Toyota Yaris 2020 má našlápnuto k úspěchu. Nejen v Evropě, ale hlavně na českém trhu, kde by si jí konečně mohli zákazníci více všímat. Někdy během příštího roku se totiž část její výroby přesune do továrny v Kolíně. Bude to tedy tak trochu české auto. I proto jsme mezi prvními vyrazili do Bruselu vyzkoušet, jak tato novinka a konkurence Škody Fabia jezdí.
Toyota Yaris existuje od roku 1999, v Česku se hlavně její první generace poměrně slušně etablovala. Oblíbili si ji spíš starší řidiči. Její minulá verze je zase poměrně hojně vidět v pražských ulicích díky carsharingu. Novinka s výrazně agresivnějším designem a moderními křivkami se snaží za volant nalákat hlavně mladší řidiče. Ti ale budou muset překousnout vyšší cenu – s tříválcem začíná na 345 tisících, s hybridem na 455 tisících korunách.
Hatchback oproti trendům mezigeneračně ubral na velikosti. Nyní je se svými 3940 mm jedním z nejmenších vozů ve své třídě. To ale není na škodu, protože i když se řada jeho konkurentů s délkou už přehoupla přes čtyři metry, mají zase povětšinou kratší rozvor. Auto jsme podrobně srovnali z hlediska velikosti i výbavy s jeho úhlavními nepřáteli, kterými jsou kromě Škody Fabia ještě například Peugeot 208, Opel Corsa nebo Ford Fiesta. Více najdete v tomto článku:
Dnes se logicky zaměříme na dojmy z přímého setkání. Yaris zejména ve zkoušeném dvoubarevném provedení vypadá nápadně až vyzývavě, tady bude bojovat s podobně extravagantním Peugeotem 208. Uvnitř ale už není tak excentrický jako jeho francouzský soupeř s digitálním přístrojovým štítem a miniaturním volantem, který je potřeba umístit víc do klína, aby bylo na přístroje vidět.
Výbava z vyšších tříd
Kabina Yaris působí sportovněji. Je to dáno nejen pohledným volantem vybaveným ale poměrně velkým množstvím tlačítek. Styl dodávají i dva tubusy nahrazující klasické ručičkové ukazatele. Jsou digitální, levý ukazuje informace z řazení a otáčky nebo údaje hybridního systému, pravý slouží rychlosti a stavu paliva či teplotě. Je to přehledné a pěkné zároveň.
Toyota samozřejmě neváhala a k prvnímu svezení nám dala maximální výbavou našlapaný model Premiere Edition, který s hybridem vyjde na nemalých 550 tisíc korun. Ale zase měl i barevný head-up displej, který se v této kategorii příliš neobjevuje a když už ano, pak povětšinou na samostatném výsuvném sklíčku, což není ideální. Tady jde o klasické řešení s promítáním na čelní sklo! Neméně informací má barevná obrazovka palubního počítače. Stačí se zorientovat v menu a najdete zde vše potřebné, od školení úsporné jízdy, po nastavení médií a navigace.
V kontrastu s vyloženě high-tech prostorem pro řidiče je zábavní systém Toyota Touch 2. Známe ho už z jiných modelů značky a oproti tomu, co dokáže předvést některá konkurence, působí poněkud zastaralým dojmem. Grafika je hrubší, reakce pomalejší a částečné ovládaní tlačítky po stranách není ideální. Navigace občas zmatkovala a navíc její hlášky připomínaly češtinu premiéra Andreje Babiše. Pobavila třeba slovy: „Dojeli stě do cíle.“ To právě moderní mladou generaci nenadchne.
A je to škoda. Jinak je totiž kabina vozu vynikající. Sedadla jsou velmi pohodlná i proto, že přišla z vyšší kategorie vozů a tak už neznamená, že když máte malé auto, musíte sedět na titěrných stoličkách. V našem případě byla samozřejmostí kombinace látky s kůží a vyhřívání. Nastavení bylo ale mechanické. Výhled z vozu vpřed je dobrý, šikmo vzad ho ale kryje plocha tlustšího C sloupku.
