Zásadní změny dopravního značení na Modřanské ulici, které na začátku roku protlačil architekt Tomáš Cach napojený na sdružení Auto*Mat, jsou téměř u konce. Magistrát je provedl i přes protesty radnice Prahy 4. Po upravené pražské ulici jsme se projeli a zjistili, že řidiči přišli o rychlost a jeden pruh kvůli jediné autobusové lince s velmi slabou frekvencí spojů. A navíc v místě, kde doslova hned vedle silnice vede tramvajová trať.
Při cestě ze severu (z centra) začíná nové značení u nájezdů na Jižní spojku. Pro řidiče se toho nejprve moc nemění. Sice přibyl cyklistický pruh, ale vešel se i se dvěma pruhy pro auta. Paradoxně za celou dobu, co jsme po Modřanské jezdili tam a zpět, jsme neviděli jediného cyklistu na silnici. A to byla sobota s teplým počasím. Jediný cyklista, kterého jsme viděli, šlapal po trávě za svodidly.
Cyklopruh pokračuje až do křižovatky s ulicí V Náklích, kde náhle končí. Zřejmě se po sportovcích chce, aby z Modřanské odbočili směrem pod tramvajovou estakádu a pokračovali dál v bezpečnějším prostředí. To je chvályhodné, nicméně auta přišla v úseku od Jižní spojky po tuto křižovatku o maximální povolenou rychlost 70 km/h. Místo toho musí jet padesátkou. Sedmdesátka se vrací až po skončení cyklopruhu.
Pruh pro autobusy i o víkendu
Změny na Modřanské směrem do centra ale začínají mnohem dřív. Už za křižovatkou s ulicí Československého exilu totiž řidiči přichází o pravý jízdní pruh, který zabraly autobusy. Na rozdíl od řady dalších míst ve městě není časově omezený jen na špičku, ale navíc vede paralelně s tramvajovou estakádou, která je cestujícími více využívána než autobusy. I tak zde ale tramvaje příliš obsazené nejezdí.
Svědčí o tom i fakt, že vyhrazený pruh využije jediná autobusová linka. Jde o autobus číslo 190 na trase ze zastávky Na Beránku v horní části Modřan přes Nádraží Braník až do stanice Smíchovské nádraží. Jak jízdní řád na stanici Černý kůň (která je na znamení) ukazuje, ve špičce jede autobus sice šestkrát za hodinu, mimo ni ale jen čtyřikrát nebo méně. Proč tedy autobusový pruh časově neomezili, není zřejmé. Můžeme-li navíc soudit z občasného pozorování (v Modřanech jsme dlouho měli kanceláře), v autobusech na této lince necestuje mnoho lidí ani ve špičce.
Dobrou zprávou je, že vyhrazený pruh končí u odbočky do zastávky Nádraží Braník, takže se řidiči nebudou ve špičce „štosovat“ až k vytížené světelné křižovatce u Branického pivovaru. I zde platí, že lidé v autech přišli na celém úseku od ulice Československého exilu o sedmdesátikilometrovou rychlost. Vzhledem ke krátkému úsekovému měření na křižovatce s ulicí V Náklích můžeme očekávat, že se zde začnou tvořit kolony.
Jak ulice Modřanská vypadá po změnách značení, si můžete prohlédnout v naší komentované fotogalerii. Najdete v ní i jediného cyklistu, kterého jsme poblíž komunikace potkali. A také jízdní řád linky 190, kvůli které vznikl vyhrazený pruh pro autobusy.