O dálničních „speciálech“ nějakou dobu slyšet nebylo, ale to neznamená, že by policie začala používat tato auta především k tomu, aby opravdu pomáhala řidičům. Třeba důsledným dohledem nad zbytečně pomalou jízdou v levém nebo středním dálničním pruhu. Nově se objevily hned dva případy, kdy policisté jasně demonstrovali své kvality a „nezpochybnitelný“ přínos neoznačených dálničních Superbů.
Třeba událost, kdy policie zatočila s pirátem, který jel na dálnici D6 rychlostí 217 km/h. Stalo se tak přesně 15 km od německých hranic, za kterými by identické počínání nezajímalo vůbec nikoho. Přesto taková věc stojí některým zpravodajským webům za zveřejnění. „Policisté měřili na D6, když kolem nich prosvištělo auto rychlostí 217 km/h,“ hlásá titulek Aktuálně.cz. Přidaly se i Novinky.cz.
Je to smutný doklad skutečnosti, jak omezená v tomhle směru česká společnost je. Řidič nedělal nic nebezpečného, prostě jel rychle. Na silnici stejných parametrů by přesně o 15 km dále nikdo nepovažoval jeho počínání za věc hodnou zákazu řízení, ale u nás je potřeba vše řádně zviditelnit, aby si lidé v diskuzích mohli pořádně zanadávat nad tím, jak nám na dálnicích řádí silniční piráti, kteří jsou považování v Německu za normální řidiče. (Diskuze pod oběma články nabízí vskutku zajímavé názory. Nás nejvíce zaujal názor pod článkem o měření na D6 15 km od Německa, kde diskutující vyjádřil přesvědčení, že „si tu zápaďáci dělají, co chtějí a že to by si směrem na západ nikdy nedovolil.“)
Mimochodem, z videa (najdete ho zde) je dobře patrné, že policisté museli svůj neoznačený Superb řádně protáhnout, aby nepřátelské Audi vůbec dostihli. Při tom dosáhli rychlosti ještě vyšší, 225 km/h. Protože policie zpravidla během dohánění „piráta“ nepoužívá majáky (zapíná je, až když dotyčného dojede), je celé to pozdvižení nad jízdou přes 200 km/h naprosto absurdní. Z pohledu ostatních řidičů se neoznačený policejní Superb v ničem neliší od Audi, které „prosvištělo kolem“ rychlostí 217 km/h. V čem je tedy jízda dálničního Superbu rychlostí 225 km/h po D6 15 km od Německa bezpečnější oproti tomu Audi, které se musí trestat? V ničem, protože rychlost 220 km/h na dálnici sama o sobě nebezpečná není. Důkaz byl v tomto případě vzdálen 15 km.
Souběžně s tímto případem se objevilo ještě druhé video, kde se policie opět chlubí, jak si došlápla na silničního piráta. Stalo se tak na D11 v půl desáté večer, kdy řidič jel podle oficiálního policejního oznámení „více než dvousetkilometrovou rychlostí“. Přesně to bylo 201 km/h. Scénář byl stejný jako na D6. Policie prudce akcelerovala, dotyčného dostihla a řádně potrestala. Celý případ je podrobně popsán na stránkách policie.cz a tiskové sdělení rozhodně stojí za přečtení:
„Dramatické chvíle čekaly na službu konající hlídku dálničních policistů Pravy, kteří 28. února 2019 ve večerních hodinách dohlíželi nad provozem na královéhradeckém úseku dálnice D11. Riskantní vysokou rychlostí je totiž ve směru z Prahy na Hradec Králové předjel muž ve vozidle VW Passat s polskou registrační značkou. Policisté nezaváhali ani na moment a muže začali pronásledovat. Vozidlo řítící se rychlostí 201 km/h krátce poté dostihli a za použití výstražného světelného a zvukového znamení riskantní jízdu muže cizí státní příslušnosti ukončili. Po odečtení tolerance byla výsledná rychlost jízdy 194 km/h. Vzhledem k tomu, že v daném úseku je povolená rychlost 130 km/h, překročil ji řidič o 64 km/h.“
Na tomhle případu je dramatické leda tak podání celé události v oficiálním oznámení. Fráze jako „riskantní“, „pronásledovat“, „řítící se“, to vypadá jako něco velmi nebezpečného. Po odečtení tolerance byla naměřená rychlost 194 km/h. Číslo, nad kterým by se v Německu možná tak zasmáli a které by zaručeně neprezentovali jako riskantní a nebezpečné.
Ačkoliv mnozí čeští řidiči zmanipulovaní dlouholetou propagandou žijí v představě, že po překročení rychlosti 130 km/h ztrácejí lidské smysly schopnost situaci vnímat a z aut se stávají neovladatelné projektily, rychlá jízda po dálnicích není nebezpečná. Kdyby tomu tak bylo, v Německu by neomezenou rychlost museli dávno zrušit. Popřípadě zrušit dálnice jako takové pro nedostatek přeživších řidičů. I u nás se najde dost lidí, kteří dlouhodobě jezdí výrazně vyšší než povolenou rychlostí, a jatka na dálnicích se kvůli tomu nekonají. Jen po ruce není zrovna nějaké auto, které by to zdokumentovalo, aby zpravodajská média mohla dělat dopravní policii bezplatný PR servis.
Možná právě tohle je důvod, proč policie dvě aktuální videa prezentující „skvělou“ práci Superbů poslala zpravodajským webům. Než přišla novela bodového zákona zahrnující mimo jiné hlídání bezpečné vzdálenosti, také se v médiích objevila policejní videa o tom, jak nebezpečně blízko řidiči jezdí a jak hazardují, i když jejich faktická stránka byla dost chabá a videa sama o sobě nedokazovala vůbec nic. Teď jsme si tedy mohli po delší době prohlédnout, jak úspěšné dálniční Superby jsou, takže bychom nebyli vůbec překvapeni, kdyby již brzy následovalo oznámení o nákupu dalších neoznačených aut. A nebojte se. Jestli se tak stane, i tuhle budoucí várku neoznačených aut, která z vás budou dělat za pomoci médií piráty, si zaplatíte ze svého.