Pokud jde o velikost, je potřeba počítat s tím, že sedíte v malém hatchbacku, který je prioritně myšlen pro dva. Zadní sedadla jsou nouzovkou a to zejména když před vámi sedí autor tohoto textu, který má 193 cm na výšku. Průměrní lidé ale už vytvoří dost místa na nohy. Auto jsme neměli možnost změřit, ale podle osobních pocitů by to chtělo i více místa nad hlavou.
Dobrou zprávou je, že ač jde o hybrid, netrpí kvůli tomu kufr. Jeho baterie jsou umístěné pod zadními sedadly, takže Yaris nabídne kapacitu 286 litrů, což je obdobná hodnota jako v minulé generaci. Ve srovnání s konkurencí na tom ale není zas až tak dobře. Třeba Škoda Fabia má 330 litrů. Zavazadelník trochu sráží třeba i laciné detaily v podobě jednoduchého uchycení krytu na tenké šňůrce. Zachytává se o kovový háček, což je řešení, které asi nebude mít dlouhou životnost.
S hybridem pod čtyři litry
Na silničky mezi Bruselem a slavným městem Waterloo jsme vyrazili s hybridní motorizací. Jde o benzinový tříválec s vyšším objemem 1,5 litru, který je spojen s elektromotorem. Soustrojí má celkem 85 kW (116 k) výkonu a 120 Nm točivého momentu. Vůz je schopen jet krátce na elektřinu, kterou samozřejmě za jízdy dobíjí. Kromě rekuperace při brzdění lze na voliči e-CVT převodovky vybrat mód B, který při sundání nohy z plynu bude rekuperovat výměnou za rychlejší zpomalování.
Toyota je průkopníkem full-hybridů a tak není divu, že si s tímto řešením poradila na jedničku. Motor pracuje s vysokým kompresním poměrem a spaluje tedy efektivněji. Jeho nastartování je i za jízdy velmi hladké a pokud se na něj nebudete soustředit, jen těžko si ho všimnete. Celé soustrojí je tiché a to i při akceleraci. Až pod plným plynem nechá e-CVT převodovka jednotku vytočit vysoko a v takovou chvíli se projevuje jadrný zvuk tříválce.
Nově auto umí jezdit čistě na elektřinu až rychlostí 130 km/h, šetřit se tak dá i na dálnici. Výsledkem je velmi nízká spotřeba. Tabulky hovoří o 3,8 litrech benzinu na 100 km. My jsme po kombinaci dálnic a okresek s rychlostmi povětšinou okolo 80 km/h jezdili za 3,9 litru benzinu na 100 km (při fotografování pak hodnota vyskočila na čtyři litry, proto je vidět i na obrázku). To je vynikající výsledek, který dokládá, že hybrid funguje tak, jak má. Na druhou stranu provoz v okolí Bruselu byl poměrně ospalý v Česku tak bude v rukách náročnějšího řidiče jezdit lépe.
Toyota Yaris 2020 s hybridem vás nechá svézt se svižněji. Proti minulé generaci je díky platformě TNGA tužší, má navíc nižší těžiště a tak při ostřejší jízdě v zatáčkách nezklamal. Stále je ale nutné počítat s tím, že posilovač je poněkud odtažitější a auto navíc stojí na jednoduchém podvozku s torzní příčkou vzadu. Úplně na limitu se už tedy necítí příliš ve své kůži, a tak je lepší se vrátit ke klidné jízdě. Na belgických silnicích se auto dobře vypořádalo se standardními nerovnosti, podvozek je také slušně odhlučněný a to i na místech, kde jsme se setkali s hrubším povrchem.
Toyotě se nová generace hatchbacku Yaris bez debat povedla. I když má poměrně sebevědomou cenu, dokáže za ni nabídnout spoustu výbavy, slušné zpracování a promyšlený interiér, který kazí jen drobnosti. Jízdními vlastnostmi pak drží krok s konkurenty. Jsme zvědaví, jak bude jezdit na českých silnicích, které už příští rok budou také její domácí.