhambra i VW Sharan odchází po téměř deseti letech. Španělský model koncem března, Sharan zůstane v nabídce do konce roku.
Situace ostatně není pro velká MPV příznivá ani na českém trhu. Loni si Seat Alhambra vybralo jen 126 lidí, zatímco Tarraco 382. V případě Volkswagenu Sharan se našlo 279 zájemců, ale Tiguan si pořídilo 3965 lidí.